Gerdab.IR | گرداب

اسرائيل: حوادث تركيه يادآور انقلاب ايران است

تاریخ انتشار : ۱۸ دی ۱۳۸۹

ليبرمن مي نويسد: «فعاليت‌هايي براي ايجاد تنفر و تحريك عليه اسرائيل در تركيه صورت مي‌گيرد، اما دولت اردوغان دست به اقدامي براي جلوگيري از فعاليتها نمي‌زند.»

وزير خارجه رژيم صهيونيستي اذعان کرد: رخدادهاي اخير و شرايط كنوني تركيه يادآور انقلاب اسلامي در ايران است كه باعث شد ما يكي از متحدان خود را از دست بدهيم.

به گزارش گرداب، آويگدور ليبرمن در تحليلي كه از سوی روزنامه جروزالم پست منتشر شد، نوشت: «متاسفانه رخدادهاي اخير در تركيه يادآور انقلاب اسلامي در سال 1979 ميلادي به رهبري آيت الله خميني در ايران است. ايران پيش از انقلاب يكي از متحدان نزديك اسرائيل محسوب مي‌شد.»

ليبرمن افزود: «اسرائيل با شگفتي شاهد آن است كه رجب طيب اردوغان، نخست وزير تركيه خواهان تعامل با ايران و تعديل تحريم‌هاي جامعه بين المللي عليه تهران است. تركيه همچنين با استقرار سامانه دفاع موشكي ناتو در منطقه مخالفت مي‌كند.»

ليبرمن مي نويسد: «فعاليت‌هايي براي ايجاد تنفر و تحريك عليه اسرائيل در تركيه صورت مي‌گيرد، اما دولت اردوغان دست به اقدامي براي جلوگيري از فعاليتها نمي‌زند.»

وزير خارجه رژيم صهيونيستي در اين تحليل كه با عنوان "ما نمي‌خواهيم كيسه بوكس تركيه باشيم" تاكيد كرده‌است: «شكستن محاصره دريايي غزه از سوی كشتي امدادرساني تركيه، ريشه در مواضع اسلام گرايانه رهبران سياسي تركيه دارد. تغييرات اخير در روابط تل آويو - آنكارا نتيجه سياست داخلي تركيه است.»

يادآور مي‌شود نظاميان صهيونيست چند ماه پيش با حمله به كشتي امدادرساني، 9 تبعه تركيه را به شهادت رساندند. اين اقدام منجر به تيرگي شديد روابط دو كشور شد. اردوغان در يك همايش جهاني با خطاب قراردادن شيمون پرز وي، را آدم كش و جلاد كودكان فلسطيني لقب داده بود. تركيه در جريان تلاش ناتو براي گسترش سپر موشكي خود تا مرزهاي ايران هم به مخالفت با اين اقدام پرداخت.

سخنان ليبرمن وزير خارجه رژيم صهيونيستي 20 روز پس از عزاداري تاريخي عاشورا در تركيه و با حضور رجب طيب اردوغان عنوان شده و احتمالا واكنشي به اين رويداد مهم است.