Gerdab.IR | گرداب

مقررات و ضوابط شبکه های اطلاع رسانی رایانه ای

تاریخ انتشار : ۱۱ اسفند ۱۳۸۷

پیرو تصویب و ابلاغ سیاستهاى کلى شبکه‏هاى اطلاع رسانى رایانه‏اى از سوى رهبر معظم انقلاب اسلامى (نامه‏هاى شماره ۱۰۳۳/۱ مورخ ۸۰/۰۳/۰۹ و شماره ۱۰۷۲/۱ مورخ ۸۰/۰۳/۱۳ دفتر مقام معظم رهبرى)، شورایعالى انقلاب فرهنگى مقررات و ضوابط شبکه‏هاى اطلاع رسانى رایانه‏اى را به این شرح تصویب کرد:

مصوب چهارصد و هشتاد و هشتمین جلسه مورخ ۱۵/۰۸/۱۳۸۰ شورای عالی انقلاب فرهنگی
تاریخ ابلاغ: ۱۲/۰۹/۱۳۸۰      شماره ابلاغ: ۳۰۹۱/دش

شرح:
پیرو تصویب و ابلاغ سیاستهاى کلى شبکه‏هاى اطلاع رسانى رایانه‏اى از سوى رهبر معظم انقلاب اسلامى (نامه‏هاى شماره ۱۰۳۳/۱ مورخ ۸۰/۰۳/۰۹ و شماره ۱۰۷۲/۱ مورخ ۸۰/۰۳/۱۳ دفتر مقام معظم رهبرى)، شورایعالى انقلاب فرهنگى مقررات و ضوابط شبکه‏هاى اطلاع رسانى رایانه‏اى را به این شرح تصویب کرد:

مقدمه:

به منظور انتظام امور و فعالیتهاى اطلاع رسانى و توسعه خدمات دسترسى به اینترنت در کشور، مقررات و ضوابط شبکه‏هاى اطلاع رسانى رایانه‏اى با مدنظر قرار دادن نکات اساسى ذیل تنظیم شده است:

۱- حق دسترسى آزاد مردم به اطلاعات و دانش

۲- مسؤولیت مدنى و حقوقى افراد در قبال فعالیتهاى خود

۳- رعایت حقوق اجتماعى و صیانت فرهنگى و فنى کشور در این قلمرو

۴- ایجاد حداکثر سهولت در ارائه خدمات اطلاع رسانى و اینترنت به عموم مردم

الف. آیین‏نامه نحوه اخذ مجوز و ضوابط فنى نقطه تماس بین‏المللى

۱- ایجاد نقطه تماس بین‏المللى. (ACCES SERVICE PROVIDER - A.S.P )در انحصار دولت مى‏باشد و ارائه مجوز به دستگاههاى ذى‏ربط توسط شورایعالى اطلاع رسانى صورت مى‏گیرد.

۲- دستگاههاى اجرایى دولتى براى سرمایه‏گذارى جهت ایجاد نقطه تماس بین المللى، به طور مستقل از شبکه مخابرات کشور، لازم است گزارش توجیهى فرهنگى، علمى - فنى و اقتصادى مربوط را با امضاى بالاترین مقام اجرایى به تأیید سازمان مدیریت و برنامه‏ریزى کشور برسانند. تصویب نهایى به عهده شورایعالى اطلاع رسانى مى‏باشد.

۳- دستگاه اجرایى یک نسخه از درخواست خود را همراه با توجیه فنى به وزارت پست و تلگراف و تلفن تحویل مى‏دهد. این درخواست همراه با گزارش بررسى فنى وزارت مذکور شامل توان علمى و فنى درخواست کننده، بررسى فرکانسى و سایر امور فنى و مهندسى براى تصویب نهایى به شورایعالى اطلاع رسانى ارسال مى‏شود. این شورا ظرف مدت یک ماه پس از دریافت نظرات وزارت اطلاعات و وزارت پست و تلگراف و تلفن اعلام نظر خواهد نمود.

تبصره: سازمان صدا و سیما صرفا براى وظیفه پخش برنامه‏هاى رادیویى و تلویزیونى خود از شبکه اینترنت، نیاز به مجوز از شورایعالى اطلاع رسانى ندارد ولى براى ارائه سایر خدمات اینترنتى موظف به اخذ مجوزهاى این مصوبه مى‏باشد.

