Gerdab.IR | گرداب

عملیات بین‌المللی اینترپل علیه خلافکاران سایبری

عملیات بین‌المللی اینترپل علیه خلافکاران سایبری
تاریخ انتشار : ۱۴ بهمن ۱۴۰۲

اینترپل در این پروژه ۱۳۰۰ آدرس IP مشکوک را هدف قرار داد.

به گزار گرداب، پلیس بین‌المللی در همکاری با بیش از ۵۰ کشور عضو خود عملیاتی با نام سینرژی (Synergia) را از سپتامبر تا نوامبر ۲۰۲۳ ترتیب داد. این عملیات بر مبارزه با رشد جهانی حملات فیشینگ، بدافزار‌ها و باج‌افزار‌ها متمرکز بود.

در واکنش به افزایش جرائم سایبری فراملی این عملیات ۱۳۰۰ آدرس IP یا URL مشکوک مرتبط با فعالیت‌های مخرب را شناسایی کرد. طی این عملیات ماموران جستجو‌های خانگی انجام داده و سرور‌ها و دستگاه‌های الکترونیکی را ضبط کردند. در مجموع، ۳۱ نفر بازداشت شده و ۷۰ مظنون دیگر نیز شناسایی شدند.

بیشتر سرور‌های فرماندهی و کنترل (C۲) که در عملیات سینرژی از کار افتادند در اروپا قرار داشتند که منجر به دستگیری ۲۶ نفر در این کشور‌ها شد. پلیس هنگ‌کنگ و سنگاپور به ترتیب ۱۵۳ و ۸۶ سرور را از رده خارج کردند. در قاره آفریقا نیز سودان جنوبی و زیمبابوه بالاترین تعداد را گزارش دادند که منجر به دستگیری چهار مظنون شد.

بِرناردو پیلوت، معاون مدیریت جرم سایبری اینترپل، گفت: «نتایج این عملیات که از طریق تلاش‌های مشترک چندین کشور و شرکای آن‌ها به دست آمده، تعهد ما را به حفاظت از فضای دیجیتال نشان می‌دهد».

او افزود: «با منهدم کردن زیرساخت‌های پشتیبانی کننده حملات فیشینگ، بدافزار‌های بانکی و باج‌افزار، ما یک گام به حفاظت از اکوسیستم‌های دیجیتالی و تجربه‌ای امن‌تر و مطمئن‌تر برای همه در فضای آنلاین نزدیک‌تر شده‌ایم».

شرکت‌های امنیت سایبری نظیر IB، کسپرسکی، ترندمیکرو، Shadowserver و Cymru در شناسایی آدرس‌های مشکوک با اینترپل همکاری کردند.

کشور‌هایی که در این عملیات شرکت کردند عبارت‌اند از: آلبانی، الجزایر، استرالیا، بنگلادش، بلاروس، بلژیک، بنین، بولیوی، بوسنی و هرزگوین، برزیل، کامرون، کانادا، چین، قبرس، جمهوری چک، جمهوری دومینیکن، اکوادور، استونی، سوازیلند، فرانسه، گرجستان، یونان، گویان، هند، ایرلند، کویت، لتونی، لبنان، لیختن اشتاین، مالدیو، موریس، مولداوی، نپال، نیکاراگوئه، نیجریه، فلسطین، لهستان، قطر، روسیه، سن مارینو، سنگاپور، کره جنوبی، سودان جنوبی، اسپانیا، سریلانکا، سوئیس، تانزانیا، تایلند، تونگا، تونس، ترکیه، اوگاندا، امارات، اروگوئه و زیمبابوه.