Gerdab.IR | گرداب

تیک‌تاک در انتظار جریمه بی‌سابقه یک‌میلیارددلاری

تیک‌تاک در انتظار جریمه بی‌سابقه یک‌میلیارددلاری
تاریخ انتشار : ۲۳ مهر ۱۴۰۳

تیک‌تاک که چندین بار به علت بی‌توجهی به حریم شخصی کاربران جریمه شده، در انتظار جریمه‌ای یک‌میلیارددلاری از سوی اتحادیه اروپا است.

به گزارش گرداب، رگولاتوری ایرلند در شهریورماه گذشته تیک‌تاک را به علت عدم محافظت صحیح از داده‌های شخصی کودکان ۳۷۰ میلیون دلار جریمه کرد. این شرکت خود یک میلیارد دلار را برای پوشش‌دادن جریمه‌ای مشابه از سوی اتحادیه اروپا کنار گذاشته است. 

بایت دنس شرکت مادرتخصصی تیک‌تاک با انبوهی از شکایات به علت طراحی اعتیادآور این شبکه اجتماعی، مدیریت سهل‌انگارانه داده‌های خصوصی کاربران و عدم اتخاذ تدابیر امنیتی مناسب برای کاربران نوجوان مواجه است. درآمد تیک‌تاک در اروپا در سال گذشته از ۴.۵۷ میلیارد دلار فراتر رفت که نسبت به رقم ۲.۶ میلیارددلاری سال ۲۰۲۲ رشد چشمگیری از خود نشان می‌دهد. البته زیان این شرکت نیز از ۵۱۲ میلیون دلار در سال ۲۰۲۲ به ۱.۳ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۳ رسیده است. 

تحقیقات درمورد تخلفات اروپایی تیک‌تاک توسط کمیسیون اروپا و بر مبنای قانون خدمات دیجیتال این قاره آغاز شده و ممکن است به ۶ درصد از درآمد جهانی تیک‌تاک برسد. در این صورت تیک‌تاک باید رقمی بزرگ‌تر از یک میلیارد دلار را برای پرداخت جریمه کنار بگذارد.

تیک‌تاک در اسفند گذشته نیز از سوی رگولاتوری ایتالیا به علت سهل‌انگاری در بررسی و کنترل محتوای ارسالی کاربران به پرداخت ۱۱ میلیون دلار جریمه محکوم شده بود. رگولاتوری بریتانیا این شرکت را در سال ۲۰۲۳ به علت سوءاستفاده از داده‌های شخصی کودکان ۱۶ میلیون دلار جریمه کرد. تیک‌تاک به دلایل مشابه در سال ۲۰۱۹ در هلند و ایالات متحده به ترتیب ۱ و ۵.۷ میلیون دلار جریمه شد.