۴- وزارت پست و تلگراف و تلفن موظف است در اسرع وقت کلیه مشخصات امکانات فنى را که طبق ماده ۳ از درخواست کنندگان دریافت نموده، در اختیار وزارت اطلاعات قرار دهد.

وزارت اطلاعات نیز موظف است ضمن بررسى‏هاى لازم فنى - حفاظتى، در زمانبندى مقرر، پیشنهادهاى اصلاحى را براى منظور نمودن توسط متقاضى، با هماهنگى وزارت پست و تلگراف و تلفن در مدت زمان حداکثر یک ماه اعلام نماید. در صورت عدم اعلام، مشخصات امکانات مزبور تأیید شده تلقى خواهد شد.

۵- هر دستگاه اجرایى که مجوز برقرارى تماس بین‏المللى را اخذ مى‏نماید صرفا مجاز به ارائه خدمات در محدوده وظایف قانونى و تشکیلات مصوب خود مى‏باشد. در صورت عدم رعایت این امر، پس از تذکر کتبى وزارت پست و تلگراف و تلفن، براى لغو مجوز اقدام خواهد شد.

۶- کلیه ایجاد کنندگان نقطه تماس بین‏المللى (از جمله شرکت مخابرات ایران)موظف مى‏باشند تا امکانات فنى لازم در حفاظت و کنترل متمرکز از شبکه‏هاى مزبور، به شرح ذیل را فراهم آورند:

الف - سیستم پالایش (Filtering )مناسب به منظور ممانعت از دسترسى به پایگاههاى ممنوع اخلاقى و سیاسى و حذف ورودى‏هاى (Port )غیرمطلوب.

تعیین ضوابط پالایش (Filtering )توسط کمیسیون راهبردى شورایعالى اطلاع‏رسانى صورت خواهد گرفت.

ب - سیستم بارو (Firewall )مناسب به منظور صیانت شبکه‏ها از تخریب، فریب و سرقت اطلاعات.

ج - دایرکننده نقطه تماس بین‏المللى اینترنتى موظف است بانک فعالیتهاى اینترنتى کاربران خود را قابل دسترسى وزارت پست و تلگراف و تلفن قرار دهد تا براساس ضوابط و مصوبات شورایعالى امنیت ملى با حکم قاضى ذى‏ربط حسب درخواست در اختیار وزارت اطلاعات قرار گیرد.

د - امکان جلوگیرى از برقرارى ارتباطات غیرمتعارف، نظیر ارتباطات غیرمتقارن و ارتباطات غیرمستقیم در موارد غیرمجاز (پیشکار - Proxy Server)

7- به منظور صیانت از شبکه اطلاع رسانى ملى، وزارت پست و تلگراف و تلفن موظف است تمهیداتى را فراهم آورد تا ارتباطات بین کاربران در داخل کشور حتى الامکان از طریق شبکه مازه (Back Bone) داخل کشور صورت پذیرد.

۸- دارندگان مجوز تنها مى‏توانند خدماتى را ارائه نمایند که در مجوز ذکر شده است و تخطى از این امر تخلف محسوب مى‏شود.

۹- دارندگان مجوز نقطه تماس بین‏المللى موظف به رعایت کلیه ضوابط مندرج در این آیین‏نامه و قوانین و مقررات جارى کشور مى‏باشند و در صورت تخلف از آن در مرحله اول تذکر و در مرحله دوم قطع موقت (حداکثر یک هفته)صورت مى‏گیرد و در صورت تکرار ضمن قطع ارتباط، با تأیید شوراى عالى اطلاع رسانى و کمیسیون ذى‏ربط آن براى رسیدگى به جرائم، به مراجع ذى‏ربط معرفى مى‏شوند.

۱۰- دستگاههاى دولتى که بدون اخذ مجوز اقدام به ایجاد نقطه تماس بین‏المللى کرده‏اند موظف مى‏باشند حداکثر ظرف یک ماه پس از ابلاغ این آیین‏نامه براى درخواست مجوز اقدام نمایند وگرنه براساس ماده ۹با آنان عمل خواهد شد.

