Gerdab.IR | گرداب

خطرات قانون هوش مصنوعی اروپا برای حریم خصوصی

خطرات قانون هوش مصنوعی اروپا برای حریم خصوصی
تاریخ انتشار : ۰۲ بهمن ۱۴۰۲

گروه‌های حقوق بشری درباره قانونی شدن نظارت بیومتریک هشدار دادند.

به گزارش گرداب، یک گروه فعال حقوق بشری در اروپا هشدار داده است که قانون پیشنهادی اتحادیه اروپا برای تنظیم‌گری در حوزه هوش مصنوعی تدابیر لازم را برای محافظت از مردم در برابر نظارت بیومتریک نیاندیشیده است.

کارزار اینترنتی Reclaim Your Face اعلام کرد که علی‌رغم حرف‌ها و اقدامات ظاهری قانون‌گذاران، قانون هوش مصنوعی تمامی شیوه‌های خطرناک نظارت بیومتریک را ممنوع نخواهد کرد. در عوض، این قانون برای نخستین بار در اتحادیه اروپا برخی استفاده‌ها از این سیستم‌ها را مجاز اعلام خواهد کرد.

نمایندگان پارلمان اتحادیه اروپا قرار است در بهار آتی در خصوص نسخه نهایی این لایحه رأی‌گیری کنند. این بدان معناست که در صورت تصویب در اتحادیه اروپا اجرایی خواهد شد.

کارزار اینترنتی Reclaim Your Face با توصیف شیوه‌های نظارت بیومتریک به عنوان «شیوه‌هایی که ذاتاً خطاپذیر و مخاطره‌آمیز هستند» اضافه کرد که پلیس و مقامات دولتی فی‌الحال نیز اطلاعات زیادی در مورد هر یک از ما در اختیار دارند و نیازی به استفاده از نظارت بیومتریک ندارند.

پیش از این نیز عفو بین‌الملل در بیانیه‌ای با اشاره به ابزار‌های پیش‌بینی پلیسی، سیستم‌های تصمیم‌گیری خودکار مورد استفاده در بخش عمومی در خصوص دسترسی به خدمات بهداشتی و نظارت بر حرکت مهاجران و پناهندگان، اضافه کرد که به کرات مشاهده شده که سیستم‌های هوش مصنوعی که با استفاده از حجم عظیمی از داده‌های خصوصی و عمومی آموزش می‌بینند، باعث تشدید نابرابری‌ها و تبعیض‌های نابه‌جا می‌شوند.

منبع: سایبرنیوز