Gerdab.IR | گرداب

مدیریت بودجه مالی پنتاگون با کمک برنامه هوش مصنوعی

مدیریت بودجه مالی پنتاگون با کمک برنامه هوش مصنوعی
تاریخ انتشار : ۰۹ آبان ۱۴۰۲

یک برنامه هوش مصنوعی با نام رمز GAMECHANGER به ارتش آمریکا کمک می‌کند تا وضعیت اداری و هزینه‌های خود را بهتر مدیریت کند.

به گزارش گرداب، وب‌سایت اینترسپت (The Intercept) در گزارشی از برنامه هوش مصنوعی پنتاگون برای مدیریت بودجه خود رونمایی می‌کند.

«پایگاه رسانه‌ای گرداب جهت آگاهی و افزایش دانش مخاطبان خود به ترجمه و انتشار مطالبی در حوزه‌های مختلف فناوری اقدام می‌کند. انتشار مطالب به معنای تایید محتوای آن نیست».


همان‌طور که روشنفکران فناوری مانند ایلان ماسک هشدار‌های جدی درباره تهدید هوش مصنوعی مبنی بر «تخریب تمدنی» صادر می‌کنند، ارتش ایالات متحده از آن برای هدفی کاملاً پیش پا افتاده‌تر استفاده می‌کند و آن هم مدیریت بودجه ۸۱۶.۷ میلیارد دلاری و تعیین سیاست‌های خود. به لطف کشمکش‌های سیاسی، لایحه بودجه سالانه وزارت دفاع شامل صد‌ها تجدیدنظر و محدودیت است که به پنتاگون می‌گوید چه کاری را می‌تواند و نمی‌تواند انجام دهد. برای درک و اجرای همه این مفاد، پنتاگون یک برنامه هوش مصنوعی با نام رمز GAMECHANGER ایجاد کرد.

گرگوری لیتل (Gregory Little)، معاون کنترل پنتاگون، اندکی پس از ایجاد این برنامه در سال ۲۰۲۲ گفت: «البته که به عنوان کنترل‌کننده، استفاده از GAMECHANGER برای به دست آوردن دید و درک بهتر از جنبه‌های مختلف بودجه‌مان هیجان‌زده‌ام می‌کند». ویلیام هارتونگ (William Hartung)، پژوهشگر ارشد مؤسسه کوئینسی برای دولت‌های مسئول و کارشناس بودجه دفاعی گفت: «این واقعیت که آن‌ها باید دست به چنین اقدامات خارق‌العاده‌ای بزنند تا بفهمند سیاست‌های خودشان چیست، نمونه‌ای از نحوه عملکردشان را نشان می‌دهد. این به نوعی مشکل کل بودجه است. آن‌ها تصمیمات سخت و جدی‌ای نمی‌گیرند، در عوض فقط سیاست‌های بیشتر و سیستم‌های تسلیحاتی بیشتری اضافه کرده و هزینه‌های بیشتری می‌پردازند. پنتاگون و کنگره واقعاً از شر چیز‌های قدیمی خلاص نمی‌شوند، بلکه فقط چیز‌های بیشتری اضافه می‌کنند».

بنا به گزارش‌ها، جمهوری‌خواهان مجلس نمایندگان قصد دارند به زودی بودجه دفاعی خود را تصویب کنند. برنامه آن‌ها این بود که به پیشنهاد ۸۲۶ میلیارد دلاری رای بدهند، اما حزب راست افراطی آزادی این پیشنهاد را رد کرد و خواستار کاهش هزینه‌های غیر دفاعی شد. جولیا گلدهیل (Julia Gledhill)، تحلیلگر مرکز نظارت بر پروژه دولت برای اطلاعات دفاعی می‌گوید: «این واقعیت که پنتاگون یک برنامه هوش مصنوعی برای هدایت سیاست‌های خود ایجاد کرده است، باید زنگ خطری جدی برای قانون‌گذارانی باشد که هر سال بیش از حد پول به وزارتخانه می‌پردازند. اگرچه جای تعجب نیست، چون وزارت دفاع آمریکا نتوانست به اندازه کافی ۶۱ درصد از دارایی‌های ۳.۵ تریلیون دلاری خود را در حسابرسی اخیر در نظر بگیرد!». پنتاگون به درخواست برای اظهار نظر پاسخی نداد.

بخش نظامی از گیم چینجر برای مدیریت آنچه که به گفته خود وزارت دفاع «یک مشت سیاست پوچ» است، استفاده می‌کند.

