Gerdab.IR | گرداب

نگاهی به لابی صهیونیسم در انگلیس (1)

22 درصد خوراک رسانه‌ای انگلیس در دست امپراتور رسانه‌ای صهیونیست

تاریخ انتشار : ۱۸ دی ۱۳۸۹

مرداک یکی از یهودیان صهیونیست است که کار خود را با مالکیت یک روزنامه کوچک شروع کرد، اما پس از مدت کوتاهی توانست یک امپراتوری رسانه‌ای را پایه‌گذاری کند.

گرداب- یک بررسی جدید نشان می‌دهد روپرت مرداک صاحب شرکت نیوزکورپوریشن و شبکه فاکس نیوز آمریکا هم اکنون 22 درصد خوراک رسانه‌ای انگلیس را تامین می‌کند و در تلاش است کنترل بیشتری بر افکار عمومی انگلیس داشته باشد.

روزنامه انگلیسی گاردین در گزارشی با عنوان "رسانه‌های مرداک بیش از 20 درصد خوراک خبری انگلیس را کنترل می‌کنند" به نقل از موسسه "تحلیل اندرز" آورده است: نیوزکورپوریشن و اسکای 22 درصد از کل اخباری که مردم انگلیس هر روز نیاز دارند را تولید خواهند کرد.

بر اساس این گزارش، نیوزکورپوریشن 14.6 درصد از خوراک رسانه‌ای را تامین می‌کند و اسکای 7.4 درصد را در اختیار دارد که بیشتر به دلیل جایگاه آن در رادیو است.

روی هم رفته نیوزکورپوریشن و اسکای 22 درصد از کنترل رسانه‌های انگلیس را در اختیار دارند و این در شرایطی است که نتیجه نظرسنجی که پنج روز پیش از سوی موسسه "آی‌سی‌ام" منتشر شد نشان می‌دهد اکثریت قابل توجهی از مردم انگلیس با سلطه بیشتر روپرت مرداک بر رسانه‌های خبری این کشور مخالف هستند.

نظرسنجی فوق نشان می‌دهد 84 درصد مردم با هر گونه اعمال نفوذ بیش از حد در این زمینه مخالف هستند.

مرداک در تلاش برای کنترل بیشتر بر افکار عمومی انگلیس
مرداک در تلاش است تا 61 درصد سهام شبکه "بی‌اسکای‌بی" انگلیس را از آن خود کند و بدین ترتیب کنترل بیشتری بر افکار عمومی این کشور پیدا کند.

به نظر می‌رسد نفوذ مرداک در انگلیس به حدی زیاد است که حتی "وینس کیبل"، وزیر بازرگانی انگلیس که مخالف واگذاری شبکه اسکای به مرداک بود نیز نتوانسته است تا کنون از این اقدام جلوگیری کند. دیوید کامرون، نخست وزیر انگلیس وی را به دلیل اظهاراتش به طور غیررسمی از بسیاری از مسئولیت‌هایش در قبال رسانه‌های انگلیس کنار گذاشت.

مجله آمریکایی "نیوزویک" چندی پیش نوشت: "روپرت مرداک" سرمایه‌دار یهودی‌الاصل آمریکایی-استرالیایی و سهامدار اصلی شرکت نیوزکورپوریشن و چهره مهم و برجسته رسانه‌های جهان بار دیگر چشم به یکی از رسانه‌های شهر لندن دوخته است.

شرکت خبری 54 میلیارد دلاری وی که پیش‌تر مالکیت روزنامه "تایمز" لندن و "سان" را به دست آورده است، ‌ هم اکنون قصد دارد با پرداخت 12 میلیارد دلار به طور کامل سیطره بر تلویزیون اسکای را صاحب شود.

نگاهی به سابقه مرداک
مرداک یکی از یهودیان صهیونیست است که کار خود را با مالکیت یک روزنامه کوچک در "ملبورن" استرالیا شروع کرد، اما پس از مدت کوتاهی توانست یک امپراتوری رسانه‌ای را پایه‌گذاری کند.

وی با خرید روزنامه‌های ورشکسته و کوچک و با استفاده از روش‌های گوناگون به مدیریت آن‌ها پرداخته و آن‌ها را به سوددهی می‌رساند. او ابتدا به دنیای رسانه‌ای انگلیس وارد شد و توانست جایگاه مهمی در بین شبکه رسانه‌ای انگلیس کسب کند. اشتیاق سیری‌ناپذیر مرداک وی را به سمت آمریکا کشاند و وی با کسب تابعیت آمریکایی توانست به گسترش دامنه امپراتوری خود نه تنها در آمریکا بلکه در سراسر دنیا بپردازد.

نگاه مرداک به لندن باعث شد، وی به این فکر بیافتد که به بر‌ترین قدرت انتشاراتی انگلیس تبدیل شود و به خاطر همین هدف اقدام به خرید روزنامه‌های "خبرهای دنیا" (News of the World)، "سان" (The Sun)، "تایمز" (The times) و "ساندی تایمز" (Sundy times) کرد تا جایی که در میانه‌های دهه 1980 موفق شد اولین طراح انتشار روزنامه به صورت تمام "کامپیوتری" در دنیا را در شرق لندن اجرا کند.

مرداک برای مدیریت رسانه‌های خود از تمام ضربه‌‌ها استفاده می‌کرد. او در مدت کوتاهی توانست روزنامه "سان" را به یک تابلو جنجالی تبدیل کند. بدین وسیله که به طور مرتب "صفحه سوم" روزنامه را به عکس‌هایی از زنان زیبا اختصاص می‌داد که این کار باعث قطعی شدن شهرت مرداک به عنوان یک صاحب‌رسانه شد.

مهم‌ترین اقدام مرداک راه‌اندازی شبکه تلویزیونی "فاکس" (Fox) در آمریکا بود. او در طول دهه 1980 مرتب اقدام به خرید شبکه‌های تلویزیونی متعدد می‌کرد.

در اوایل دهه 1990 اقدام به توسعه امپراتوری رسانه‌ای خود در انگلیس و آسیا نمود و چندین شبکه ماهواره‌ای را خرید یا تأسیس کرد.

منبع: فارس