Gerdab.IR | گرداب

جنگ ماهواره‌ای آغاز شد؟

چین و آزمایش اینترنت ماهواره‌ای

چین و آزمایش اینترنت ماهواره‌ای
تاریخ انتشار : ۰۶ آذر ۱۴۰۲

چین با ارسال یک ماهواره آزمایشی جدید به دنبال آزمایش فناوری‌های اینترنت ماهواره‌ای خواهد بود و در نظر دارد تا به زودی از شرکت استارلینک جلو بزند.

به گزارش گرداب، چین  به تازگی یک ماهواره آزمایشی جدید از مرکز پرتاب ماهواره‌ای شی‌چانگ در استان سیچوآن به فضا ارسال کرد. این ماهواره با مقاصد تحقیقاتی و جهت آزمایش فناوری ارتباط ماهواره‌ای و تامین اینترنت ارسال شده است.

این ماهواره چینی بر روی موشک D ۲ Long March قرار داشت و توانسته وارد مدار برنامه‌ریزی شود.

چینی‌ها با برنامه‌ریزی بلندمدت ۱۰ تا ۴۰ ساله و همچنین برنامه‌ریزی کوتاه مدت ۵ ساله چشم‌انداز و برنامه ماموریت‌های فضایی کشور را تعریف و تدوین کردند. آن‌ها در سال ۲۰۰۳ نخستین فضانورد چینی را به فضا پرتاب کردند و قبل از مدت‌ها به تحقیق، برنامه‌ریزی، ثبات مدیریتی، توسعه متناسب زیرساخت و گسترش توانمندی در انواع فناوری‌ها پرداخته بودند.

چین بعد از آمریکا دومین سرمایه‌گذاری را در حوزه فضایی انجام می‌دهد. در سال ۲۰۱۸ آمریکا ۴۱ میلیارد دلار در این حوزه سرمایه‌گذاری کرده بود و چین با ۵.۸ میلیارد دلار رتبه دوم را در اختیار داشت. اما روند توسعه کشور‌ها لزوما مرتبط با میزان سرمایه‌گذاری آن‌ها نیست و به‌طور مثال سرمایه‌گذاری فضایی چین در ۲۰۱۸ نسبت به ۲۰۱۷، ۵۵۰ درصد رشد داشته و ۵ برابر شده است.

چین در حال آزمایش برنامه ابرصورت فلکی خود برای اینترنت ماهواره‌ای است، برنامه‌ای که آن را به نام اختصار گووانگ (Guowang) می‌شناسند. در طی این پروژه ۱۳ هزار ماهواره در مدار کوتاه زمین قرار می‌گیرند و این عرصه را از انحصار استارلینک خارج می‌کنند. استارلینک تا به حال حدود ۵ هزار ماهواره از سال ۲۰۱۹ در مدار قرار داده است و به دنبال مجوز‌های بین‌المللی است تا تعداد ماهواره‌های استارلینک را به بیش از ۴۰ هزار برساند.

آکادمی فناوری فضایی چین در ابتدای سال جاری اعلام کرده بود که قصد دارد تعدادی از ماهواره‌های گووانگ را در سال جاری پرتاب کند.
صورت فلکی ماهواره‌های مخابراتی تنها کاربرد‌های ارتباطی و اینترنتی ندارد بلکه به موقعیت برتر کشور‌ها در عرصه جهانی نیز کمک می‌کند و سامانه‌هایی برای امور نظامی، نقشه‌برداری و جاسوسی در اختیار دولت‌ها قرار می‌دهد.

مقامات شانگ‌های نیز اعلام کردند که به دنبال راه‌اندازی صورت فلکی اینترنت ماهواره‌ای مجزایی هستند که شامد ۱۲۹۶ ماهواره اولیه خواهد بود.
به نظر می‌رسد به جز فناوری‌های معمول نظامی، بمب اتم، هوش مصنوعی و کوانتوم، ماهواره‌های مخابراتی را نیز باید در زمره میدان‌های جنگ آینده توصیف کرد.