طبق گیت هاب، این برنامه حاوی بیش از ۱۵۰۰۰ سند سیاستی درباره نحوه عملکرد پنتاگون است. در بیانیه مطبوعاتی درباره گیم چینجر، آژانس اطلاعات دفاعی می‌گوید: «آیا می‌دانستید اگر همه سیاست‌های وزارت دفاع را بخوانید، همانند این است که بیش از ۱۰۰ بار کتاب جنگ و صلح را خوانده باشید؟ برای اکثر مردم، سیاست مفهومی خسته‌کننده است و ایده درک و ترکیب ده‌ها هزار الزامات سیاستی دلهره‌آور است.

اما در میان هرج و مرج که در دنیای سیاست وجود دارد، یک افسر DIA و یک تیم در دفتر معاونت اطلاعات و امنیت وزارت دفاع فرصتی را غنیمت شمردند». در ادامه این بیانیه مطبوعاتی، «کوه سیاست‌ها و الزامات» پنتاگون مورد انتقاد قرار می‌گیرد. همان‌طور که برای ارتش غیرعادی است به طور علنی نارضایتی خود را نسبت به بوروکراسی گسترده خود نشان دهد، اعضای کنگره نیز به همان اندازه مخالف بودند. کمیته نیرو‌های مسلح سنا از سیاست نظامی ایالات متحده که خود نیز در ایجاد آن نقش داشت، قوانین حاکم بر این وزارتخانه را پیچیده خواند.

کمیته در گزارشی در رابطه با قانون مجوز دفاع ملی (قانونی که اختصاص‌دهنده پول نقد به بودجه پنتاگون برای سال ۲۰۲۳ است) گفت: «کمیته خاطرنشان می‌کند که با همکاری مرکز هوش مصنوعی، یک ابزار مجهز به هوش مصنوعی به نام گیم چینجر را برای درک و مدیریت راهنمایی‌های پیچیده وزارت توسعه داده است». (در میان انتقادات از بوروکراسی متورم پنتاگون، NDAA بعداً به قانون تبدیل شد و ۸۰۲.۴ میلیارد دلار را برای بودجه دفاعی مجاز اعلام کرد).

اگرچه گیم چینجر در فوریه ۲۰۲۲ معرفی شد، اما مورد توجه رسانه‌ها قرار نگرفت. مرکز هوش مصنوعی مشترک ارتش (زیرمجموعه نیروی هوایی ایالات متحده که در سال ۲۰۱۸ ایجاد شد) این برنامه را توسعه داد. پس از تکمیل، مرکز مشترک اطلاعات مصنوعی مالکیت آن را به دفتر بازرسی وزارت دفاع که امور بودجه و مالی پنتاگون را مدیریت می‌کند، منتقل کرد.

به گفته آژانس اطلاعات دفاعی، اندکی پس از انتشار، گیم چینجر توسط بیش از ۶۰۰۰ کاربر وزارت دفاع مورد استفاده قرار گرفت. گیم چینجر که به عنوان یک برنامه پردازش زبان طبیعی توصیف می‌شود (یک اصطلاح گسترده در علوم کامپیوتر که به طور کلی به استفاده از یادگیری ماشین برای اجازه دادن به رایانه‌ها برای تفسیر گفتار و نوشتار انسان اشاره دارد) تنها یکی از مجموعه گسترده برنامه‌های هوش مصنوعی است که توسط پنتاگون در ماه‌های اخیر تأمین مالی شده است.

به گفته آکادمی ملی علوم که یک سازمان غیرانتفاعی است و اغلب در مورد دولت تحقیقات انجام می‌دهد، پنتاگون در حال حاضر در ۶۸۶ پروژه هوش مصنوعی سرمایه‌گذاری کرده است. این رقم شامل تلاش‌ها و اقدامات محرمانه وزارت دفاع نمی‌شود.

قبل از انتشار رسمی، گیم چینجر توسط دفتر مدیریت پرسنل (آژانس منابع انسانی دولت فدرال برای کارمندان دولت) جایزه دریافت کرد. هارتانگ (Hartung)، کارشناس بودجه دفاعی مؤسسه کوئینسی، گفت: «GAMECHANGER یک نام کنایه‌آمیز است؛ آن‌ها در حالی که به خود آفرین می‌دهند، سعی دارند به یاد بیاورند در گذشته چه گفته‌اند. این بیشتر مربوط به اشکال در نحوه سیاست‌گذاری است و نه مانعی که باید راه دور زدن آن را پیدا کنند».