تبصره: شرکتهاى بخش خصوصى که تاکنون نسبت به ایجاد نقطه تماس بین‏المللى اقدام کرده‏اند لازم است ظرف مدت ۶ماه پس از ابلاغ این آیین‏نامه نسبت به جمع آورى تأسیسات یا واگذارى به بخش‏هاى دولتى اقدام نمایند.

۱۱- نظارت بر حسن اجراى عملکرد نقاط تماس به عهده وزارت پست و تلگراف و تلفن مى‏باشد.

۱۲- وزارت پست و تلگراف و تلفن گزارش عملکرد این آیین‏نامه را هر ۶ماه یک بار براى بررسى در شورایعالى اطلاع‏رسانى ارائه مى‏دهد.

ب. آیین‏نامه واحدهاى ارائه کننده خدمات اطلاع رسانى و اینترنت رسا (ISP)

1- تعریف رسا(ISP)

شرکت‏ها یا مؤسسات ارائه کننده خدمات اطلاع رسانى و اینترنتى، رسا یا (Internet Service Provider ISP ) خوانده مى‏شوند.

اینترنت از پیوند تعداد بى‏شمارى شبکه‏هاى ارتباطى کامپیوترى کوچک و بزرگ که حاوى اطلاعات متنوع مى‏باشد تشکیل مى‏شود. یک فرد متصل به شبکه اطلاع رسانى و اینترنت تنها مشاهده گر و مرورگر اینترنت نمى‏باشد بلکه جزئى از این شبکه بوده و مى‏تواند با آن تبادل اطلاعات نماید. یک رسا یا ISPاتصال به شبکه اطلاع رسانى و اینترنت را فراهم مى‏آورد و جزء ضرورى دسترسى و اتصال افراد به شبکه اینترنت مى‏باشد.

۲- حدود فعالیت ارائه کننده خدمات اطلاع‏رسانى و اینترنت رسا (ISP)به شرح ذیل مى‏باشد:

۲-۱- شرکت‏ها یا مؤسسات ارائه کننده خدمات اطلاع رسانى و اینترنت رسا (ISP)تحت ضوابط و قوانین مشخص شده در کشور فعالیت مى‏نمایند و مى‏توانند هم مستقلا و هم در ارتباط با شبکه اینترنت به فرآورى اطلاعات پرداخته و به کاربران خود عرضه نمایند.

۲-۲- ارائه مجموعه خدمات ارزش افزوده بر خط (on -line) و برون خط (off-line) براى کاربران خود.

۲-۳- فراهم آورنده دسترسى و همچنین تهیه و فرآورى محتوى براى کاربران خود.

۲-۴-انجام انواع فعالیتها براى آشنا نمودن کاربران در استفاده بهینه از شبکه اطلاع‏رسانى و اینترنت.

۲-۵- فراهم سازى خدمات، تهیه، تولید، توزیع یا ارائه اطلاعات براى کاربران مربوط.

۳- ارائه کننده خدمات اطلاع رسانى و اینترنت رسا (ISP)با رعایت شرایط زیر مجاز به فعالیت مى‏باشند:

۳-۱- تهیه و نصب تجهیزات لازم به منظور برقرارى ارتباطات و تبادل اطلاعات کاربران از قبیل شبکه داخلى (Locl Area Network - LAN) ،خطوط تلفن، رهیاب ( router ) ، مودم، حافظه‏هاى پست الکترونیک، DNSو… به عهده رسا (ISP)مى‏باشد.

۳-۲- تهیه و بکارگیرى تجهیزات مورد نیاز در شبکه خود، براساس استانداردهاى اعلام شده از طرف وزارت پست و تلگراف و تلفن.

۴- هر رسا (ISP)براى ارائه خدمات تلفنى صوتى - آوانت (VOIP)لازم است مجوز مربوط را طبق ضوابط قانونى از وزارت پست و تلگراف و تلفن کسب نماید. این امر، ارتباط کامپیوتر با کامپیوتر(گپ - chat )را شامل نمى‏شود.

۵- ارائه کننده خدمات اطلاع رسانى و اینترنت رسا (ISP)مکلف به رعایت شرایط و ضوابط فنى زیر مى‏باشند:

۵-۱- اشخاص حقوقى و شرکتهاى ثبت شده در ایران مى‏توانند متقاضى کسب مجوز رسا (ISP)باشند.

