Gerdab.IR | گرداب

سیستم‌های مخابراتی راهکار آمریکا برای ارتباط با مخالفان در ایران

تاریخ انتشار : ۱۹ دی ۱۳۸۹

رادیو آزادی از فناوری‌هایی چون اینترنت، پیامک‌های متنی، رادیوهای ماهواره‌ای، شبکه‌ اجتماعی فیس‌بوک و سرویس‌های انتقال پیام چون توییتر برای انتقال اخبار به ۲۱ کشور جهان از جمله ایران، بهره می‌گیرد.

دولت آمریکا تصمیم دارد به هیئت مدیران خبررسانی خود تکنولوژی‌های مخابراتی جدیدی واگذار کند که تمامی اخبار و پیام‌های خود را به صورت پیامک به مخاطبان خود در کشورهای مخالف آمریکا ارسال کند.

به گزارش گرداب به نقل از فارس، دولت فدرال آمریکا به دنبال آن است تا خدمات ارسال پیامک از طریق تلفن همراه را برای شبکه‌های بزرگ خبری برون‎مرزی تحت پوشش دولت آمریکا در داخل کشورهای هدف فراهم کند. این فناوری احتمالاً با تکیه بر شبکه‌های پراکسی تلفن همراه صورت خواهد گرفت و زمانی که کنترل روی شبکه‌های تلفن همراه و بستن سرویس‌های رسانه‌های اجتماعی تشدید می‌شود می‌توانند ارتباطات را همچنان برقرار نگه‌دارند.

تصمیم برای به کارگیری از این تکنولوژی بسیار به موقع صورت می‌گیرد. در طول تعطیلات آخر هفته چند هفته گذشته، مقامات بلاروس سعی کردند تا وب‌سایت‌ رسانه‌های مخالف و خدمات تلفن‌های همراه را از نشان دادن تصاویر مربوط به خشونت علیه معترضان در طول انتخابات ریاست‌جمهوری منع کنند. روز جمعه پس از این اتفاقات، سرویس پخش دولتی "صدای آمریکا" اعلام کرد که در حال بررسی بازار است تا دریابد آیا سازمان یا شرکتی قادر به ارائه خدمات پیام کوتاه در کشورهایی که خدمات اینترنتی و تلفن‌های همراه را مسدود می‌کنند، هست یا خیر.

طبق اطلاعیه‌ای، هیئت مدیران پخش برنامه‌های رادیو و تلویزیون آمریکا (بی‌بی‌جی) که یک نهاد دولتی است و بر پخش تمام برنامه‌های رادیو تلویزیون غیرنظامی دولتی نظارت می‌کند در نظر دارد برای تمامی پیمانکاران علاقه‌مند درخواستی رسمی ارسال کند.

"رابرت گورا"، مدیر برنامه "آزادی اینترنت" خانه آزادی آمریکا، اعلام کرد: «چنانچه شبکه‌های جایگزین آغاز به کار کنند، در آن صورت برای بی‎بی‌جی فرصتی فراهم خواهد شد تا مردم از طریق آن بتوانند هشدارهای (متنی) خود را درباره آنچه در حال وقوع است ارسال کنند.»

وی ادامه داد: «اگر شما با موفقیت بتوانید چنین شبکه همراهی را راه‌اندازی کنید، به مردم اجازه خواهید داد تا با شبکه‌های پخش برنامه‌های رادیو تلویزیون از طریق تلفن‌های همراه خود در ارتباط بمانند.»

بعد از دوران جنگ سرد، شبکه‌های پخش برنامه‌های رادیو و تلویزیون "بی‌بی‌جی" در تلاش برای ارتقای فناوری‌های خود هستند تا بتوانند اهداف خود را در کشورهای هدف به اجرا برسانند. امروز، رادیو آزادی از فناوری‌هایی چون اینترنت، پیامک‌های متنی، رادیوهای ماهواره‌ای، شبکه‌ اجتماعی فیس‌بوک و سرویس‌های انتقال پیام چون توییتر برای انتقال اخبار به ۲۱ کشور جهان از جمله ایران، عراق، افغانستان، پاکستان و روسیه بهره می‌گیرد.

