Gerdab.IR | گرداب

روسیه به دنبال مسدودیت کامل وی‌پی‌ان‌های متخلف

روسیه به دنبال مسدودیت کامل وی‌پی‌ان‌های متخلف
تاریخ انتشار : ۱۲ مهر ۱۴۰۲

شورای فدرال روسکوماندزور اگر فیلترشکن‌ها به سایت‌هایی ممنوعه از نظر دولت روسیه دسترسی فراهم کنند، آن‌ها را به طور کامل مسدود خواهد کرد.

به گزارش گرداب، شورای فدرال روسکوماندزور که وظیفه قانون‌گذاری در حوزه فضای مجازی و مقابله متخلفان را به عهده دارد، به دنبال این است که فرمانی صادر کند که به موجب آن از اول ماه مارچ سال آینده سرویس‌های VPN در صورت تخلف از قوانین مسدود شوند. تمام اپ‌استور‌ها هدف این قانون خواهند بود و در صورتی که آن‌ها به محتوای مسدودشده دسترسی فراهم کنند، خودشان مسدود خواهند شد.

سناتور آرتیوم شیکین، معاون رئیس شورای توسعه اقتصاد دیجیتال زیرمجموعه روسکوموندزور با گزارش این مسئله بر اهمیت قانون‌گذاری در فضای مجازی تاکید کرد. او می‌گوید: «از روز نخست ماه مارچ ۲۰۲۴ فرمانی صادر خواهد شد که برطبق آن تمام سرویس‌های VPN که به محتوای مسدودشده در روسیه دسترسی فراهم کند، در تمام بازار‌ها توسط روسکوموندزور مسدود می‌شود».

او تاکید دارد که این فرمان همچنین شامل سرویس‌های VPN خواهد شد که به خصوص دسترسی برای اینستاگرام فراهم می‌کنند. اینستاگرام در روسیه مسدود است.
روسیه شرکت متا (مالک اینستاگرام) را به عنوان افراط‌گرایان برچسب‌گذاری کرده است.

کارشناسان معتقدند این خبر فی‌الواقع از طرحی کاملاً جدید و نو توسط روسکوموندزور خبر می‌دهد. به شکل قانونی این نهاد هم‌اکنون نیز می‌تواند سرویس‌های VPN را قطع کند و به شکل روزانه تعدادی از آن‌ها را قطع می‌کند. متخصصان این حوزه معتقدند ابزار قانونی جدید روسیه، محدود کردن نتایج جستجوی VPN‌هایی خواهد بود که از قانون تخلف کنند.