Gerdab.IR | گرداب

توصیه چین به کاربران تلفن همراه: گوگل را حذف کنید!

توصیه چین به کاربران تلفن همراه: گوگل را حذف کنید!
تاریخ انتشار : ۱۵ آبان ۱۴۰۲

آنتی‌ویروس تلفن‌های چینی برنامه گوگل را بدافزار معرفی می‌کند و نگرانی گوشی‌های هوشمند چینی از موتور جستجوی گوگل بیشتر شده است.

به گزارش گرداب، بلیپینگ کامپیوتر (Bleeping Computer) می‌نویسد گوشی‌های هوشمند چینی مانند هوآوی، آنر و ویو، برنامه رسمی گوگل را به عنوان یک تهدید امنیتی تلقی کرده‌اند و حذف فوری آن به آن‌ها توصیه شده است. این تلفن‌های همراه از یک آنتی‌ویروس داخلی استفاده می‌کنند که بعد از به‌روزرسانی اخیر برنامه اصلی گوگل، این موتور جستجوی معروف را دارای خطرات امنیتی تلقی می‌کنند و به کاربران توصیه دارند این برنامه را سریع‌تر حذف کنند.

گوگل، اما ایراد را به گردن تولیدکنندگان و برنامه‌های انتشار اپلیکیشن انداخته است و معتقد است برنامه این شرکت مشکلی ندارد.

در گزارش فنی این رویداد آمده است که پروژه اوپن سورس AOSP، ابزار جستجوی گوگل را یک بدافزار از نوع تروجان اس ام اس شناسایی کرده است. این نوع بدافزار‌ها معمولا برای سرقت پول از حساب تلفن‌های همراه با ارسال پیام‌های پرهزینه استفاده می‌شود. در گزارش آمده است:«این برنامه به‌طور بی‌سروصدا پیام‌های SMS ارسال می‌کند، کاربران را وادار می‌کند تا برای محتوای بزرگسالان پول پرداخت کنند، برنامه‌ها را بی‌صدا دانلود/نصب می‌کند، یا اطلاعات شخصی را سرقت می‌کند که می‌تواند منجر به آسیب به اموال و نشت اطلاعات حساس شود.»

کارشناسان بلیپینگ کامپیوتر پیشنهاد می‌کنند که چنین واکنشی از نرم‌افزار گوشی‌های هوشمند به رایج‌ترین اپلیکیشن گوگل نمونه‌ای از مثبت کاذب است. با این حال، این نشریه هنوز نتوانسته نظرات رسمی نمایندگان هوآوی، آنر و ویو را دریافت کند.

شکایات کاربران در مورد این مشکل را می‌توانید در انجمن‌های پشتیبانی گوگل، انجمن رسمی هواوی و همچنین در پلتفرم گفتگوی ردیت پیدا کنید.