"لیتیشیا کینگ"، سخنگوی بی‌بی‌جی روز دوشنبه اعلام کرد: «ما در صددیم تا روش‌هایی را برای ارتقای شبکه‌های توزیع خبری خود بیابیم. این یک خط‎ مشی انتقال (خبر) دیگر است. این یک مسیر جدید برای تأمین اخبار و اطلاعات از خانواده سرویس‌های پخش رادیو و تلویزیون ما است.»

بر اساس بیانیه اخیر، بی‌بی‌جی به دنبال پیمانکاری است که بتوانند مجوز، نظارت، کار و ابزار مورد نیاز برای ارائه پیامک‌های تلفن‌همراه در خارج از مرزهای آمریکا را تأمین کنند. و این یک قرارداد یک‎ساله با قیمت ثابت خواهد بود. بی‎بی‎جی به دنبال پیمانکاری است که علاوه بر موارد مطرح شده، خدمات اینترنتی را برای مدیریت پایگاه اطلاعاتی مشترکین، امکان ارسال پیامک‌هایی در حجم گسترده برای تعداد نامحدودی از دریافت‌کنندگان، الگوهایی برای آماده‌سازی پیام‌ها، فضایی برای دریافت پاسخ‌های پیام‌های ارسال شده، حساب‌های چندکاربره با نظارت مالی، و در ‌‌نهایت قابلیت اتوماتیک مدیریت دریافت و ارسال را برای مشترکین ارائه دهد.

به گفته کار‌شناسان، بزرگ‌ترین چالش برای این اقدام بی‌بی‌جی، بالا بردن امنیت شبکه‌های تلفن همراه کشورهای هدف در مقابل تهدیدات احتمالی خواهد بود. علاوه بر این، کشورهای هدف می‌توانند از طریق حقوقی با این اقدام مقابله کنند؛ موانعی در مسیر راه‌اندازی دکل‌‌ها (ایستگاه‌های تقویت امواج) تلفن‌ همراه با برد بسیار زیاد و شبکه‌های خرد تلفن همراه با شعاع بسیار کم ایجاد کند.

شبکه‌های رادیو و تلویزیونی تحت پوشش بی‎بی‎جی، ‌در حال حاضر مجری فناوری‌های پیشرفته و خدمات رسانه‌ای جدید را به خدمت می‌گیرد تا بتوانند اهداف خود را در کشورهای هدف اجرا کنند. رادیو آزاد آسیا (Radio Free Asia) از طریق امواج کوتاه، امواج متوسط، برنامه‌های ماهواره‌ای و اینترنت روزانه به ۹ زبان برای مخاطبان خود در چین، تبت، کره شمالی، ویتنام، کامبوج، لائوس و میانمار برنامه پخش می‌کند. اوایل ماه جاری میلادی، "آنگ سان سو کی" (Aung San Suu Kyi)، رهبر حزب مخالف میانمار که برنده جایزه صلح نوبل نیز هست و اخیرا بعد از سال‌ها بازداشت خانگی آزاد شد، شرکت در برنامه هفتگی را آغاز کرد که به سؤالات مطرح شده از سوی مخاطبان رادیو آزاد آسیا و سرویس پخش شبکه صدای آمریکا در میانمار پاسخ می‌دهد.

تلویزیون "الحره" برنامه‌هایی را به زبان عربی برای ۲۱ کشور در سراسر خاورمیانه از طریق سامانه‌های ماهواره‌ای نایل‌ست و عرب‌ست پخش می‌کند. بنا به گفته مقامات بی‌بی‌جی، رادیو و تلویزیون "مارت" (Mart) به‎وسیله یک سامانه ماهواره‌ای ویژه که مستقیما از طریق دریافت کننده‌های خانگی بسیار ارزان‏قیمت، فرکانس VHF و UHF و ماهواره DirecTV برای افراد برنامه پخش می‌کند، به راحتی در دسترس مردم کوبا قرار داد. اما همچنان این برنامه در برابر پارازیت‌ها و همچنین سانسور‌ها و تهدیدات مطبوعاتی دولت کوبا آسیب‌پذیر است.