Gerdab.IR | گرداب

ترس بریتانیا از خطرات امنیتی شرکت مخابراتی امارات

ترس بریتانیا از خطرات امنیتی شرکت مخابراتی امارات
تاریخ انتشار : ۰۸ بهمن ۱۴۰۲

بریتانیا اعلام کرد که سهام شرکت مخابراتی امارات در وودافون خطرات امنیتی دارد.

به گزارش گرداب، بریتانیا مدعی است که سهام یک شرکت مخابراتی مستقر در ابوظبی در گروه تلفن همراه وودافون (Vodafone)، خطرات امنیت ملی را از نظر قرارداد‌های دولتی و امنیت سایبری ایجاد می‌کند و به وودافون دستور داد تا اقداماتی را برای مدیریت خطرات انجام دهد.

در بیانیه‌ای که در ۲۴ ژانویه امسال منتشر شد، دولت بریتانیا شرکت مخابرات امارات (EAND.AD)، تحت کنترل دولت، را رد و برگه جدیدی از سهام ۱۴.۶ درصدی وودافون را باز کرد که آن را به بزرگ‌ترین سهامدار شرکت بریتانیایی تبدیل می‌کند.

با این حال، دولت گفت ودافون باید کمیته امنیت ملی را برای نظارت بر کار‌های حساسی که می‌تواند بر امنیت ملی تأثیر بگذارد، ایجاد کند. همچنین وظایفی را که یک نماینده الکترونیکی می‌تواند در هیئت مدیره وودافون انجام دهد، بدون ارائه جزئیات بیشتر، محدود کرد.

ترس از مداخله قدرت‌های خارجی در تجارت‌های کلیدی بریتانیا، دولت را بر آن داشته تا نظارت دقیقی بر معاملات شرکت‌هایی که شامل خریداران دولتی و شرکت‌های کشور‌های دیگر می‌شود را افزایش دهد. بریتانیا همچنین در حال بررسی طرح تصاحب روزنامه بریتانیایی تلگراف توسط گروهی تحت حمایت ابوظبی است.

شرکت «E&»، که در ۱۶ کشور در خاورمیانه، آسیا و آفریقا فعالیت دارد، از زمان سرمایه‌گذاری اولیه در می ۲۰۲۲ و ۲ شرکت برای تعمیق روابط خود در می ۲۰۲۳، سهامی در وودافون ایجاد کرده است. وودافون سپس گفت که حاتم دویدار (Hatem Dowidar)، مدیر اجرایی e& به عنوان یک مدیر غیر اجرایی به هیئت مدیره آن ملحق خواهد شد.

یکی از سخنگویان وودافون اعلام کرد: «ما خوشحال هستیم که در بازار داخلی خود مجوز توافق‌نامه روابط استراتژیک خود با e& را دریافت کرده‌ایم و برای e& به دلیل حضور در هیئت مدیره ما، خوشحال هستیم.»

مشارکت استراتژیک هنوز در انتظار تأیید در برخی حوزه‌های قضایی دیگر است. سهام وودافون در معاملات اولیه ۱.۲ درصد کاهش یافت.

بریتانیا ادعا کرد که این خطر در رابطه با نقش وودافون در تأمین ارتباطات بسیاری از بخش‌های دولت مرکزی و تضمین امنیت سایبری کشور به وجود آمده است.