Gerdab.IR | گرداب

یونان نهاد تخصصی امنیت سایبری راه‌اندازی می‌کند

یونان نهاد تخصصی امنیت سایبری راه‌اندازی می‌کند
تاریخ انتشار : ۱۸ دی ۱۴۰۲

این اقدام در پی سلسله حملات سایبری علیه نهاد‌های دولتی این کشور صورت می‌گیرد.

به گزارش گرداب، وزارت حکمرانی دیجیتال در یونان پیش‌نویس قانونی را منتشر کرد که طبق آن یک نهاد تخصصی به نام «سازمان ملی امنیت سایبری» تشکیل خواهد شد. این پیش‌نویس که با هدف جلب بازخورد‌های عمومی منتشر شده است، وظیفه این نهاد جدید را ایجاد بستری برای هماهنگی در زمینه پیش‌گیری و مدیریت مقابله با حملات سایبری عنوان کرده است.

این وزارت‌خانه در یونان هم‌اکنون نیز یک اداره‌کل ویژه حملات سایبری در درون خود دارد، اما نهاد جدید با اختیارات بیشتر و ساختاری به‌روز شده ایفای نقش خواهد کرد. طبق ساختار جدید رئیس سازمان با پیشنهاد وزیر حکمرانی دیجیتال از سوی هیئت وزرای یونان انتخاب خواهد شد.

سازمان‌های دولتی یونان اخیراً هدف بسیاری از حملات سایبری قرار گرفته‌اند. در نوامبر ۲۰۲۳ هکر‌ها صد‌ها فایل از دانشگاه اژه (University of the Aegean) به سرقت برده و در فضای وب تاریک (Dark Web) منتشر کردند. همچنین وزارت فرهنگ و ورزش و شرکت ملی مدیریت املاک دولتی (Greek Public Properties Co)، شرکت پست و همچنین بانک اطلاعاتی امتحانات مدارس یونان هدف حمله قرار گرفته بودند.

در این قانون برای خدمات‌دهندگانی که حملات سایبری را به این نهاد گزارش ندهند جریمه‌هایی پیش‌بینی شده است. مبلغ این جریمه‌ها از ۱۵ هزار یورو شروع شده و در صورت تکرار تخلف به صورت پلکانی به ۵۰ هزار و ۲۰۰ هزار یورو نیز می‌رسد.

طبق دستورالعمل ۲۵۵۵/۲۰۲۲ اتحادیه اروپا کشور‌های عضو تا اکتبر ۲۰۲۴ باید یک نهاد رده‌بالا در زمینه امنیت سایبری داشته باشند. این دستورالعمل اقدامات جدی‌تری در زمینه گزارش‌دهی حوادث و حملات سایبری، مجازات‌های شدیدتر و مسئولیت‌پذیر کردن افراد دخیل در حوزه امنیت سایبری را در دستور کار دارد.

منبع: Balkan Insight