Gerdab.IR | گرداب

تدوین قوانین جنگ‌های سایبری بعد از ویروس استاکس‌نت

تاریخ انتشار : ۲۵ دی ۱۳۸۹

دبیر کل اتحادیه "ارتباطات بین‌المللی" خواستار مجموعه قوانین اجرایی است که رفتارهایی که همه کشور‌ها با آن مخالفند، مانند از کار انداختن و فلج کردن شبکه‌ها و سرقت اطلاعات بر اساس آن ممنوع شود.

منابع آمریکایی می‌گویند که افزایش بودجه جنگ سایبری آمریکا با قوانین مربوط به آن توازن ندارد. خلاء قوانین جنگ‌های سایبری آمریکا بعد از جنگ سایبری ویروس رایانه‌ای استاکس‌نت علیه سامانه برنامه هسته‌ای ایران به شدت مشهود است.

به گزارش گرداب،  منابع آمریکایی از لزوم تدوین قوانینی برای نحوه اقدامات جنگ سایبری سخن می‌گویند. آن‌ها اظهار می‌دارند عدم توازن میان افزایش سریع تامین بودجه آمریکا برای جنگ سایبری و تنظیم قوانین آن، به خصوص بعد از ویروس رایانه‌ای استاکس‌نت، قابل توجه است؛ سلاح سایبری به دقت مهندسی شده‌ای از طریق جریان‌های ناشناخته در سیستم‌ عامل ویندوز مایکروسافت انتشار یافت که تا حدی در سال ۲۰۱۰ برنامه هسته‌ای ایران را از کار انداخت. (!) جنگ سایبری قصد دارد هم شبکه‌های نظامی و هم غیرنظامی را مختل کند.

ژنرال "کیث الکساندر"، رئیس فرماندهی سایبری آمریکا در پنتاگون، ماه گذشته به کنگره اعلام کرد که قوانین واضح و روشن در خصوص درگیری سایبری وجود ندارد تا مشخص کند چه فعالیت سایبری ممکن است باعث برانگیختن واکنش مسلحانه سایبری از جانب آمریکا شود.

ماه‌هاست که وزارت خارجه آمریکا قرار بوده یک مقام بلند پایه را برای رهبری تلاش‌های بین‌المللی در این گونه مسائل و موضوعات معرفی کند، اما تاکنون این کار انجام نشده است.

به موازات اینکه آمریکا، انگلیس و دیگر قدرت‌های جهان توانمندی‌های جنگ سایبری خود را افزایش می‌دهند، تلاش‌ها برای ایجاد قوانین تعامل بسیار ضعیف و عقب مانده هستند.

بر اساس اعلام افرادی که از گفت‌وگوهای ذیل مطلع شده‌اند، مقامات آمریکا در زمینه "محدودسازی استفاده از تسلیحات سایبری" با شرکای روسی خود – و با شرکای چینی خود از کانال‌های غیررسمی- گفت‌وگوهای مقدماتی داشته‌اند.

 "جیمز لوئیس" از مرکز مطالعات راهبردی و بین‌المللی (CSIS) که مقر آن در آمریکا قرار دارد و به طور معمول این موضوع را با مقامات آمریکا به بحث و گفت‌وگو می‌گذارد، گفت: «محیط توافق تغییر کرده است. شما دست کم باید شروع کرده باشید.»

لوئیس و دیگران می‌گویند: با این همه، تلاش‌ها در بهترین حالت توافق در خصوص اینکه چه موضوعاتی باید مورد بحث قرار گیرند، تضمین شده است. پیشرفت آهسته با افزایش سریع تامین بودجه برای جنگ سایبری در تضاد است.

"هاموند تور"، دبیر کل اتحادیه "ارتباطات بین‌المللی" وابسته به سازمان ملل می‌گوید: «استاکس‌نت باید به عنوان زنگ بیدار باشی برای تمام کشور‌ها با توجه به تهدیدی که همه ما با آن روبرو هستیم باشد.»

تور همچنین تاکید کرد که یک "پیمان تسلیحات سایبری" از اولویت‌های وی است. وی افزود: «ما از مرز بین فضای سایبری و دنیای واقعی عبور کرده‌ایم.»

دبیر کل اتحادیه "ارتباطات بین‌المللی" خواستار مجموعه قوانین اجرایی است که رفتارهایی که همه کشور‌ها با آن مخالفند، مانند از کار انداختن و فلج کردن شبکه‌ها و سرقت اطلاعات بر اساس آن ممنوع شود.

وی همچنین عنوان کرد، آمریکا از طرح "آی‌تی‌یو" حمایت می‌کند. این طرح  مسئولیت تحقیق درباره اقدامات تهاجمی را بر دوش کشورهایی که آن حملات آز آنجا نشئت گرفته می‌گذارد. واشنگتن همچنین در پاییز ۲۰۱۰ سیاست خود را تغییر داد و اکنون از ابتکار روسیه که خواستار تشکیل هیئتی از سازمان ملل برای کار بر روی محدودیت‌های سلاح سایبری است، پشتیبانی می‌کند. با این وجود این هیئت قرار نیست تا سال ۲۰۱۲ تشکیل شود.

با توجه به لزوم مشارکت دادن بسیاری از کشور‌ها در یک توافقنامه و در کنار بخش خصوصی و نمایندگان بخش خصوصی و بخش مصرف کننده، تور، دبیر کل اتحادیه ارتباطات بین‌المللی بر ایجاد یک راه حل در سال‌های‌ آتی تاکید دارد.

منبع: مشرق