Gerdab.IR | گرداب

"گوش‌های بزرگ"؛ بزرگ‌ترین مرکز جاسوسی اسرائیل لو رفت

تاریخ انتشار : ۰۴ بهمن ۱۳۸۹

این مرکز جاسوسی ارتباطات تلفنی و ایمیلی در سراسر خاورمیانه و نقاط دیگر جهان را رصد می‌کند و پس از آن به منظور بررسی بیشتر به مرکز دیگری در شمال تل آویو ارسال می‌کند. این مرکز ۳۰ آنتن شنود دارد که بالا‌تر از خط استوا قرار گرفته‌اند و هر کدام از آن‌ها ماهواره‌ای را در آسمان هدف گرفته‌اند.

بزرگ‌ترین مرکز جاسوسی رژیم صهیونیستی با ۳۰ آنتن شنود که تمامی تلفن‌ها، ایمیل‌ها و اطلاعات ماهواره‌ها را در خاورمیانه کنترل می‌کند و بالا‌تر از خط استوا قرار گرفته، از سوی یک خبرنگار افشا شد.


به گزارش گرداب به نقل از فارس، شبکه خبری راشا تودی در گزارشی مستند از بزرگ‌ترین مرکز جاسوسی رژیم صهیونیستی موسوم به "اوریم" که اطلاعات را به مرکزی دیگر در شمال تل آویو ارسال می‌کند، پرده برداشت.

این مرکز جاسوسی ارتباطات تلفنی و ایمیلی در سراسر خاورمیانه و نقاط دیگر جهان را رصد می‌کند و پس از آن به منظور بررسی بیشتر به مرکز دیگری در شمال تل آویو ارسال می‌کند.

راشا تودی همچنان گزارش داد: بسیاری از اسرائیلی‌ها حتماً از کنار آن رد شده‌اند ولی توجهی به آن نکرده‌اند، این مرکز یک پایگاه معمولی نظامی نیست و باید به کاری مشغول باشد که دیگران از آن اطلاع ندارند.

این گزارش به نقل از "نیکی هگر" خبرنگار و نویسنده اهل زولاند نو می‌افزاید: این مرکز بزرگ‌ترین مرکز جاسوسی است و بزرگ‌ترین مرکزی است که تاکنون در روی زمین دیده‌ام، هیچکس در مورد عملکرد این مرکز صحبت نکرده بود یا نفهمیده بود که چنین تشکیلاتی با این اندازه در اسرائیل وجود دارد و روی هیچ نقشه‌ای نمایش داده نشده بود، یا دیده نشده بود اما اکنون در تمامی تصاویر ماهواره‌ای دیده می‌شود. این مرکز ۳۰ آنتن شنود دارد که بالا‌تر از خط استوا قرار گرفته‌اند و هر کدام از آن‌ها ماهواره‌ای را در آسمان هدف گرفته‌اند.

هگر حداقل ۲۵ سال است که در مورد اطلاعات سیگنالی یا‌‌ همان جاسوسی الکترونیکی مطالعه می‌کند و یک اشاره پنهانی وی باعث دسترسی هگر به کسانی در درون این مرکز اسرائیلی شد.

در ادامه این مستند راشا تودی به نقل از "دانکن کمپبل" یک خبرنگار محقق مقیم انگلستان گزارش داد: «این آنتن‌ها هر چیزی که در ماهواره‌ها رد و بدل می‌شود را دریافت می‌کنند، این سیستم چیزی را از قلم نمی‌اندازد و هر نوع ارتباطی را شنود می‌کنند که شامل میلیون‌ها شنود می‌شود.»

وی افزود: «شما ساختمان‌های بدون پنجره‌ای شبیه به انبارهای صنایع، اما با امنیت بسیار بالا را می‌توانید ببینید. من در سراسر آمریکا مکان‌های مشابه بسیاری دیده‌ام و صد‌ها نفر هر روز صبح در این مراکز حاضر می‌شوند، از جلوی چشم شما عبور می‌کنند، ایمیل‌ها را کنترل می‌کنند، به مکالمات تلفنی گوش می‌دهند.»

به گزارش راشا تودی، از این مرکز همه مکالمات تلفنی، همه ایمیل‌ها را می‌توان رصد کرد، در جایی در خط ساحلی شمال تل آویو عده زیادی از اشخاص، مشغول گوش دادن و دیدن این تلفن‌ها و ایمیل‌ها هستند.

در این گزارش مستند، "رونن برگمن" خبرنگار و نویسنده اسرائیلی نیز گفت: «من درمورد اوریم نشنیده‌ام و نمی‌دانم لغت این پایگاه به چه اشاره دارد.»

همچنین "میر الران" از انستیتوی مطالعات امنیت ملی نیز در این زمینه اظهار داشت: «نمی‌دانم دلیل اصلی توجه به این مرکز در خاک اسرائیل چیست، آنجا یک سکو است، وقتی مسئله اطلاعاتی می‌شود، هر چه باید شنود شود به یک سکو احتیاج دارد و این سکو همین کارکرد را دارد.»

در پایان این مستند نیز هگر گزارش داد: اولین نکته که باعث تعجب من شد اندازه آن بود، مرکز جاسوسی با این عظمت می‌تواند در سیاست خاورمیانه و فرا‌تر از آن بسیار موثر باشد. اما نکته تعجب آور دوم این بود که این تاسیسات همزمان با برخی تاسیسات که در انگلیس، آلمان، روسیه و آمریکا فعال بوده ولی کسی از وجود آن اطلاع نداشته است.