Gerdab.IR | گرداب

در پی شکایت‌های ایرانیان و سفارت ایران در کانادا

اکران فیلم ضد‌ایرانی ایرانیوم در کانادا لغو شد

تاریخ انتشار : ۰۴ بهمن ۱۳۸۹

در این فیلم ایران به عنوان کشوری معرفی می‌شود که برای ساخت سلاح‌های هسته‌ای و ترویج تروریسم تلاش می‌کند.

در پی شکایت‌های ایرانیان و سفارت ایران در کانادا اکران فیلم ضد‌ایرانی ایرانیوم در این کشور لغو شد.

به گزارش گرداب به نقل از فارس، ایمیل‌ها و تماس‌های تلفنی در اعتراض به اکران فیلم ضد ایرانی "ایرانیوم" باعث لغو اکران این فیلم در کتابخانه و مرکز آرشیو اسناد کانادا شد. در این فیلم ایران به عنوان کشوری معرفی می‌شود که برای ساخت سلاح‌های هسته‌ای و ترویج تروریسم تلاش می‌کند. سفارت ایران در کانادا نیز در شکایتی رسمی خواستار لغو اکران این فیلم در کانادا شده بود.

در سایت رسمی فیلم ایرانیوم ادعا شده است: «از شروع انقلاب اسلامی در سال ۱۹۷۹ ایران دشمنی تمام‎ عیاری را برای غرب به نمایش گذاشته و با ایدئولوژی افراطی خود بیشتر از ۳۰ سال است که جهان را تهدید می‌کند. ما معتقدیم که این مستند مهم‌ترین و به موقع‌ترین فیلمی است که ما می‌توانیم در حال حاضر بسازیم.»

 "صندوق کلاریون" تهیه کننده این مستند ادعا کرد: «فیلم ۴۵ دقیقه‌ای ما اصول انقلاب را توضیح می‌دهد و به صورت تصویری دشمنی و خشونت ابراز شده از سوی رهبران ایران را به نمایش می‌گذارد، فیلم به طور مستند نیات سوء رفتاری حکومت نسبت به شهروندان را به ترتیب تاریخی شرح خواهد داد و استفاده حکومت از تروریسم در خارج برای تحمیل کردن ضربات مرگبار نسبت به دشمنان خودساخته را به تصویر می‌کشد.»

"لیتوین" مدیر مرکز آرشیو کانادا در واکنش به لغو این فیلم ضد ایرانی بیان کرده است: «کاملاً مشخص است که در پایتخت کانادا، نمی‌توانیم فیلمی که از ایرانیان دفاع می‌کند روی پرده ببریم. چگونه تهران می‌تواند دیکته کند که چه فیلمی در پایتخت کانادا نشان داده شود؟ جای تعجب دارد که روحانی‌های ایران می‌توانند از ارزش‌های فرهنگی خود در کانادا دفاع کنند.»

وی افزود: «این نخستین بار نیست که ایران در امور کانادا مداخله می‌کند. ماه گذشته بعد از تیراندازی پسر ۱۶ ساله‌ای با نام "یزدان غیاثوند غیاثی" در اتاوا، نیز ایران به شهروندان خود هشدار داده بود که در هنگام مسافرت به کانادا، اقدامات احتیاطی انجام دهند. در حالی که غیاثی در ایران به دنیا آمده بود، وزیر خارجه ایران به همتای کانادایی خود پیامی داد و در آن خواستار مجازات عاملان شد. آیا برقراری یک تماس از سوی ایرانیان به معنای تعطیل شدن آزادی بیان در اتاوا است؟ واقعاً چه فضایی بر سیستم اداری کانادا غالب است؟ این موقعیت باعث می‌شود تصور شود که سیستم به سرعت در برابر روحانیون ایران تسلیم می‌شود

این در حالی است که سخنگوی وزارت فرهنگ کانادا که ارتباط نزدیکی با کتابخانه و مرکز آرشیو دارداعلام کرده است که از دفتر وزیر با کتابخانه و آرشیو تماس گرفته و خواسته شد که در لغو اکران فیلم تجدید نظر کنند.