Gerdab.IR | گرداب

مهمترین پروژه‌های فضایی سال ۱۴۰۳

مهمترین پروژه‌های فضایی سال ۱۴۰۳
تاریخ انتشار : ۰۷ فروردين ۱۴۰۳

فناوری فضایی سال گذشته را با ۷ پرتاب فضایی، پربار طی کرد و پیش‌بینی می‌شود با ساخت ۲۰ ماهواره و پایگاه فضایی، سال جدید نیز سال پر پرتابی باشد.

به گزارش گرداب تهیه و تصویب برنامه ده ساله صنعت فضایی کشور در شورای عالی فضایی ایران، رونمایی از ماهواره‌های جدید، ۷ پرتاب تحقیقاتی و عملیاتی فضایی، توسعه همکاری‌های بین‌المللی فضایی با کشور‌های صاحب فناوری فضایی، آغاز ساخت بزرگترین پایگاه فضایی کشور در چابهار و آغاز عملیات طراحی و ساخت منظومه ماهواره‌ای شهید سلیمانی بخشی از دستاورد‌های متخصصان و دانشمندان صنعت فضایی کشور در سالی که گذشت به شمار می‌آید.

حسن سالاریه، رییس سازمان فضایی ایران درباره روند پرتاب ماهواره‌ها در سال آینده گفت: ماهواره ناهید ۲ نمونه پروازی، بلوک انتقال مداری سامان نمونه پروازی و همچنین ماهواره ظفر ۲ نمونه پروازی، برای پرتاب سال ۱۴۰۳ برنامه‌ریزی شده اند.

وی افزود: ما در سال ۱۴۰۳ همانند سال ۱۴۰۲ سال پر پرتابی خواهیم داشت، چون ماهواره‌های متعددی در حال اتمام هستند و تعدادی ماهواره نیز سال آینده تکمیل می‌شوند. همچنین در حال برنامه‌ریزی هستیم که برای سال‌های ۱۴۰۳ و ۱۴۰۴ نیز پرتاب کپسول زیستی با جرم و حجم بیشتری داشته باشیم. ممکن است کپسول‌های دیگری هم در ابعاد کوچک‌تر برای آزمون و دستیابی به فناوری‌های جدیدتر طراحی و پرتاب کنیم.

رییس سازمان فضایی ایران با اشاره به چشم انداز همکاری‌های ایران با سایر کشور‌ها در خصوص پرتاب ماهواره گفت: از ظرفیت بین‌المللی هم در حوزه پرتاب و هم همکاری در زمینه داده و تصویر، سنجش از دور، در حوزه‌های مخابراتی و سنجشی استفاده می‌کنیم بنابراین برای سال آینده با کشور‌های مختلف همکاری خواهیم داشت.

همچنین با توجه به اهمیت حوزه فضا در کشور، عیسی زارع پور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در خصوص وضعیت پرتاب‌ها در سال ۱۴۰۲ و برنامه‌های آینده فضای کشور به مهر گفت: درخشان‌ترین سال در فضایی شدن کشور سال ۱۴۰۲ بود. ۷ پرتاب فضایی داشتیم و ماهواره‌های متعددی در مدار قرار گرفتند. موفق شدیم زیست در فضا را برای اولین بار بعد از ۱۰ سال تعطیلی احیا کنیم. همچنین ساخت بزرگترین پایگاه فضایی کشور شروع شد که انشاالله فاز اول آن سال آینده به بهره برداری می‌رسد.

وی افزود: در حال حاضر بیش از ۲۰ ماهواره برای سال آینده در دست ساخت داریم که بخشی از آن منظومه ماهواره شهید سلیمانی است.

با توجه به ادامه همکاری‌های بین‌الملل در سال جدید و تعداد ماهواره‌های در حال ساخت و در حال تکمیل به نظر می‌رسد سال ۱۴۰۳ سال پر پرتابی باشد. بهره برداری از فاز اول پایگاه چابهار به منظور دسترسی به مدار خورشید آهنگ و انجام پرتاب‌های بومی بیشتر نظیر پرتاب ماهواره ناهید ۲ نمونه پروازی، بلوک انتقال مداری سامان نمونه پروازی و همچنین ماهواره ظفر ۲ نمونه پروازی از جمله برنامه‌های فضایی سال جدید خواهند بود. همچنین برنامه‌ریزی برای پرتاب کپسول زیستی با جرم و حجم بالاتر در سال ۱۴۰۳ نیز در دستور کار سازمان فضایی قرار دارد.