Gerdab.IR | گرداب

آمریکا انتقال داده‌های حساس به کشور‌های متخاصم را ممنوع می‌کند

آمریکا انتقال داده‌های حساس به کشور‌های متخاصم را ممنوع می‌کند
تاریخ انتشار : ۰۱ آبان ۱۴۰۳

دولت بایدن قواعد پیشنهادی جدیدی را برای نظارت بر انتقال داده‌های خاص به کشور‌هایی نظیر ایران، چین و روسیه اعلام کرد.

به گزارش گرداب، این تصمیم که روز دوشنبه اعلام شد، شرایط خاصی برای نحوه اشتراک‌گذاری اطلاعات شخصی و فدرال ایجاد کرد.

این مقررات پیشنهادی در پی فرمان اجرایی رئیس‌جمهور آمریکا در ماه فوریه تنظیم شده است که به منظور جلوگیری از آنچه سوءاستفاده کشور‌های به اصطلاح «متخاصم» از اطلاعات مالی، داده‌های زیست‌سنجی، موقعیت جغرافیایی دقیق، اطلاعات بهداشتی، ژنتیکی و... آمریکا برای انجام حملات سایبری یا جاسوسی از آمریکایی‌ها خوانده می‌شود، صادر شد.

در همین رابطه بخوانید:
دستور بایدن برای منع فروش داده‌های آمریکا به روسیه، چین و ایران

دولت آمریکا با این تصمیم، سقف‌های معینی برای انتقال داده‌های شهروندان این کشور به شرکت‌ها و افراد حقیقی در شش کشور چین، روسیه، ایران، کره شمالی، ونزوئلا و کوبا، تعیین کرده است.

بر اساس مقررات جدید، شرکت‌های آمریکایی از انتقال داده‌های ژنومی شهروندان آمریکا به کشور‌های مورد نظر، بیش از سقف ۱۰۰ نفر در هر دوره یک‌ساله، منع شده‌اند. سقف مجاز برای انتقال اطلاعات موقعیت مکانی و داده‌های زیست‌سنجی ۱۰۰۰ نفر، برای اطلاعات بهداشتی و مالی ۱۰ هزار نفر و برای شناسه‌های شخصی نیز ۱۰۰ هزار نفر تعیین شده است. شناسه‌های شخصی شامل شناسه دستگاه‌های دیجیتال، شماره تأمین اجتماعی و شماره گواهینامه رانندگی است.

علاوه‌براین، انتقال داده‌های متعلق به تمامی اعضای فعال ارتش آمریکا و تمام کارکنان دولت فدرال ممنوع اعلام شده است. همچنین شرکت‌های دلالی اطلاعات، اگر ظنی به این داشته باشند که اطلاعات فروخته‌شده‌شان به دست اشخاص حقیقی یا حقوقی در این ۶ کشور می‌رسد، از فروش داده‌ها منع شده‌اند.

بنا به گفته‌ی مقامات آمریکایی، شرکت‌های متخلف از این مقررات با مجازات کیفری و مدنی روبه‌رو خواهند شد.