Gerdab.IR | گرداب

بیانیه ۳۶ کشور درباره کنترل جاسوس‌افزار‌های تجاری

بیانیه ۳۶ کشور درباره کنترل جاسوس‌افزار‌های تجاری
تاریخ انتشار : ۱۸ بهمن ۱۴۰۲

چندین شرکت فناوری نیز این بیانیه را امضا کردند.

به گزارش گرداب، گروهی متشکل از ۳۶ کشور به رهبری انگلستان و فرانسه در روز سه‌شنبه خواستار طراحی خط‌مشی‌های بین‌المللی برای «استفاده مسئولانه» از جاسوس‌افزار‌ها و تلاش برای جلوگیری از گسترش ابزار‌های هک شدند.

در کنفرانسی در لندن که به میزبانی مشترک دولت انگلیس و فرانسه برگزار شد دولت‌ها با همراهی چندین شرکت فناوری بیانیه‌ای را امضا کردند مبنی بر اینکه «انتشار کنترل نشده» ابزار‌های نفوذ سایبری می‌تواند منجر به «تشدید ناخواسته تنش» در فضای سایبری شود.

ادعا شده است این توافق مشترک که با نام روند پال مال (Pall Mall Process) شناخته می‌شود دولت‌ها را تشویق به مقابله با شرکت‌های جاسوس‌افزاری و همچنین هکر‌های مزدور خواهد کرد. رژیم صهیونیستی که میزبان برخی از مهم‌ترین شرکت‌های جاسوس‌افزاری در جهان نظیر NSO است در این کنفرانس شرکت نکرد.

جاسوس‌افزار‌های تجاری نظیر پگاسوس در سال‌های اخیر به معضلی در زمینه امنیت سایبری تبدیل شده‌اند.

علی‌رغم محکومیت‌های گسترده، تلاش‌های دولت‌ها برای سرکوب نرم‌افزار‌های هک مخرب تا حد زیادی شکست خورده است و یکی از دلایل این شکست این است که بسیاری از سرویس‌های اطلاعاتی و امنیتی از جمله در کشور‌های غربی به استفاده از جاسوس‌افزار‌های تجاری علاقمند هستند.

علاوه بر انگلستان و فرانسه، در میان کشور‌هایی که این بیانیه را امضا کرده‌اند نام بلژیک، جمهوری چک، یونان، ایتالیا، لهستان، آمریکا و برخی کشور‌های اتحادیه آفریقا نیز به چشم می‌خورد.
از بین شرکت‌های فناوری نیز اپل، شرکت BAE Systems، گوگل، متا و مایکروسافت خواستار ایجاد خط‌مشی‌های بین‌المللی برای استفاده از جاسوس‌افزار‌های تجاری شدند.

منبع: پولیتیکو