Gerdab.IR | گرداب

کنگره در خدمت NSA؛

قانون جدید برای گسترش جاسوسی از مردم آمریکا

قانون جدید برای گسترش جاسوسی از مردم آمریکا
تاریخ انتشار : ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳

سناتور آمریکایی این قانون را «وحشتناک» توصیف کرد.

به گزارش گرداب، قانون جدیدی موسوم به RISAA در کنگره آمریکا تصویب شد که مجوز‌های قانونی سازمان‌های اطلاعاتی این کشور برای جاسوسی از آمریکایی‌ها را به شکل گسترده‌ای افزایش می‌دهد.

این قانون که روز گذشته در سنا تصویب شد، سازمان‌های اطلاعاتی را قادر می‌سازد بدون حکم قضائی اقدام به جاسوسی از ارتباطات «عوامل بیگانه» کنند، بااین‌حال تغییرات اعمال شده در قانون نگرانی‌های بسیاری را در رابطه با اجرای برنامه‌های تجسسی بر روی شهروندان آمریکایی ایجاد کرده است.

قانون RISAA که با هدف تمدید و تکمیل مجوز‌های قانونی ماده معروف ۷۰۲ از قانون «نظارت بر جاسوسان خارجی» (FISA) اجرایی خواهد شد، با ارائه تعاریف جدیدی از ابزار‌های ارتباطی، تقریباً هر کسب‌وکاری در آمریکا را ملزم می‌کند که برای جاسوسی با آژانس امنیت ملی (NSA) همکاری کنند.

این در حالی است که طبق قانون قبلی، عمدتاً شرکت‌های بزرگ ارائه‌دهنده خدمات ارتباطی نظیر گوگل و Verizon ملزم به همکاری با NSA در جاسوسی از سوژه‌های تعیین‌شده بودند. سوژه‌های تحت پوشش قانون بایستی اتباع خارجی باشند، اما ارتباطات آن‌ها با افراد آمریکایی نیز تحت نظر قرار می‌گیرد.

قانون RISAA از طریق بازتعریف «ارائه‌دهندگان خدمات ارتباط الکترونیکی» این امکان را برای NSA به وجود می‌آورد که تقریباً از تمام کسب‌وکار‌هایی که هرگونه تجهیزات ارتباطی در اختیار دارند برای جاسوسی استفاده کند.

با تصویب نهایی این قانون آژانس امنیت ملی می‌تواند تقریباً تمام کسب‌وکار‌های آمریکایی را ملزم به ارائه اطلاعات شهروندان آمریکایی به NSA کند.

این امر اعتراضات بسیاری را در آمریکا برانگیخته است. سناتور آمریکایی، ران وایدن، که پیش از این افشاگری‌هایی علیه آژانس امنیت ملی انجام داده بود، در این‌باره گفت: «این طرح یکی از دراماتیک‌ترین و وحشتناک‌ترین اقدامات برای گسترش اختیارات نظارتی دولتی در تاریخ است».

در جلسه دیروز سنای آمریکا برخی از سناتور‌ها نظیر ران وایدن و رند پاول، با ارائه پیشنهاد‌هایی تلاش داشتند تا گستره اختیارات جاسوسی را کاهش دهند، اما همگی پیشنهاد‌ها با مخالفت سناتور‌ها روبه‌رو شده و تصویب نشد.