Gerdab.IR | گرداب

کمیته سانسور نظامی انگلیس به سراغ پلتفرم‌ها رفت

کمیته سانسور نظامی انگلیس به سراغ پلتفرم‌ها رفت
تاریخ انتشار : ۱۴ اسفند ۱۴۰۲

وظیفه این کمیته جلوگیری از انتشار اسرار امنیتی است.

به گزارش گرداب، کمیته سانسور رسانه‌های انگلیسی تلاش دارد به رغم مخالفت‌های شرکت‌های بزرگ فناوری آن‌ها را نیز زیر تیغ سانسور خود قرار دهد.

این کمیته که عنوان رسمی آن «کمیته مشورتی رسانه‌های دفاعی و امنیتی» نام دارد (Defence and Security Media Advisory) تلاش می‌کند در جهت هدف خود یعنی جلوگیری از انتشار اسرار نظامی و امنیتی در رسانه‌ها به سکو‌های بزرگ اینترنتی نظیر متا، ایکس (توییتر) و گوگل فشار آورد.

کمیته سانسور نظامی انگلیس متشکل از تعدادی از افسران نظامی فعال و بازنشسته ارتش این کشور است. برخی رسانه‌های بزرگ انگلیس نظیر BBC، شبکه‌های Sky و تایمز نیز از اعضای آن به شمار می‌روند.

این کمیته وظیفه دارد به رسانه‌ها اخطار بدهد اطلاعاتی را که می‌تواند امنیت ملی انگلیس را به خطر بیندازد منتشر نکنند. این اطلاعات می‌تواند شامل مواردی همچون جزئیات فعالیت‌های نظامی یا اطلاعات کارکنان نهاد‌های اطلاعاتی و امنیتی این کشور باشد.

هرچند به طور رسمی و قانونی اخطاریه‌های این کمیته (که از آن‌ها با نام D-notice یاد می‌شود) الزام‌آور نیستند، اما کمتر رسانه‌ای به خود جرات تخطی از آن‌ها را می‌دهد. روابط عمیق این کمیته با دولت انگلیس و سازمان‌های اطلاعاتی آن و قوانین قاطع انگلیس در زمینه افشای اسرار امنیتی همچون قانون اسرار رسمی (Official Secrets Act) و قانون امنیت ملی (National Security Act) موجب شده است رسانه‌ها از انتشار اخباری که خلاف دستورات این کمیته است خودداری کنند.

این کمیته که ابتدا در سال ۱۹۱۲ به عنوان بخشی از وزارت جنگ انگلیس تشکیل شده بود در سال‌های بعد به یک نهاد بیرون دولتی تبدیل شد که توسط مقامات سابق نظامی انگلیس اداره می‌شود. از همان زمان اخطاریه‌های این کمیته در خصوص مسائل مختلف صادر شده است؛ برای مثال در سال ۲۰۱۳ به دستور این کمیته افشاگری‌های ادوارد اسنودن درباره فعالیت‌های جاسوسی NSA و GCHQ به کلی در روزنامه‌های انگلیس سانسور شد.

با وجود اینکه کمیته خود را نهادی غیردولتی می‌داند، اما مدیر فعلی آن پاول ویات (Paul Wyatt) به طور همزمان متصدی اداره‌کل سیاست‌گذاری امنیتی وزارت دفاع انگلیس نیز می‌باشد.

این کمیته که در رسانه‌ها کمتر به آن پرداخته می‌شود دهه‌هاست با برقراری ارتباط با رسانه‌های سنتی سانسور خود را اعمال کند، اما در سال‌های اخیر و با گسترش روزافزون نشر خبر در شبکه‌های اجتماعی، کمیته سانسور نظامی انگلیس به دنبال این است که نظام سانسور خود را به شکلی در فضای مجازی نیز برقرار کرده و سکو‌های اینترنتی را ملزم به رعایت اخطاریه‌های خود کند.

جفری دادز، مدیر بخش صدور اخطاریه در این کمیته و دیپلمات نظامی سابق انگلیس در مصاحبه‌ای گفت: «ما در تلاش بوده‌ایم به غول‌های فناوری نفوذ کنیم». او گفت متا و گوگل از جمله شرکت‌هایی هستند که کمیته با آن‌ها تماس گرفته است. با این وجود سکو‌های اجتماعی چندان تمایلی به تبعیت از این کمیته نشان نمی‌دهند.

منبع: Politico