۵-۲- لازم است مدیر این مؤسسات و شرکتها داراى شرایط زیر باشد:

۵-۲-۱- تابعیت ایران و پایبندى و التزام عملى به قانون اساسى جمهورى اسلامى ایران

۵-۲-۲- متدین به یکى از ادیان الهى و رسمى مندرج در قانون اساسى جمهورى اسلامى ایران.

۵-۲-۳- داراى صلاحیت علمى درحد حداقل مدرک کارشناسى با ۲۵سال سن

عدم اشتهار به فساد اخلاقى و سابقه محکومیت کیفرى براساس موازین اسلامى (که موجب محرومیت از حقوق اجتماعى باشد).

-۵-۲-۴- عدم عضویت در گروهکهاى ضدانقلاب و غیرقانونى و هوادارى از آنها (افرادى که به جرم اعمال‏ضدانقلابى و یا علیه امنیت داخلى و خارجى، در دادگاههاى انقلاب اسلامى محکومیت یافته‏اند و همچنین کسانى که علیه نظام جمهورى اسلامى فعالیت و یا تبلیغ‏داشته‏اند نمى‏توانند مدیریت مؤسسات و شرکتهاى رسا (ISP)را بعهده بگیرند.)

۵-۳- شرکت رسا (ISP)داراى مسؤولیت قانونى بوده و نسبت به کلیه ضوابط و تعهدات زیر پاسخگو مى‏باشد:

۵-۳-۱-مؤسسات و شرکتهاى رسا (ISP)و کاربران براى محتوایى که خود بر روى شبکه عرضه مى‏نمایند طبق این آیین‏نامه مسؤول و پاسخگو مى‏باشند.

تبصره: ارائه خدمات دسترسى به منابع اطلاعات، مشمول این بند نمى‏باشد.

۵-۳-۲- مسؤولیت رعایت قوانین مالکیت معنوى و حق تألیف و تصنیف به عهده ارائه کننده اطلاعات در شبکه مى‏باشد.

۵-۳-۳- امکان و اعمال برقرارى پالایه (filter)در شبکه رسا (ISP)باید فراهم باشد. ضوابط و مصادیق موارد پالایش (filtering) توسط شورایعالى اطلاع‏رسانى تصویب و اعلام مى‏شود.

۵-۳-۴- مسؤولیت رسا (ISP)در مورد دسترسى به اطلاعات عرضه شده توسط دیگران محدود به ایجاد امکان و اعمال برقرارى پالایه در شبکه خواهد بود.

۵-۳-۵- هر رسا(ISP)موظف است اطلاعات کلى کاربران و IPهاى مربوط را ثبت و یک نسخه از آن را نیز به وزارت پست و تلگراف و تلفن اعلام نماید.

۵-۳-۶- به منظور پاسخگو بودن قانونى و حفظ حقوق افراد در مقابل اقدامات انجام شده خود، رسا (ISP)مجاز به عقد قرارداد اشتراک با افرادى است که به سن قانونى انجام معاملات حقوقى رسیده باشند.

۵-۳-۷- رسا (ISP)حق واگذارى امتیاز بهره‏بردارى بدون هماهنگى و تأیید وزارت پست و تلگراف و تلفن را ندارد.

۵-۳-۸- بکارگیرى هرگونه رمز براى تبادل اطلاعات مستلزم کسب موافقت مراجع مربوط و ثبت مشخصات، الگوریتم و کلید رمز مربوط و همچنین مشخصات متقاضى در دبیرخانه شوراى عالى اطلاع رسانى (یا مرجعى که معرفى مى‏نماید)مى‏باشد و در غیر این صورت ممنوع مى‏باشد.

۵-۳-۹- رسا (ISP)موظف است خدمات مورد درخواست کاربر را با کیفیت مطلوب و براساس یک موافقت نامه کیفیت خدمات (Service Level Agreement - SLA)به کاربر ارائه نماید. وزارت پست و تلگراف و تلفن به طور دوره‏اى براساس ارزیابى کیفیت ارائه خدمات مؤسسات رسا (ISP)به کاربران، نسبت به رتبه بندى رساها (ISP) اقدام و آن را به اطلاع عموم مى‏رساند.

