جزئیاتی از مسئولیت دو سازمان در ساماندهی شماره‌های تلفن همراه

جزئیاتی از مسئولیت دو سازمان در ساماندهی شماره‌های تلفن همراه
تاریخ انتشار : ۱۰ بهمن ۱۴۰۲

براساس دستورالعمل جدید مرکز ملی فضای مجازی پلیس فتا و کارگروه تعامل پذیری دولت مسئول ساماندهی شماره‌های تلفن همراه بدون هویت در سکو‌ها و درگاه‌های فضای مجازی شدند.

به گزارش گرداب، سیدمحمدامین آقامیری-دبیر شورای عالی و رئیس مرکز ملی فضای مجازی- امروز دستورالعملی را ابلاغ کرد که به موجب آن، از کلاهبرداری آنلاین در فضای مجازی توسط افراد سودجو با جعل هویت کاربران، جلوگیری خواهد شد.

براساس این دستورالعمل در صورتی که شماره تلفن همراه فردی بدون انجام مراحل قانونی، واگذار شده باشد، شناسایی و نسبت به احراز هویت فرد و یا در صورت احراز کلاهبرداری نسبت به محدودسازی ارایه خدمت به آن شناسه ارتباطی اقدام می‌شود.

درگاه‌ها و سکو‌های ارایه دهنده خدمات فضای مجازی از قبیل خرید و فروش کالا، تبلیغات و نشر آگهی نیز موظف هستند تا براساس این دستورالعمل نسبت به ایجاد بخش پشتیبان و درگاه الکترونیکی ثبت شکایات مرتبط با شماره‌های نامعتبر اقدام کرده و گزارش‌های دریافتی را پس از بررسی و تایید به پلیس فتا ارسال کنند.

اگر شماره تلفن همراه بدون آگاهی افراد جعل شده باشد، فرد می‌تواند برای رفع سوءاثر به مدت یک هفته به پلیس فتا مراجعه کرده و محدودیت‌های اعمالی را برطرف کند و اگر فرد در مدت زمان تعیین شده نسبت به رفع سوءاثر اقدام نکند، پلیس فتا شماره فرد خاطی را به سازمان تنظیم مقررات ارتباطات رادیویی برای اعمال محدودیت‌های ضروری بازدارنده در سبد خدمات ارتباطی آن معرفی می‌کند.

بیشتر بخوانید:

ابلاغ دستورالعمل مقابله با کلاهبرداری از طریق تلفن همراه

همچنین در حوزه دستگاه‌های اجرایی کارگروه تعامل پذیری دولت الکترونیکی موظف شد تا ظرف مدت حداکثر سه ماه ضوابط اجرایی مرتبط با این دستورالعمل را اعلام کند تا هر چه سریعتر با ارتقای سطح احراز هویت شناسه‌های ارتباطی، محدودیت ارایه خدمات برای شماره‌های غیرمجاز اعمال شود.

در این دستورالعمل که در کمیسیون عالی تنظیم مقررات فضای مجازی کشور به تصویب رسیده و توسط دبیر شورای عالی فضای مجازی، جهت اجرا، ابلاغ شده، الزامات، اقدامات و تقسیم کار ملی برای اجرای آن صورت گرفته است.