Gerdab.IR | گرداب

ترکیه وی‌پی‌ان‌ها را مسدود می‌کند

ترکیه وی‌پی‌ان‌ها را مسدود می‌کند
تاریخ انتشار : ۲۵ دی ۱۴۰۲

گزارش‌ها نشان دهنده تشدید فیلترینگ اینترنت این کشور در مدت اخیر است.

به گزارش گرداب، ترکیه در ماه‌های منتهی به انتخابات شهرداری‌ها در ماه مارس سال جاری میلادی، محدودیت‌های بیشتری بر بستر اینترنت اعمال می‌کند. گروه‌های مختلف دیدگاه‌های متفاوتی درباره پیامدهای این محدودیت‌ها دارند.

طبق گزارش فایننشال‌تایمز که در ماه ژانویه امسال، سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات ترکیه (BTK) به ارائه‌دهندگان خدمات اینترنتی دستور داد تا دسترسی کاربران به تعدادی از سرویس‌های وی‌پی‌ان (VPN) را که برای دور زدن محدودیت‌های اینترنتی اعمال‌شده استفاده می‌شود، مسدود شود.

در این حین پلتفرم ایکس اعلام کرد به دستور قضایی ترکیه اقدامات لازم علیه ۱۵ پست در این پلتفرم اجتماعی انجام شده است. همچنین مسئولان این پلتفرم اینطور گفتند که اگر این دستور را اجرا نمی کرد، پلتفرم ایکس در کشور ترکیه مسدود می‌شد.

در این گزارش آمده است که هرچند برخی افراد با نظارت بر محتوای سکوهای اجتماعی در برهه‌ی زمانی نزدیک به انتخابات محلی ترکیه در ماه مارس موافق نیستند و دسترسی به اطلاعات از منابع مختلف را مهم می‌دادند، افراد زیاد دیگری نیز با حمایت از تنظیم‌گری اینترنت در مواقع حساس، مدیریت ارتباطات دیجیتال را لازمه‌ی تامین امنیت ملی دانستند.

ارائه دهندگان وی‌پی‌ان‌ها که سرویس‌های آنها تحت تأثیر این اقدام قرار گرفته است، از محدودیت‌های اعمالی ابراز نگرانی کردند. داده‌ها نشان می‌دهد که استفاده از این شبکه‌ها که ترافیک اینترنت را کدگذاری می‌کند در انتخابات گذشته هنگام بروز اختلالات کوتاه‌مدت افزایش زیادی یافته بود.

ترکیه قبلاً نیز اقدام به محدود کردن برخی از وی‌پی‌ان‌ها کرده است، از جمله پس از کودتای سال ۲۰۱۶ این محدودیت‌ها اعمال شد. با این حال، آکدنیز استاد دانشگاه بیلگی استانبول گفت که اقدامات اخیر نسبت به گذشته گسترده‌تر و مؤثرتر بوده است، زیرا ارائه‌دهندگان خدمات اینترنتی موظف شدند تا درباره‌ی پیشرفت خود در مسدود کردن سرویس‌ها گزارش دهند.

اقدامات BTK که اولین بار توسط دویچه‌وله گزارش شد، پس از افزایش شدید تعداد وب‌سایت‌های خارجی و داخلی مسدودشده به دستور مقامات ترکیه صورت گرفت. بر اساس گزارش انجمن آزادی بیان ترکیه، تعداد دامنه‌هایی که به طور کامل مسدود شده‌اند از حدود ۳۵۰ هزار در پایان سال ۲۰۱۸ به ۹۰۰ هزار تا به امروز تخمین زده شده است.