تبصره: شرکت‏هاى مخابرات نیز موظف هستند درخصوص خدماتى که به مؤسسات رسا (ISP)ارائه مى‏کنند رعایت کیفیت مطلوب را نموده و براساس موافقت نامه کیفیت خدمات (SLA)عمل نمایند.

۵-۳-۱۰- رسا (ISP)موظف است حتى المقدور تمهیدات فنى لازم براى حفظ حقوق کاربران و جلوگیرى از حمله به کامپیوترهاى آنها را فراهم آورد.

۵-۳-۱۱- رسا (ISP)موظف است براساس دستورالعملهاى صادره از سوى وزارت پست و تلگراف و تلفن عمل نموده و مواردى که مربوط به حقوق کاربران مى‏باشد را به اطلاع آنها برساند.

۵-۳-۱۲- رسا (ISP)موظف است اطلاعات مربوط به نحوه حفاظت از حریم خصوصى اطلاعات و ارتباطات افراد در شبکه خود را در اختیار کاربران قرار دهد.

۵-۳-۱۳- رسا (ISP)در ارائه خدمات خود به کاربران موظف به رعایت قوانین مخابراتى کشور مى‏باشد.

۵-۳-۱۴- رسا (ISP)براى تأمین ارتباط اینترنت بین‏المللى خود فقط از طریق نقاط تماس بین‏المللى مجاز (ASP)یا مخابرات کشور مجاز مى‏باشد.

۵-۳-۱۵- حریم اطلاعات خصوصى کاربران از مصونیت برخوردار بوده و هرگونه دسترسى غیرقانونى توسط رساها و هر مرجع دیگر به فعالیتهاى اینترنتى کاربران ممنوع مى‏باشد.

۵-۳-۱۶- رسا (ISP) موظف است بانک فعالیتهاى اینترنتى کاربران خود را مطابق ضوابط مصوب کمیسیون راهبردى قابل دسترسى وزارت پست و تلگراف و تلفن قرار دهد.

۶- تولید و عرضه موارد زیر توسط رساها (ISP)و کاربران ممنوع مى‏باشد:

۶-۱- نشر مطالب الحادى و مخالف موازین اسلامى

۶-۲- اهانت به دین اسلام و مقدسات آن

۶-۳- ضدیت با قانون اساسى و هرگونه مطلبى که استقلال و تمامیت ارضى کشور را خدشه‏دار کند

۶-۴- اهانت به رهبرى و مراجع مسلّم تقلید

۶-۵- تحریف یا تحقیر مقدسات دینى، احکام مسلّم اسلام، ارزشهاى انقلاب اسلامى و مبانى تفکر سیاسى امام خمینى (ره)

۶-۶- اخلال در وحدت و وفاق ملّى

۶-۷- القاء بدبینى و ناامیدى در مردم نسبت به مشروعیت و کارآمدى نظام اسلامى

۶-۸- اشاعه و تبلیغ گروهها و احزاب غیرقانونى

۶-۹- انتشار اسناد و اطلاعات طبقه بندى شده دولتى و امور مربوط به مسائل امنیتى، نظامى و انتظامى

۶-۱۰- اشاعه فحشاء و منکرات و انتشار عکسها و تصاویر و مطالب خلاف اخلاق و عفت عمومى

۶-۱۱- رویج مصرف سیگار و مواد مخدّر

۶-۱۲- ایراد افترا به مقامات و هریک از افراد کشور و توهین به اشخاص حقیقى و حقوقى

۶-۱۳- افشاء روابط خصوصى افراد و تجاوز به حریم اطلاعات شخصى آنان

۶-۱۴- انتشار اطلاعات حاوى کلیدهاى رمز بانکهاى اطلاعاتى، نرم افزارهاى خاص، صندوقهاى پست الکترونیکى و یا روش شکستن آنها

۶-۱۵- فعالیت‏هاى تجارى و مالى غیرقانونى و غیرمجاز از طریق شبکه اطلاع رسانى و اینترنت از قبیل جعل، اختلاس، قمار و…

۶-۱۷- خرید، فروش و تبلیغات در شبکه اطلاع رسانى و اینترنت از کلیه کالاهایى که منع قانونى دارند.

