Gerdab.IR | گرداب

بازار داغ هکرها؛

رشد شدید قیمت‌ها در بازار جاسوس‌افزار‌ها

رشد شدید قیمت‌ها در بازار جاسوس‌افزار‌ها
تاریخ انتشار : ۲۰ فروردين ۱۴۰۳

قیمت ابزار هک دستگاه‌های آیفون میلیون‌ها دلار است.

به گزارش گرداب، یک شرکت استارتاپی با نام Crowdfense اکنون حاضر است میلیون‌ها دلار برای خرید ابزار‌های هک آیفون، دستگاه‌های اندروید، واتس‌اپ و iMessage پرداخت کند.

قیمت دسترسی به آسیب‌پذیری‌های سخت‌افزار‌ها و نرم‌افزار‌های محبوب به میلیون‌ها دلار می‌رسد. این ابزار‌ها مورد استفاده هکر‌های دولتی و سازمان‌های اطلاعاتی برای نفوذ به تلفن‌های همراه آیفون و اندروید است. آسیب‌پذیری‌های نرم‌افزار‌های محبوبی مانند مرورگر‌های کروم و سافاری و برنامه‌های چت مانند واتس‌اپ و iMessage نیز هم‌اکنون میلیون‌ها دلار ارزش دارند.

طبق گزارش وب‌سایت TechCrunch شرکت‌هایی مانند Crowdfense و Zerodium مدعی هستند با خرید آسیب‌پذیری‌های روز صفر از هکرها، آن‌ها را برای استفاده به مشتریان دولتی می‌فروشند. یک آسیب‌پذیری روز صفر نقصی امنیتی است که سازندگان سخت‌افزار‌ها و نرم‌افزار‌ها از وجودش مطلع نیستند و آن را برطرف نکرده‌اند.

در این گزارش آمده است که قیمت دسترسی به این ابزار‌های هکری در سال‌های اخیر چندبرابر شده است، زیرا شرکت‌ها تمهیدات امنیتی را با دقت بیشتری اجرا می‌کنند و یافتن نقص‌های امنیتی سخت‌تر شده است.

اخیراً استارتاپ Crowdfense فهرست به‌روزرسانی شده‌ای از قیمت‌های این ابزار‌های هک منتشر کرد که طبق آن راه نفوذ به آیفون ۵ تا ۷ میلیون دلار، دستگاه‌های اندروید تا ۵ میلیون دلار، مرورگر‌های کروم و سافاری به ترتیب ۳ و ۳.۵ میلیون دلار و مسیر دسترسی به اطلاعات واتس‌اپ و iMessage از ۳ تا ۵ میلیون دلار قیمت دارد.

این قیمت‌ها در حالی است که در لیست قیمت قبلی این شرکت که در سال ۲۰۱۹ منتشر شد، بالاترین قیمت مبلغ ۳ میلیون دلار برای نقص‌های امنیتی اندروید و iOS بود.