Gerdab.IR | گرداب

چین: ایستگاه‌های جعلی هواشناسی داده‌ها را برای خارجی‌ها جمع‌‌آوری می‌کردند

چین: ایستگاه‌های جعلی هواشناسی داده‌ها را برای خارجی‌ها جمع‌‌آوری می‌کردند
تاریخ انتشار : ۲۱ آبان ۱۴۰۲

پکن دولت‌های خارجی را متهم کرد که با ساخت ایستگاه‌های جعلی هواشناسی به دنبال جمع‌آوری داده‌های مردم چین بودند.

به گزارش گرداب، پکن دولت‌های خارجی را متهم کرده است که از طریق ساخت پایگاه‌های هواشناسی جعلی که به شکل غیرقانونی در سراسر چین نصب شدند، به دنبال جمع‌آوری داده درباره مردم چین بودند.

در بیانیه چین، شناسایی این مسئله به عنوان بخشی از جنگ مردمی مقابله با جاسوسی معرفی شده است. این جنگ را چین در سال ۲۰۱۵ با هدف ساخت «اتمسفری مثبت درباره امنیت ملی» در سراسر کشور به راه انداخت.
در هفته‌های گذشته وزارت امنیت کشور چین (MSS) اطلاعاتی درباره پایگاه‌های هواشناسی جعلی بر روی حساب خود در شبکه اجتماعی وی‌چت منتشر کرد.

این آژانس اطلاعاتی اعلام کرد که صد‌ها ایستگاه جعلی را در بیش از ۲۰ استان چین شناسایی کرده است. این اکتشاف در نتیجه تحقیقات از ۱۰ نهاد مختصص در این کشور در زمینه نصب ایستگاه‌های هواشناسی و بررسی حدود ۳۰۰۰ ایستگاه هواشناسی مرتبط به خارج در سراسر چین صورت گرفت.

وزارت امنیت کشور چین مدعی است بعضی از شرکت‌های خارجی که در فرایند نصب ایستگاه‌های هواشناسی نقش داشتند، مجوز‌های اداری را کسب نکرده بودند. علاوه بر این بعضی از ایستگاه‌ها در مراکز تولید غذا یا صنایع نظامی نصبت شده بود تا بتوانند داده‌های ژئوپلتیک گردآوری کنند. این داده‌ها در لحظه به خارج منتقل میشد.


به گزارش این نهاد مقابله با جاسوسی بعضی از ایستگاه‌های هواشناسی جعلی به مشکل مستقیم از سوی دولت‌های خارجی حمایت می‌شدند. با این حال در این بیانیه هیچ دولت مشخصی ذکر نشده است.

در بیانیه آمده است که جمع‌آوری غیرقانونی و انتقال فرامرزی داده‌های هواشناسی، حاکمیت، امنیت و منافع اقتصادی چین را در خطر قرار داد».

انتشار چنین بیانیه‌های عمومی در مسائل مهم امنیتی اتفاقی نادر در وزارت امنیت کشور چین است. با این وجود سال گذشته نیز این وزارتخانه اعلام کرد چندین مقامات چینی که به جاسوسی از چین بر سازمان سیا آمریکا متهم شده بودند، دستگیر شدند.

هیچ اطلاعاتی درباره این که ایستگاه‌های هواشناسی جعلی به دستگیری پیشین مقامات چینی به خاطر جاسوسی مرتبط باشد، در دست نیست.