۶-۱۸- هرگونه نفوذ غیرمجاز به مراکز دارنده اطلاعات خصوصى و محرمانه و تلاش در جهت شکستن قفل رمز سیستم‏ها

۶-۱۹- هرگونه حمله به مراکز اطلاع رسانى و اینترنتى دیگران براى از کار انداختن و یا کاهش کارآیى آنها

۶-۲۰- هرگونه تلاش براى انجام شنود و بررسى بسته‏هاى اطلاعاتى در حال گذر در شبکه که به دیگران تعلق دارد.

۶-۲۱- ایجاد هرگونه شبکه و برنامه رادیویى و تلویزیونى بدون هدایت و نظارت سازمان صدا و سیما

۷- نحوه صدور مجوز:

۷-۱- بررسى تقاضا و صدور مجوز براساس این آیین نامه توسط وزارت پست و تلگراف و تلفن صورت مى‏گیرد.

۷-۲- تعیین صلاحیت حفاظتى متقاضیان طى استعلام رسمى از مراجع ذى‏صلاح (وزارت اطلاعات، دادگسترى و نیروى انتظامى) صورت خواهد گرفت و چنانچه ظرف‏یک ماه اعلام نظر نکنند به منزله موافقت تلقى مى‏شود. (براى دستگاههاى دولتى نیاز نمى‏باشد).

۷-۳- ارائه انواع خدمات بر روى شبکه اطلاع رسانى که طبق مقررات کشور نیاز به مجوز خاص دیگرى دارد منوط به کسب مجوز مربوط از دستگاه مسؤول خواهد بود. این دستگاهها ضمن نظارت، موارد تخلف را به وزارت پست و تلگراف و تلفن اعلام مى‏کنند.

۷-۴- کلیه دستگاههاى دولتى و نهادهاى عمومى در ارائه خدمات اطلاع رسانى و اینترنتى موظفند در محدوده وظائف و مأموریت سازمانى خود فعالیت نمایند.

۸- نحوه نظارت:

مسؤولیت نظارت بر حسن اجراى این آیین نامه برعهده وزارت پست و تلگراف و تلفن خواهد بود و این وزارت به طور دوره‏اى و موردى گزارش نظارت بر اجراى این آیین‏نامه را به کمیسیون راهبردى اعلام مى‏نماید.

۹- در صورت تخطى از موارد مندرج در این مصوبه، مجازات‏هاى اعمال شده شامل تذکر، قطع موقت مجوز، لغو پروانه و طرح در دادگاهها و محاکم قانونى بسته به نوع تخلف براساس قوانین و ضوابط ذى‏ربط برعهده کمیسیون راهبردى مى‏باشد که براساس گزارش نظارتى وزارت پست و تلگراف و تلفن بررسى و اعلام نظر مى‏نماید.

۱۰- نظر کمیسیون راهبردى لازم الاجراء و قطعى است، لیکن مانع شکایت و اقامه دعوى افراد ذینفع در محاکم نخواهد بود.

۱۱- رساها موظفند از کاربران خود براساس مندرجات این آیین‏نامه‏تعهدنامه رعایت ضوابط اخذ نمایند.

ج. آیین‏نامه دفاتر خدمات حضورى اینترنت (Coffeenet )
 
1- دفتر خدمات دسترسى حضورى به شبکه‏هاى اطلاع‏رسانى و اینترنت (Coffeenet) محلى براى دسترسى حضورى مشتریان و کاربران به شبکه اطلاع رسانى )اینترنت واینترانت( مى‏باشد.

۲- این دفاتر، ضمن رعایت ضوابط مندرج در این آیین‏نامه، واحد صنفى محسوب مى‏شوند و مشمول قانون نظام صنفى بوده و مجوز لازم توسط اتحادیه صنفى صادر مى‏شود.

تبصره - اتحادیه صنفى باید تصویر مجوز صادره را همزمان با تحویل به متقاضى به وزارت پست و تلگراف و تلفن نیز ارسال نماید.

۳- اشخاص متقاضى باید داراى شرایط عمومى ذیل باشند:

۱- تابعیت جمهورى اسلامى ایران

۲- اعتقاد به دین مبین اسلام و یا یکى از ادیان شناخته شده در قانون اساسى جمهورى اسلامى ایران

۳- پایبندى به قانون اساسى جمهورى اسلامى ایران

۴- عدم اشتهار به فساد اخلاقى و نداشتن سوء پیشینه کیفرى و عدم اعتیاد به مواد مخدر

۵- داشتن برگه پایان خدمت و یا معافیت دائم از خدمت نظام وظیفه براى آقایان

۶- متأهل با داشتن حداقل ۳۰سال سن

۳-۱- این محل باید در معرض دید و نظارت عمومى باشد و رعایت ضوابط اماکن عمومى الزامى مى‏باشد.

