دولت آمریکا از اپل شکایت کرد

دولت آمریکا از اپل شکایت کرد
تاریخ انتشار : ۰۶ فروردين ۱۴۰۳

وزارت دادگستری آمریکا و ۱۵ ایالت این کشور از اپل به دلیل انحصاری کردن بازار‌های تلفن هوشمند، شکایت کردند.

به گزارش گرداب مریک گارلند، دادستان کل آمریکا در بیانیه‌ای گفت: مصرف کنندگان به دلیل نقض قوانین ضدانحصار توسط شرکت‌ها نباید مجبور به پرداخت قیمت‌های بالاتر باشند. اگر اپل بدون چالش باقی بماند، تنها به تقویت انحصار خود در بازار گوشی‌های هوشمند ادامه خواهد داد.

مدل کسب و کار اپل مبتنی بر دریافت نرخ اضافی از کاربران برای محصولات فناوری است که در آن اپل تقریبا تمام جزئیات نحوه عملکرد دستگاه و نحوه استفاده از آن را دیکته می‌کند. وزارت دادگستری می‌خواهد با وادار کردن اپل به دادن انتخاب‌های بیشتر به کاربران در مورد چگونگی استفاده از سخت‌افزارهای طراحی شده توسط اپل، مانع از انحصارطلبی این شرکت شود.

وزارت دادگستری آمریکا که منطقه کلمبیا در این شکایت به آن ملحق شد، مدعی است اپل از قدرت بازار خود برای دریافت پول بیشتر از مصرف‌کنندگان، توسعه‌دهندگان، سازندگان محتوا، هنرمندان، ناشران، مشاغل کوچک و بازرگانان استفاده می‌کند.

این دادخواست ۸۸ صفحه‌ای که در دادگاه فدرال آمریکا در نیوآرک نیوجرسی تنظیم شده است می‌گوید تمرکزش بر آزاد کردن بازار‌های گوشی‌های هوشمند از رفتار ضدرقابتی و انحصاری اپل و بازگرداندن رقابت به منظور کاهش قیمت گوشی‌های هوشمند برای مصرف‌کنندگان، کاهش هزینه‌ها برای توسعه‌دهندگان و حفظ نوآوری برای آینده است.

در این شکایت، آمریکا اپل را متهم کرد که محصولاتش را برای مصرف کنندگان بدتر می‌کند تا رقبا را مسدود کند و به پنج نمونه اشاره کرد که در آن اپل از مکانیزم‌هایی برای سرکوب فناوری‌هایی استفاده کرد که باعث افزایش رقابت در بین گوشی‌های هوشمند می‌شد. این سوپر اپلیکیشن‌ها شامل برنامه‌های بازی، پخش ابری، برنامه‌های پیام رسانی، ساعت‌های هوشمند و کیف پول‌های دیجیتال بودند.

به عنوان مثال، آمریکا ادعا می‌کند که اپل کار نرم‌افزارهای پیام‌رسان و ساعت‌های هوشمند رقیب را در تلفن‌های خود دشوارتر کرده است. همچنین ادعا شده است سیاست‌های فروشگاه برنامه اپل در خصوص سرویس‌های پخش بازی‌ها، به رقابت آسیب رسانده است.

اپل در بیانیه‌ای مخالفت خود را ابراز و اعلام کرد: این شکایت اصولی را که محصولات اپل را در بازار‌های رقابتی شدید متمایز می‌کند تهدید می‌کند. اگر این شکایت موفق شود، مانع ایجاد فناوری خواهد شد که مردم از ما انتظار دارند؛ فناوری که در آن، سخت افزار، نرم افزار و خدمات با هم تلاقی می‌کنند.

اپل قبلا در معرض تحقیقات و دستورات ضد انحصارطلبی در اروپا، ژاپن و کره و همچنین شکایت‌های حقوقی از سوی رقبای شرکتی مانند اپیک گیمز بوده است.

فروشگاه اپ‌استور که یکی از پرسودترین کسب‌وکار‌های اپل است و ۳۰ درصد از توسعه‌دهندگان کمیسیون دریافت می‌کند، قبلا از یک چالش قانونی طولانی تحت قوانین آمریکا توسط اپیک گیمز جان سالم به در برده است. در حالی که این شکایت نشان داد که اپل قوانین ضد انحصار را نقض نمی‌کند، یک قاضی فدرال به اپل دستور داد تا اجازه دهد کاربران برای برنامه‌ها بدون استفاده از کمیسیون پرداخت درون برنامه‌ای اپل، پول پرداخت کنند.

