Gerdab.IR | گرداب

ورژن تونسی ندا آقا سلطان هم آمد

تاریخ انتشار : ۲۷ دی ۱۳۸۹

روزنامه گاردین نوشت که توییتر، فیس بوک و بلاگ‌ها سانسور دولتی در تونس را خنثی کرده بودند.

ناآرامی‌های تونس همچنان در راس تحلیل‌های رسانه‌های غربی قرار دارد. جالب اینجاست که رسانه‌های غربی به دنبال شبیه سازی رویدادهای تونس برای سایر کشورهای عربی و اسلامی هستند و در راستای بهره برداری‌های رسانه‌ای خود از آن استفاده می‌کنند.

به گزارش گرداب به نقل از ایران دیپلماتیک، روزنامه انگلیسی گاردین در تحلیلی پیرامون تونس در یادداشتی تحت عنوان "ناآرامی تونس زنگ خطری برای منطقه" نوشت: صدای ناآرامی‌های عظیم و بی‌سابقه تونس در تمامی جهان عرب طنین انداخته است و همگی شاهدند که چگونه یکی از سرکوب‌گر‌ترین رژیم‌های منطقه در مقابل قدرت مردم مجبور به دادن امتیازهائی گسترده می‌شود.

یک مفسر مصری در پیامی توییتری نوشت تمامی رهبران عرب با نگرانی به تونس چشم دوخته‌اند.

گاردین افزود: هیجان در جهان عرب را شبکه تلویزیونی الجزیره، همراه با پخش تصاویری از برخورد تونسی‌ها با نیروهای امنیتی منعکس می‌کرد. در همین حال توییتر، فیس بوک و بلاگ‌ها سانسور دولتی را خنثی کرده بودند.

گاردین همچنین مدعی شد: تصاویر تلفن‌های همراه از خونریزی ناشی از تیراندازی به یکی از معترضین تونسی برای اعراب یادآور ندا آقا سلطان زن جوان ایرانی بود که در جریان اعتراض‌های پس از انتخابات مورد اختلاف ریاست جمهوری ایران در سال ۲۰۰۹ در تهران کشته شد.

لس‌آنجلس تایمز هم در یادداشتی تحت عنوان "شبکه‌های اجتماعی منبع اصلی اخبار مربوط به اعتراض‌ها در تونس"، نوشت: معترضین در تونس برای تدارکات و گزارش وقایع از بلاگ‌ها، فیس بوک، توییتر، اسناد ویکی لیکس، یوتیوب، و متدهای دیگراستفاده می‌کنند.

این روزنامه افزود: اینترنت به رغم سانسور شدید از سوی دولت به بزرگ‌ترین منبع خبری درباره اعتراض‌هایی مبدل شده بود که خود معترضین تهیه کننده آن‌ها بودند.