Gerdab.IR | گرداب

نقض حریم شخصی توسط شرکت خودروسازی نیسان

نقض حریم شخصی توسط شرکت خودروسازی نیسان
تاریخ انتشار : ۳۰ مهر ۱۴۰۲

شرکت نیسان زندگی خصوصی مشتریانش را ردیابی می‌کند.

به گزارش گرداب، پژوهش صورت‌گرفته توسط بنیاد موزیلا با بررسی 173 گجت، اپ و خودرو نشان می‌دهد که حریم شخصی دیجیتال در سال 2023 بسیار نقض شده است. گروه پژوهشی بنیاد موزیلا در گزارشی با عنوان «حریم شخصی رعایت نشده است» از سال 2017 اقدام به پژوهش در این حوزه کرده است. هر سال با مقایسه نتایج با سال گذشته، وضعیت کلی امنیت محصولات دیجیتال بررسی شده است و تا قبل از گزارش اخیر، هرسال در این گزارش وضعیت بهتری نسبت به سال گذشته وجود داشته است.

با این حال در گزارش 2023 این بنیاد از حیث امنیت و حفاظت از داده‌های کاربران بدترین وضعیت را داشته است.

در این گزارش آمده است: «بسیاری از شرکت‌ها سخت‌افزارها و نرم‌افزارهای خود را همچون ابزاری برای جمع‌آوری داده‌های کاربران برای اجرای هدفمند تبلیغات یا آموزش هوش مصنوعی می‌فهمند».
در میان بدترین محصولات از حیث رعایت حریم شخصی این موارد به چشم می‌خورد: ساعت‌های هوشمند کودکان(Gizmo Watch و Watch Kids 4 pro)، برنامه سلامتی BetterHelp و استودیو دیجیتال شرکت آمازون با نام Echo و البته خودروهای نیسان.

شرکت خودروسازی ژاپنی نیسان در سال اخیر به کابوس حریم شخصی بدل شده است و حجم زیادی از داده‌های شخصی از جمله اطلاعات محرمانه و خصوصی افراد را جمع‌آوری می‌کند. در دستورالعمل‌های حریم شخصی شاخه آمریکای شرکت نیسان نوشته شده است که این شرکت با هدف تجاری داده‌های مربوط به عقاید مذهبی یا فلسفی، گرایش جنسی، فعالیت‌های جنسی، موقعیت مکانی دقیق، داده‌های تشخیص سلامتی و اطلاعات ژنتیک کاربر را جمع‌آوری می‌کند.

این شرکت خودروسازی اطلاعات محرمانه و خصوصی کاربر را با هدف بازاریابی هدفمند استفاده می‌کند.

بنیاد موزیلا معتقد است که سایر شرکت‌های خودروسازی بزرگ نیز در حال جمع‌آوری و اشتراک‌گذاری داده‌های مشابه هستند. شرکت خودروسازی کیا، مستقر در کره جنوبی در قوانین خود جمع‌آوری اطلاعات درباره «فعالیت‌های جنسی» مشتریان خود را ذکر کرده است. اما سایر شرکت‌ها در این زمینه در نوشتن مقررات چندان دقیق رفتار نکرده‌اند.

سخنگوی شرکت نیسان گفته است که مقررات این شرکت در زمینه حریم شخصی به وسیع‌ترین شکل ممکن نوشته شده تا با مقررات ایالتی و فدرال در آمریکا و سایر کشورها اختلافی نداشته باشد. این شرکت اعلام کرده است برخلاف مقررات مکتوب، اقدام به جمع‌آوری و افشای داده‌هایی درباره زندگی شخصی و جنسی مشتریان خود نمی‌کند.

پژوهش بنیاد موزیلا در ماه سپتامبر نشان داده بود که در مجموع 25 برند خودروسازی برتر دنیا به شکل وسیعی در حال جمع‌آوری داده‌های کاربران هستند و 84 درصد از آنها از این داده‌ها برای بازاریابی هدفمند و سایر اهداف تجاری استفاده می‌کنند.

در ابتدای سال جاری نیسان به یک نقض داده وسیع اعتراف کرد که در طی آن اطلاعات محرمانه 18 هزار مشتری این شرکت لو رفت. برطبق نامه‌ای که نیسان به مشتریانش فرستاده است، داده‌ها از طریق برنامه سومی که سرویس‌های نرم‌افزاری برای این شرکت خودروسازی فراهم می‌کرد، لو رفته بود.