در اروپا، مدل کسب و کار فروشگاه اپ‌استور اپل با قانون جدیدی به نام قانون بازار‌های دیجیتال که اوایل ماه جاری اجرایی شد، از بین رفته است. اپل قصد دارد به توسعه‌دهندگان اجازه‌ دهد فروشگاه‌های اپلیکیشن خود را ارائه دهند و مهم‌تر از آن، هیچ کمیسیونی نپردازند. اما رقبایی مانند اسپاتیفای و اپیک گیمز استدلال می‌کنند اپل هنوز هم ارائه فروشگاه‌های اپلیکیشن جایگزین را بسیار سخت می‌کند. احکام مربوط به اپ‌استور اپل، وزارت دادگستری را وادار کرد تا برای شکایت، به سایر شیوه‌های اپل از جمله اینکه چگونه اپل به شرکت‌های خارجی اجازه دسترسی به تراشه‌ها و حسگر‌های آیفون را می‌دهد، نگاهی بیندازد.

سازندگان دستگاه‌های سخت‌افزاری، مانند سازنده ردیاب‌های هوشمند Tile، مدت‌ها شکایت کرده‌اند که اپل راه‌هایی که از طریق آن‌ها می‌توانند با حسگر‌های آیفون در هنگام توسعه محصولات رقیب که دسترسی بیشتری دارند کار کنند را محدود کرده است.

اپل فروش ایرتگ که می‌تواند به مواردی مانند کلید ماشین متصل شود تا به کاربران کمک کند در صورت گم شدن آن‌ها را پیدا کنند را چندین سال پس از فروش محصول مشابه توسط Tile آغاز کرد.

همچنین، اپل دسترسی به تراشه‌ای در آیفون را محدود کرده است که امکان پرداخت بدون تماس را فراهم می‌کند. کارت‌های اعتباری را فقط می‌توان با استفاده از سرویس Apple Pay به آیفون اضافه کرد. اپل مدت‌ها استدلال کرده است که دسترسی توسعه‌دهندگان شخص ثالث به برخی از داده‌های کاربر و برخی از سخت‌افزار‌های آیفون را به دلایل حفظ حریم خصوصی و امنیتی، محدود می‌کند.

سازنده آیفون همچنین به دلیل اینکه سرویس آی مسیج این شرکت فقط روی دستگاه‌های اپل کار می‌کند، با انتقاداتی مواجه شده است. منتقدان شکایت کرده‌اند که این شرکت، پیام‌های ارسالی و دریافتی از تلفن‌های اندرویدی را با کوچک‌کردن تصاویر و فیلم‌ها، ضعیف کرده است. سال گذشته، اپل تغییر موضع داد و اعلام کرد از فناوری پیام‌رسانی جدیدی به نام RCS پشتیبانی می‌کند که توسط گوگل به عنوان راهی برای روان‌تر کردن پیام‌رسانی در انواع مختلف دستگاه‌ها معرفی شده است.

در اواخر ماه فوریه، بلومبرگ نیوز گزارش داده بود که نمایندگان اپل با مقامات وزارت دادگستری در تلاشی برای متقاعد کردن آژانس مبنی بر عدم تشکیل شکایت ضدانحصار علیه سازنده آیفون، ملاقات کردند. این شکایت جدید ضدانحصاری علیه اپل، سومین مورد از سوی وزارت دادگستری در ۱۴ سال گذشته خواهد بود، اما اولین شکایتی است که سازنده آیفون را به حفظ غیرقانونی موقعیت برتر خود متهم می‌کند.

اپل همچنین در میانه یک شکایت ضدانحصاری با سازنده بازی‌های ویدیویی اپیک گیمز قرار دارد. اکنون شرکت‌های متا پلتفرم، مایکروسافت، ایکس و مچ گروپ، به اعتراض اپیک گیمز مبنی بر اینکه اپل از اجرای حکم دادگاه در مورد پرداخت‌ها در اپ‌استور سر باز زده است، پیوسته اند.

غول‌های فناوری سازنده برخی از محبوب‌ترین اپلیکیشن‌ها در اپ‌استور اعلام کردند اپل با سخت‌کردن هدایت مصرف‌کنندگان به روش‌های ارزان‌تر برای پرداخت محتوای دیجیتال، از احکام سپتامبر سال ۲۰۲۱، آشکارا سرپیچی کرده است.

بر اساس گزارش رویترز، وزارت دادگستری دو بار از گوگل آلفابت شکایت کرده که یک بار در زمان دونالد ترامپ در زمینه سیستم جستجوی این شرکت و بار دوم در زمینه فناوری تبلیغات از زمان روی کار آمدن جو بایدن بوده است. کمیسیون تجارت فدرال در زمان دولت ترامپ، از فیس‌ بوک شکایت کرد و کمیسیون تجارت فدرال در دولت بایدن، این شکایت را پیش برد.