Gerdab.IR | گرداب

اروپا: گوگل و متا باید در خدمت رسانه‌های اپوزیسیون بلاروس باشند

اروپا: گوگل و متا باید در خدمت رسانه‌های اپوزیسیون بلاروس باشند
تاریخ انتشار : ۱۹ دی ۱۴۰۲

کمیسیون اروپا از گوگل و سایر شرکت‌های بزرگ فناوری می‌خواهد که الگوریتم‌های خود را دستکاری کرده و به رسانه‌های اپوزیسیون در بلاروس کمک کنند تا روایت‌های آن‌ها بالاتر از روایت‌های دیگر برای کاربران به نمایش بیاید.

به گزارش گرداب، تعدادی از به اصطلاح خبرنگاران بلاروسی که در تبعید زندگی می‌کنند به کمیسیون اروپا شکایت کردند که که محتوای انتقادی آن‌ها نسبت به دولت الکساندر لوکاشنکو رئیس‌جمهور قانونی بلاروس، به گوش مخاطبان نمی‌رسد. آن‌ها دلیل این مسئله را این ذکر کردند که الگوریتم جستجو که توسط گوگل، متا و سایرین استفاده می‌شود، در اختیار رسانه‌های دولتی بلاروس قرار گرفته است.

به عبارت دیگر درخواست آن‌ها این نیست که قوانین به نفع آن‌ها دور زده شود. قائم‌مقام کمیسیون اروپا ورا خوروا (Vera Jourova) به فایننشال تایمز می‌گوید: «مبارزه با اخبار جعلی و تبلیغ آزادی رسانه دو روی یک سکه هستند و ما می‌خواهیم که شرکت‌های بزرگ فناوری هر دو کار را انجام دهند. این بدین معناست که مطمئن شویم اطلاعات قابل اعتماد در فضای آنلاین در دسترس قرار می‌گیرد، نه پروپاگاندای مینسک یا کرملین».

این مقام اروپایی معلوم نکرد که چرا باید به صلاحدید ایشان جعلی بودن یا جعلی نبودن یک روایت مشخص شود و چرا جهت‌گیری سیاسی اتحادیه اروپا باید بر الگوریتم جستجو اثر بگذارد.

اخبار گوگل (Google News) به زبان بلاروسی در دسترس نیست و خبرنگاران غربی ضد دولت بلاروس معتقدند عدم فعالیت گوگل به این زبان باعث می‌شود که آنچه شهروندان این کشور می‌توانند بخوانند، محدود شده است. پس از جنگ روسیه و اوکراین با وجود این که رسانه‌های روسی و خبرگزاری‌های این کشور همگی هدف تحریم‌های سخت‌گیرانه اتحادیه اروپا واقع شده بودند، اما رسانه‌های دولتی بلاروس تحریم نشدند.

خوروا در ماه دسامبر در دیدار با مسئول سیاست‌های بین‌المللی شرکت گوگل، کنت واکر (Kent Walker) نسبت به اهمیت رسانه‌های بلاروس هشدار داده بود. او چند ماه قبل در ماه مه نیز با مدیر ارشد گوگل ساندار پیچای نیز بر مسئله روسیه و این که رسانه‌های این کشور نباید از طریق یوتیوب درآمدزایی کنند، صحبت کرده بود.

این مقام اتحادیه اروپا گوگل و متا را ابزار‌هایی در دست الکساندر لوکاشنکو خواند؛ زیرا که الگوریتم‌های این دو باعث شده‌اند صدای منتقدان به گوش نرسد.