Gerdab.IR | گرداب

تحقیقات جرم‌شناسی دیجیتال جدید نشان می‌دهد؛

استفاده مجدد از جاسوس‌افزار پگاسوس برای هدف قرار دادن روزنامه‌نگاران در هند

استفاده مجدد از جاسوس‌افزار پگاسوس برای هدف قرار دادن روزنامه‌نگاران در هند
تاریخ انتشار : ۱۱ دی ۱۴۰۲

این دومین باری است که روزنامه‌نگاران برجسته هند هدف حمله جاسوس‌افزار صهیونیستی قرار می‌گیرند

به گزارش گرداب، روزنامه آمریکایی واشنگتن‌پست نشان می‌دهد از جاسوس‌افزار صهیونیستی پگاسوس برای هدف قرار دادن روزنامه‌نگاران برجسته کشور هند استفاده شده است.

حداقل یکی از این روزنامه‌نگاران پیش از این نیز قربانی همین جاسوس‌افزار واقع شده بود.

دوناچا او کیربهایل، مسئول آزمایشگاه امنیتی سازمان عفوبین‌الملل که با واشنگتن‌پست همکاری داشته می‌گوید: «آخرین یافته‌های ما نشان می‌دهد که به‌طور فزاینده روزنامه‌نگاران در هند صرفاً با خاطر انجام کار روزنامه‌نگاری، هدف نظارت غیرقانونی [از طریق جاسوس افزار]قرار می‌گیرند».

تحقیقات جرم‌شناسی دیجیتال که توسط آزمایشگاه امنیتی سازمان عفو بین‌الملل صورت گرفته تایید می‌کند که سیذهارت واراداراجان (Siddharth Varadarajan) از موسسان نشریه وایر (The Wire) و آناند منگناله (Anand Mangnale) سردبیر بخش جنوب آسیا در نشریه پروژه گزارش جرایم سازمان‌یافته و فساد (OCCRP) در بین خبرنگارانی بودند که قربانی جاسوس‌افزار پگاسوس واقع شدند.

آخرین مورد شناسایی شده در ماه اکتبر (حوالی مهر) صورت گرفته است.

جاسوس‌افزار پگاسوس توسط شرکت صهیونیستی NSO Group توسعه داده شده و استفاده از این جاسوس‌افزار به شدت تهاجمی باعث می‌شود که آزادی بیان به‌طور کامل زیر سوال برود و استفاده‌کنندگان از این جاسوس‌افزار به اطلاعات کامل فرد دسترسی پیدا می‌کنند.

علیرغم افشاگری‌های مکرر، در بین مقامات هندی هیچ پاسخگویی نسبت به این مسئله صورت نگرفته است و به نظر می‌رسد زیرپا گذاشتن این خط قرمز‌ها در این کشور هیچ عواقبی به همراه ندارد.

شواهد جرم‌شناسی دیجیتال فعالیت پگاسوس را در تلفن‌های همراه قربانیان نشان می‌دهد.

آزمایشگاه امنیتی عفو بین‌الملل برای اولین بار نشانه‌هایی از تهدیدات جاسوس‌افزار جدید پگاسوس علیه افراد در هند را در طی یک تمرین نظارت فنی منظم در ژوئن ۲۰۲۳ مشاهده کرد، چند ماه پس از آن که رسانه‌ها گزارش دادند که دولت هند به دنبال خرید یک سیستم جاسوس‌افزار تجاری جدید است.

در اکتبر ۲۰۲۳، اپل دور جدیدی از هشدار تهدید را در سراسر جهان برای کاربران آیفون که ممکن است هدف «حمله‌کنندگان تحت حمایت دولت» قرار گرفته باشند، صادر کرد.

گزارش شده است که بیش از ۲۰ روزنامه نگار و سیاستمداران مخالف در هند این هشدار را از اپل دریافت کردند.

در نتیجه، آزمایشگاه امنیتی عفو بین‌الملل تحقیقات دیجیتال خود را بر روی تلفن‌های افرادی در سراسر جهان که این هشدار را دریافت کردند، از جمله سیدارت واراداراجان و آناند منگناله انجام داد.

آثاری از فعالیت جاسوس‌افزار پگاسوس در دستگاه‌های متعلق به هر دو روزنامه‌نگار هندی پیدا شد.

تلاش برای هدف قرار دادن تلفن Anand Mangnale در زمانی اتفاق افتاد که او روی داستانی درباره دستکاری سهام توسط یک شرکت بزرگ چند ملیتی در هند کار می‌کرد.