Gerdab.IR | گرداب

اشتباه ایمیلی کار دست انگلیس‌ها داد؛

به خطر افتادن جاسوسان انگلیس در افغانستان

به خطر افتادن جاسوسان انگلیس در افغانستان
تاریخ انتشار : ۰۹ اسفند ۱۴۰۲

اسناد جدید نشان می‌دهد اطلاعات ۲۶۵ جاسوس در این حادثه لو رفته است.

به گزارش گرداب، اسنادی که به تازگی از طبقه‌بندی خارج شده است نشان می‌دهد نشت داده‌های ارتش انگلیس موجب افشای اطلاعات افرادی شده که با نیرو‌های اشغالگر انگلیسی در افغانستان همکاری داشتند.

بر اساس اطلاعیه دفتر کمیسر اطلاعات انگلیس (Information Commissioner’s Office) که نهاد ناظر و مقررات‌گذار حوزه حفاظت از داده در این کشور است اشتباه نیرو‌های نظامی انگلیس در ارسال ایمیل‌ها موجب «به خطر افتادن جان» افغانستانی‌هایی شده که برای ارتش انگلیس کار کردند و پس از تسلط مجدد طالبان بر این کشور از انگلیس درخواست کمک برای خروج از افغانستان را داشتند.

اسناد جدید نشان می‌دهد این نهاد در سال گذشته میلادی وزارت دفاع انگلیس را به خاطر این اشتباه ۳۵۰ هزار پوند جریمه کرده است.

طبق گزارش دفتر کمیسر اطلاعات (ICO) این افشا زمانی رخ داده است که وزارت دفاع در ارسال حجم بزرگی از ایمیل‌ها به جای استفاده از فیلد BCC از فیلد TO استفاده کرده است. فیلد BCC مشابه فیلد CC در یک ایمیل است که تعیین می‌کند چه کسانی رونوشت ایمیل را دریافت کنند، اما با این تفاوت که گیرندگان ایمیل نمی‌توانند ببینند چه کسان دیگری این رونوشت را دریافت کرده‌اند.

در گزارش ICO آمده است که تیم مسئول انتقال جاسوسان افغانستانی انگلیس از این کشور در سال ۲۰۲۱ سه ایمیل انبوه ارسال کرده‌اند که ادعا شده است هویت ۲۶۵ نفر را فاش کرد.

در زمان نقض داده‌های ایمیل، هزاران نفر در افغانستان باقی مانده بودند که پس از کمک به ائتلاف، واجد شرایط بودند که به دلایل امنیتی به بریتانیا آورده شوند.

منبع: The Record