Gerdab.IR | گرداب

صدور سبک زندگی آمریکایی در گفت‌و‌گوی آنلاین

تاریخ انتشار : ۲۰ دی ۱۳۸۹

ارتباط دانشجویان سایر کشور‌ها با دانشجویان آمریکایی، پلی است که آمریکا علاوه بر جذب نخبگان و ترویج "استیل زندگی آمریکایی" در میان خواص، به کاهش نفرت عمومی از آمریکا در جهان می‌پردازد.

در راستای دیپلماسی عمومی از طریق بورس، ۸۰ دانشگاه آمریکا با مسلمانان ۲۵ کشور به صورت مجازی در خصوص موضوعاتی از قبیل تروریسم، همجنس‌گرایی و آداب و رسوم اجتماعی به گفت‌وگو می‌پردازند.

به گزارش گرداب، ۸۰ دانشگاه آمریکا در نظر دارند به شیوه مجازی به مبادله دانشجو و یا بورس اینترنتی بپردازند. بورس دانشجو و ارتباط دانشجویان سایر کشور‌ها با دانشجویان آمریکایی، پلی است که از طریق آن بخشی از دیپلماسی عمومی آمریکا محقق می‌شود و از این طریق، آمریکا علاوه بر جذب نخبگان و ترویج "استیل زندگی آمریکایی" در میان خواص، به کاهش نفرت عمومی از آمریکا در جهان می‌پردازد.

موضوعات در نظر گرفته شده که رسما در برنامه دانشگاه‌ها گنجانده شده است، حکایت از ترویج "سبک زندگی آمریکایی" دارد.

طبق گزارش کرونیکل در مورد برنامه‌های آموزش عالی ایالات متحده، برنامه اینترنتی موسسه غیرانتفاعی "سولیا" این امکان را فراهم می‌آورد تا دانشجویان دانشگاه‌های غربی به صورت آنلاین و به حالت مجازی با همتایان خود در کشورهای مسلمان جا به جا شوند.
 
بنا بر اظهارات کرونیکل از زمان آغاز اجرای این طرح از سال ۲۰۰۳ تاکنون ۳۰۰۰ دانشجو از ۸۰ دانشگاه در ۲۵ کشور اقدام به جابجایی کرده‌اند.

از طریق ویدئو کنفرانس‌های گروهی دانشجویان در مورد مسائل گوناگون از قبیل تروریسم، همجنس‌گرایی و آداب و رسوم اجتماعی به بحث و گفت‌وگو پرداخته و با دیدگاه‌های دیگران آشنا می‌شوند.

به گفته "مایکل کازلند"، هماهنگ‌کننده ارشد سولیا، یک برنامه به مدت ۱۰هفته برای دانشجویان کار‌شناسی و کار‌شناسی ارشد در نظر گرفته شده است که علاوه بر داشتن مزایای برنامه‌های تبادل سنتی دانشجو، بسیار مقرون به صرفه‌تر و کم هزینه‌تر نیز هست.

با وجود چالش‌های متعدد در اجرای برنامه، از جمله مشکلات مربوط به زبان و فن‌آوری و همچنین پشتیبانی برنامه‌ریزی به علت اختلاف زمانی در مناطق مختلف، ده‌ها دانشگاه غربی از آمریکا و هلند و همچنین دانشگاه‌های کشورهای مسلمان از جمله اندونزی و امارات متحده عربی از این برنامه استفاده می‌کنند.

تاکنون این برنامه از طریق کمک‌های مالی نهادهایی مانند وزارت امور خارجه نروژ و بنیاد فورد اجرا می‌شد. ولی در اکتبر ۲۰۱۰ وزارت امور خارجه آمریکا 1.25 میلیون دلار برای اجرای این طرح در خاورمیانه اختصاص داد.

بنا به اظهار کرونیکل، سولیا امیدوار است تا در صورت مشارکت سازمان‌های بزرگی از قبیل موسسه بین‌المللی آموزش، شورای بریتانیا و شبکه دانشگاه‌ها، طرح تبادل دانشجو و آموزش‌های فرهنگی خود را بر پایه برنامه‌های اینترنتی مشابه گسترش دهد.

منبع: مشرق