در عصر حاضر نیز عدهای بر ضد ورثه انبیاء، در صدد تبلیغ سامریهای خویشاند و در مقابل مسجد ولایت، در فکر ساخت پایگاه فتنهگری!
گرداب- همانگونه که خدا برای حفظ امنیت دین و رسالت خویش به موسی فرمود تا گوساله سامری را خرد کند و ذراتش را به دریا افکند و سامری را منزوی نماید، به پیامبر خاتم خود نیز فرمود مسجد ضرار را منهدم سازد و زمینش را محل دفع زباله قرار دهد، اکنون نیز تکلیف در مقابل سامریهای زمان چیزی جز از بین بردن دست ساختههایشان نیست.بیان وقایع فتنهگون تاریخ در قرآن و روایات و کتابهای تاریخی و تحلیل وقایع تلخ آن راهی برای رسیدن و هدف نهایی است؛ هدفی که مهمتر از بازخوانی فتنههاست که عبارت از نگرش به آموزههای فتنههای اجتماعی و سیاسی تاریخ و عبرتگیری از آنهاست.
تحلیل و بررسی آموزههای هر واقعه را مجالی جداگانه باید جست. عبرتگیری از فتنههایی همچون فتنه سامری، فتنه مسجد ضرار، فتنه جمل، فتنه صفین، فتنه نهروان، فتنه بنیامیه و فتنههای آخر الزمان.
در این کوتاه نوشت به برخی از آموزههای این فتنهها، البته مختصر اشاره میشود:
• جریان قلم و دوات و کاغذ خواستن پیامبر.
• تخلف از لشگر اسامه و تمرّد از دستورات پیامبر.
• اختلاف در مسأله امامت و جانشینی پیامبر با اینکه نص صریح بر آن وجود داشت.
• اختلاف در ماترک پیامبر و فدک.
• اختلاف در مسأله شورا.
• اختلاف در قتل عثمان و نسبت دادن آن به حضرتعلیعلیهالسلام.
• اختلاف معاویه و بعضی اصحاب و کارشکنی آنها با علیعلیهالسلام.
• راهاندازی جنگ جمل و مانند آن.1
در جریان فتنه جمل نیز خواص، امتیازات ویژهای را از حاکمیت طلب میکردند و وقتی که نرمشی از سوی امام علیعلیه السلام مشاهده نشد و امام با زیادهخواهی آنان مخالفت کرد، به شورش، غارت اموال عمومی و جنگ و خونریزی روی آوردند.
فتنهگران برای دستیابی به مقاصد خود از تحریک عواطف و احساسات مردم نیز سود میبرند. همراه ساختن عایشه در سپاه جمل به عنوان همسر پیامبر خداصلی الله علیه وآله بهرهبرداری از عواطف مردم بود. علت اصلی استقبال مردم از لشکر فتنه در مکه، وجود عایشه در جمع فتنهگران بود. اما در طرف حق، امام علیعلیهالسلام پیشنهاد ابن عباس مبنی بر همراه ساختن ام سلمهسلاماللهعلیها همسر پیامبر در سپاه خود را نپذیرفت. قبول این پیشنهاد کمک شایانی به پیروزی میکرد؛ چرا که حضور عایشه در سپاه دشمن را خنثی مینمود. امام علیعلیه السلام در مواجهه با این نظر با صراحت فرمود: «من صلاح نمیبینم ام سلمه را از منزل بیرون آوریم، آنگونه که طلحه و زبیر، عایشه را بیرون آورند».2
عبیداللهبنعباس که از خواص لشکر امام حسنعلیهالسلام بود بعد از ملاقات با عبدالرحمن سمره نماینده معاویه، فریب خورد و شبانه با تعدادی از فرماندهان خود تسلیم سپاه معاویه شد. این اقدام او باعث از هم پاشیدن سپاه امام شد.4
در مواقع بروز فتنه راه صلاح برای خواص، پرهیز از سخنان دوپهلو است. ابوموسی اشعری در هنگام فتنه جمل از کسانی بود که سخنپراکنیهایی دو سویه داشت. وقتی امام حسنعلیهالسلام از طرف امیرالمونین علیعلیهالسلام برای به خدمت گرفتن مردم کوفه و بسیج آنها برای مقابله با آشوبگران به کوفه آمد، ابو موسی گفت: «همه باهم برادریم و ریختن خون یکدیگر حرام است. میترسم دو گروه مسلمان با هم درگیر همه کشته شوند و گروه سوم که اراذل و اوباشاند حاکم شوند...».5
سر دادن شعارهای عوام فریبانه از شاخصهای گروه فتنهگران است. شعار ناکثین و قاسطین خونخواهی از عثمان بود. شعار مارقین و خوارج هم «لا حکم الا لله».
در روایات آمده است مسجد ضرار، تکرار فتنه سامری بود.6 مسجد ضرار همان گوساله سامری است تا مردم را از پذیرش حق و پرستش یکتایی دور سازد. این خط و خطسازی و خطبازیها است که در زمان حیات پیامبرصلیاللهعلیهوآله صورت میپذیرد، درست به همان شکلی که در زمان حیات حضرت موسیعلیهالسلام صورت گرفت.
هدف اصلی منافقان و فتنهگران مدینه در واقع امام سازی در مقابل ائمه مسلمین بود تا بعد از پیامبر بتوانند ابوعامر (او کسی است که به منافقان دستور ساخت مسجد ضرار را داد) را در جایگاه او قرار دهند و مسلمین را به سمت او بکشانند.