Gerdab.IR | گرداب

مطالعه هاروارد نشان می‌دهد:

درآمد ۱۱ میلیارد دلاری شرکت‌های بزرگ فناوری از تبلیغات برای کودکان

درآمد ۱۱ میلیارد دلاری شرکت‌های بزرگ فناوری از تبلیغات برای کودکان
تاریخ انتشار : ۱۰ دی ۱۴۰۲

مطالعه صورت‌گرفته توسط دانشکده بهداشت عمومی تی. اچ چان هاروارد نشان می‌دهد که رسانه‌های دیجیتال در سال گذشته مجموعاً ۱۱ میلیارد دلار از طریق نمایش تبلیغات برای خردسالان در ایالات متحده به دست آورده‌اند.

به گزارش گرداب طبق تحقیقات صورت‌گرفته در دانشگاه هاروارد، یوتیوب درصدر فهرست کسب درآمد از تبلیغات برای کودکان ۱۲ سال و کمتر قرار دارد.

محققان این مطالعه تاکید دارند هرچه سریع‌تر باید در این زمینه مقررات دولتی وضع شود و ادامه سیاست فعلی مبنی بر خودتنظیمی به جایی نخواهد رسید.

در این مطالعه آسیب‌ها و خطرات بالقوه نمایش این حجم از تبلیغات برای کودکان مطرح شده است و درخواست می‌کند در این حوزه شفافیت ایجاد شود و اقدامات نظارتی صورت بگیرد که با تبلیغات نامناسب برای کودکان برخورد کند.

مطالعه هاروارد نشان می‌دهد که از نظر کسب درآمد تبلیغاتی از کاربران ۱۲ ساله و کمتر، یوتیوب با کسب حدود ۱ میلیارد دلار (۹۵۹.۱ میلیون دلار) در جایگاه اول قرار گرفته است و پس از آن اینستاگرام با درآمد ۸۰۱ میلیون دلاری در جایگاه دوم قرار دارد. فیسبوک که در جایگاه سوم قرار گرفته تنها ۱۳۷.۲ میلیون دلار از طریق درآمد داشته است.

در زمینه کسب درآمد تبلیغاتی از کاربران ۱۳ تا ۱۷ ساله اینستاگرام پیشتاز است و درآمدی ۴ میلیارد دلاری داشته است. پس از اینستاگرام، تیک‌تاک با ۲ میلیارد دلار و یوتیوب با ۱.۲ میلیارد دلار در جایگاه دوم و سوم قرار دارد. این مطالعه همچنین تخمین زده که در زمینه کسب درآمد از کاربران زیر ۱۸ سال نسبت به کل درآمد حاصل از نمایش تبلیغات، اسنپ‌چت بیشترین سهم را از درآمد برای کاربران زیر ۱۸ سال به دست آورده است. پس از آن تیک‌تاک ۳۵ درصد از از کل درآمد حاصل از تبلیغات خود را از تبلیغ برای افراد زیر ۱۸ سال به دست آورده و یوتیوب با کسب ۲۷ درصد و اینستاگرام با ۱۶ درصد در جایگاه‌های بعدی قرار دارند.

محققان معتقدند که نتایج این تحقیق نشان می‌دهد که دولت ایالات متحده باید به شکل ضروری در این حوزه ورود کند و وضعیت فعلی را باید شکست سیاست خودتنظیمی رسانه‌های دیجیتال دانست. کسب درآمد از نمایش تبلیغات برای کودکان خط قرمز آشکاری است که این رسانه‌ها به تمامی زیرپا گذاشته‌اند.

براین آستین (Bryn Austin) استاد دپارتمان علوم اجتماعی و علوم رفتاری دانشگاه هاروارد و نویسنده ارشد این پژوهش می‌گوید:

اگر چه رسانه‌های دیجیتال ممکن است ادعا کنند که اقداماتی برای کاهش آسیب‌های وارده به کودکان و نوجوانان انجام خواهند داد و یا می‌توانند چنین کار‌هایی بکنند، اما تا کنون این اقدام را عملی نکرده‌اند و مطالعه ما نشان می‌دهد که آن‌ها دلیل تاخیر آن‌ها در برداشتن گام‌هایی واقعی برای محافظت از کودکان، انگیزه‌های مالی بوده است.