۳-۲- ارتباط اینترنتى این دفاتر فقط از طریق مؤسسات و شرکتهاى رسا (ISP)مجاز مى‏باشد.

۳-۳- ارائه خدمات ارتباطى دیگر مثل تلفن اینترنتى - آوانت( (VOIPمستلزم کسب مجوز مربوط مى‏باشد.

۳-۴- رعایت ضوابط مندرج در ماده ۶آیین‏نامه مؤسسات و شرکتهاى رسا (ISP)الزامى‏است.

تبصره: آیین‏نامه اجرایى این ماده توسط اتحادیه صنفى تهیه و به تصویب کمیسیون راهبردى شورایعالى اطلاع‏رسانى مى‏رسد.
 
۴- نام و نشانى کامل و شماره تلفن و نمابر، رایانامه (Email)و شماره پروانه کسب باید در سربرگهاى دفتر خدمات درج بوده و پروانه کسب و مرجع خط ارتباطى از رسا (ISP)مربوط به صاحب مجوز، هر یک به طور جداگانه در منظر عموم در دفتر نصب شود.

۵- به منظور پاسخگو بودن قانونى و حفظ حقوق افراد در مقابل اقدامات انجام شده خود، مشخصات هویتى، آدرس کاربر، ساعت شروع و خاتمه کار کاربر و IPتخصیصى را در دفتر روزانه ثبت و در صورتحساب کاربر نیز ذکر نماید.

۶- دفاتر و کاربران براى محتوایى که خود تولید و عرضه مى‏نمایند مطابق مقررات و ضوابط قانونى موجود کشور از جمله رعایت قوانین و مقررات حق مالکیت معنوى، مسؤول و پاسخگو مى‏باشند.

۷- تولید و عرضه موارد زیر توسط شبکه‏هاى انتقال اطلاعات رایانه‏اى ممنوع مى‏باشد:

۷-۱- نشر مطالب الحادى و مخالف موازین اسلامى

۷-۲- اهانت به دین اسلام و مقدسات آن

۷-۳- ضدیت با قانون اساسى و هرگونه مطلبى که استقلال و تمامیت ارضى کشور را خدشه‏دار کند

۷-۴- اهانت به رهبرى و مراجع مسلّم تقلید

۷-۵- تحریف یا تحقیر مقدسات دینى، احکام مسلّم اسلام، ارزشهاى انقلاب اسلامى و مبانى تفکر سیاسى امام خمینى(ره)

۷-۶- اخلال در وحدت و وفاق ملّى

۷-۷- القاء بدبینى و ناامیدى در مردم نسبت به مشروعیت و کارآمدى نظام اسلامى

۷-۸- اشاعه و تبلیغ گروهها و احزاب غیرقانونى

۷-۹- انتشار اسناد و اطلاعات طبقه بندى شده دولتى و امور مربوط به مسائل امنیتى، نظامى و انتظامى

۷-۱۰- اشاعه فحشاء و منکرات و انتشار عکسها و تصاویر و مطالب خلاف اخلاق و عفت عمومى.

۷-۱۱- ترویج ترور، خشونت و آموزش ساخت مواد تخریبى از قبیل مواد محترقه و یا منفجره

۷-۱۲- ترویج مصرف مواد مخدّر

۷-۱۳- ایجاد هرگونه شبکه و برنامه رادیویى و تلویزیونى بدون هدایت و نظارت سازمان صدا و سیما

۷-۱۴- ایراد افترا به مقامات و هریک از افراد کشور و توهین به اشخاص حقیقى و حقوقى

۷-۱۵- افشاء روابط خصوصى افراد و تجاوز به حریم اطلاعات شخصى آنان

۷-۱۶- انتشار اطلاعات حاوى کلیدهاى رمز بانکهاى اطلاعاتى، نرم افزارهاى خاص، صندوقهاى پست الکترونیکى و یا روش شکستن آنها

۷-۱۷- فعالیت‏هاى تجارى و مالى غیرقانونى و غیرمجاز از طریق شبکه اطلاع‏رسانى و اینترنت از قبیل جعل، اختلاس، قمار و…

۷-۱۸- خرید، فروش و تبلیغات در شبکه اطلاع رسانى و اینترنت از کلیه کالاهایى که منع قانونى دارند.

