Gerdab.IR | گرداب

چرا کاخ سفید به دنبال تقویت فیلترشکن‌ها است؟

چرا کاخ سفید به دنبال تقویت فیلترشکن‌ها است؟
تاریخ انتشار : ۰۱ مهر ۱۴۰۳

کاخ سفید در جلسه با شرکت‌های فناوری درخواست افزایش پهنای باند فیلترشکن‌های دولتی آمریکا را مطرح کرد.

به گزارش گرداب، دولت آمریکا همواره با اعطای کمک‌های مالی از تولید فیلترشکن‌ها حمایت کرده است. این حمایت‌ها که از طریق نهاد‌های رسمی دولت این کشور انجام می‌شود، به دنبال تضعیف استقلال و حکمرانی دولت‌ها در حوزه سایبری است.

مقامات آمریکایی به اعتراف خود تاکنون از طریق صندوق‌های مختلف مبالغ هنگفتی را صرف توسعه فیلترشکن‌ها کرده‌اند. هرچند این اقدام با شعار دسترسی به اطلاعات و دفاع از آزادی انجام می‌شود. این ادعای دروغین در حالی است که آمریکا با نادیده گرفتن نقص آزادی بیان در کشور‌های زیردست خود، همواره علیه کشور‌هایی اقدام می‌کند که قصد ناامن‌سازی و ایجاد آشوب در آنها را دارد.

یکی از نهاد‌های آمریکا که به صورت اختصاصی در این زمینه فعال است، صندوق فناوری باز (OTF) است. این صندوق تاکنون میلیون‌ها دلار صرف توسعه ابزار‌های مختلف برای دور زدن محدودیت‌های اینترنتی کرده است. پیام‌رسان سیگنال، مرورگر تور و ده‌ها ابزار دیگر (که برخی از آنها مخصوص کاربران ایرانی طراحی شده‌اند) از محصولات این صندوق به شمار می‌روند. طبق اطلاعات منتشرشده توسط رویترز، ایران و روسیه در صدر فهرست کشور‌های هدف این صندوق قرار دارند.

روز پنجشنبه ۱۵ شهریور نشستی در کاخ سفید با حضور نمایندگانی از شرکت‌های بزرگ ارائه‌دهنده خدمات اینترنتی برگزار شد. نمایندگان گوگل، آمازون، کلاودفلر و مایکروسافت در این نشست حضور داشتند.

لورا کانینگهام رئیس صندوق فناوری باز در این جلسه گفت در دهه اخیر فیلترشکن‌های تولیدشده این صندوق ماهانه ۹ میلیون کاربر داشتند و این عدد هم‌اکنون با افزایش چندین برابری به ۴۶ میلیون کاربر رسیده است. او با اشاره به این آمار از شرکت‌های فناوری خواست پهنای باند بیشتری در اختیار ابزار‌های مورد حمایت این صندوق قرار دهند.

بودجه تخصیص‌یافته به صندوق OTF در سال‌های اخیر با افزایش قابل توجه روبه‌رو شده و در سال جاری میلادی به بیش از ۳۰ میلیون دلار رسیده است. این امر نشان‌دهنده زمینه‌سازی جدی آمریکا جهت ایجاد آشوب و ناآرامی در سایر کشورهاست. وی‌پی‌ان‌ها از طرفی با کمک به دروغ‌پراکنی رسانه‌های غربی به عنوان مکمل ماشین جنگ رسانه‌ای این دولت عمل می‌کنند و از طرفی به شبکه‌های خرابکار در داخل کشور‌های هدف کمک می‌کنند تا با اقدامات ضدامنیتی را با تخریب بیشتری ترتیب دهند.