Gerdab.IR | گرداب

حذف توسعه‌دهندگان روسی از گروه ناظران پروژه لینوکس

حذف توسعه‌دهندگان روسی از گروه ناظران پروژه لینوکس
تاریخ انتشار : ۰۶ آبان ۱۴۰۳

خالق سیستم عامل لینوکس، علت این تصمیم را تحریم‌ها علیه روسیه دانست.

به گزارش گرداب، یکی از اعضای ارشد گروه توسعه‌ی هسته‌ی این سیستم عامل اخیراً ۱۱ نفر از برنامه‌نویس‌های روسی را به ادعای ارتباط با دولت این کشور، از گروه ناظران پروژه اخراج کرد.

لینوس توروالدز (Linus Torvalds) که به عنوان خالق لینوکس شناخته می‌شود، ضمن حمایت از این اقدام گفت که این تصمیم با تحریم‌های روسیه مرتبط بوده و قابل بازگشت نیست.

هسته (Kernel) یک سیستم عامل رایانه‌ای، بخش مرکزی آن است. هسته لینوکس یک پروژه منبع‌باز است که از میلیون‌ها خط کد تشکیل شده و به صورت عمومی توسعه می‌یابد و تمام برنامه‌نویسان می‌توانند در آن تغییراتی به وجود بیاورند. با توجه به اهمیت بالای این پروژه، تعدادی از توسعه‌دهندگان مسئولیت بررسی نهایی این تغییرات و تأیید آنها پیش از توزیع نسخه بین کاربران را دارند.

رسانه‌های روسی گزارش دادند که این توسعه‌دهندگان به علت ارتباط با شرکت‌ها یا سازمان‌های تحریم‌شده از سوی غرب از این پروژه کنار گذاشته شدند.

پایگاه خبری Record گزارش کرد که بسیاری از برنامه‌نویسان در جهان و از جمله برخی از توسعه‌دهندگان ارشد هسته لینوکس، از این تصمیم شگفت‌زده شده و خواستار بازگشت توسعه‌دهندگان روسی شدند. توروالدز در واکنش به اعتراض کاربران و برنامه‌نویسان، مدعی شد که این پیام‌ها از سوی «ترول‌های روسی» منتشر شده است و این تصمیم تغییری نخواهد کرد.

به گفته رسانه‌ها، این اقدام احتمالاً در پی تحریم‌های جدید آمریکا علیه بخش فناوری روسیه گرفته شده است. این بسته جدید تحریمی در سپتامبر سال جاری میلادی اجرایی شد.

جیمز باتوملی، یکی از ناظران لینوکس، در گفتگو با Record تأیید کرد که این محدودیت‌ها برای توسعه‌دهندگانی اعمال می‌شود که شرکت‌ها یا مؤسساتشان تحت مالکیت یا کنترل نهاد‌های موجود در فهرست تحریمی دفتر کنترل دارایی‌های خارجی آمریکا (OFAC) است. این دفتر که در وزارت خزانه‌داری آمریکا مستقر است، کار اجرای تحریم‌های مالی آمریکا علیه کشور‌های دیگر را بر عهده دارد.

در سال‌های اخیر نمونه‌های دیگری از اِعمال تحریم‌های فناوری علیه برنامه‌نویسان روسی رخ داده است. به گزارش رسانه‌های آمریکایی، در سال گذشته وب‌سایت GitHub حساب یک کاربر روس به این بهانه مسدود کرد که وی در یک شرکت تولیدکننده تجهیزات فنی روسی کار می‌کند که توسط کانادا و آمریکا تحریم شده است.

همچنین وب‌سایت Docker Hub که به طور گسترده برای توسعه نرم‌افزار استفاده می‌شود، اوایل سال جاری میلادی بدون اطلاع قبلی، فعالیت خود را در روسیه به حالت تعلیق درآورد. سایر شرکت‌های فناوری از جمله غول‌هایی مانند مایکروسافت و اپل نیز به دلیل جنگ اوکراین و تحریم‌ها از بازار روسیه خارج شدند.