۷-۱۹- هرگونه نفوذ غیرمجاز به مراکز دارنده اطلاعات خصوصى و محرمانه و تلاش براى شکستن قفل رمز سیستم‏ها

۷-۲۰- هرگونه حمله به مراکز اطلاع رسانى و اینترنتى دیگران براى از کار انداختن و یا کاهش کارآیى آنها

۷-۲۱- هرگونه تلاش براى شنود و بررسى بسته‏هاى اطلاعاتى در حال گذر در شبکه که به دیگران تعلق دارد.

۷-۲۲- ترویج مصرف سیگار

۸- کمیسیون راهبردى شورایعالى اطلاع رسانى در استان تهران و کمیته‏هاى استانى در استانها متشکل از مدیر امور دیتا شرکت مخابرات استان، نماینده اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامى استان، نماینده دادگسترى استان، نماینده اتحادیه صنفى، نماینده صدا و سیماى استان، زیر نظر شرکت مخابرات استان بر گردش کار این دفاتر نظارت داشته و در صورت تخلف از مفاد این آیین نامه به نحو ذیل اقدام مى‏شود. نحوه اقدام در سایر زمینه‏ها مطابق قانون و مقررات نظام صنفى مى‏باشد.

با اعلام وزارت پست و تلگراف و تلفن، اتحادیه صنفى نسبت به لغو موقت پروانه ظرف مدت ۴۸ساعت اقدام و دفتر تعطیل مى‏شود و اتحادیه موظف است پس از رفع تخلف، ظرف مدت ۴۸ساعت اجازه ادامه کار دفتر را صادر نماید. در صورت تعلل اتحادیه صنفى، وزارت پست و تلگراف و تلفن مستقیما از طریق قوه قضائیه اقدام مى‏نماید.

تبصره :۱چنانچه تخلف ازموارد بند یک تا سیزده ماده ۷این آیین‏نامه باشد براى بار اول، به مدت سه ماه پروانه فعالیت لغو موقت مى‏شود و با کسب ضمانت عدم تخلف مجدد ازصاحب پروانه، لغو موقت پروانه ملغى مى‏شود و براى تخلف بار دوم، پروانه به طور دائم لغو مى‏شود و فرد حقیقى و حقوقى صاحب پروانه، مجاز به دریافت پروانه جدید در سراسر کشور نخواهد بود.
 
تبصره :۲چنانچه تخلف از موارد بند چهارده تا بیست و دو ماده ۷ این آیین نامه باشد براى بار اول کتبا به صاحب پروانه تذکر داده مى‏شود، بار دوم، پروانه به مدت یک ماه لغو موقت و با رفع تخلف و اخذ تعهد عدم تخلف از صاحب پروانه، لغو موقت پروانه ملغى مى‏شود، براى تخلف بار سوم، پروانه به مدت ۶ماه لغو مجدد و براى تخلف بار چهارم، پروانه به طور دائم لغو مى‏شود و فرد حقیقى و حقوقى صاحب پروانه مجاز به دریافت پروانه جدید در سراسر کشور نخواهد بود.
 
تبصره :۳نظر کمیسیون راهبردى و کمیته‏هاى استانى درخصوص جرایم و مجازاتهاى فوق، لازم‏الاجرا و قطعى است لکن مانع شکایت و اقامه دعوى افراد ذى‏نفع در محاکم نخواهد بود.
 
۹- از تاریخ تصویب این آیین‏نامه کلیه دفاتر موجود در تهران و شهرستانها موظفند حداکثر ظرف مدت دو ماه نسبت به تقاضاى اخذ مجوز لازم مطابق مفاد این آیین‏نامه اقدام نمایند.
 
۱۰- تا تأسیس اتحادیه دفاتر خدمات حضورى اینترنت، متقاضیان به اتحادیه همگن که وزارت بازرگانى معرفى مى‏نماید مراجعه خواهند نمود.