Gerdab.IR | گرداب

کاندیدای حزب الله نخست وزیر لبنان شد

تاریخ انتشار : ۰۶ بهمن ۱۳۸۹

گروه 8 مارس متشكل از حزب‌الله و همپيمانان آن در لبنان روز دوشنبه "نجيب ميقاتي" نخست‌وزير اسبق لبنان را براي تصدي پست نخست‌وزيري در دولت آينده اين كشور انتخاب كرد.

به گزارش گرداب، يك روز پس از معرفي نجيب ميقاتي به‌عنوان كانديداي جناح 8 مارس براي نخست‌وزيري، وي با كسب اكثريت آراي پارلماني مأمور تشكيل كابينه جديد لبنان شد.

ميشل سليمان رئيس‌جمهور لبنان پس از 2‌روز گفت‌وگو با جناح‌هاي سياسي و نمايندگان پارلمان، ميقاتي را رسماً به‌عنوان نخست‌وزير معرفي كرد.

ميقاتي توانست 68 نماينده پارلمان را با خود همراه كند و به اين ترتيب جاي سعد‌حريري را در رياست دولت لبنان گرفت. گروه 8 مارس متشكل از حزب‌الله و همپيمانان آن در لبنان روز دوشنبه "نجيب ميقاتي" نخست‌وزير اسبق لبنان را براي تصدي پست نخست‌وزيري در دولت آينده اين كشور انتخاب كرد. ميقاتي 55 ساله در سال 2005 براي مدت 3 ماه نخست‌وزير لبنان بود وي نامزدي ميانه‌رو است و گفته است كه كانديداتوري وي براي نخست‌وزيري عليه هيچ‎كس نيست و فرصتي براي احياي مناسبات ميان رهبران سياسي لبنان است.

وي در بيانيه‌اي اعلام كرد كه به دنبال ايجاد فضاي همكاري ميان تمامي رهبران لبنان است تا همه با هم تيم كاري تشكيل دهند تا كشور را از بحران كنوني خارج كنند. در همين حال سيد‌حسن نصرالله دبيركل حزب‌الله با تأكيد بر مواضع مقاومت در قبال دادگاه ترور رفيق حريري و تحولات لبنان، گروه‌ها و جريان‌هاي سياسي اين كشور را به همگرايي و مشاركت در دولت جديد فراخواند.

دبيركل حزب‌الله لبنان طي سخناني كه اظهاراتش از طريق شبكه تلويزيوني المنار لبنان پخش شد، گفت: «ما واكنش خود را در برابر حكم اوليه دادگاه ترور حريري كه از مضمون آن مطلع و آگاه هستيم و هنوز اعلام نشده، آغاز كرديم و اولين واكنش ما ساقط كردن اين دولت بود كه توان حمايت و پشتيباني از لبنان و رويارويي با بازتاب‌ها و آثار ناشي از اين حكم و موارد بسيار ديگر را نداشت. ‌سخن نهايي در اين باره را به پس از صدور حكم اوليه موكول خواهم كرد و ما به انتظار حكم خواهيم نشست تا اعلام شود.»

وي با اشاره به تحولات داخلي لبنان گفت: «همه ما از موضع آقاي وليد جنبلاط، رئيس حزب تجمع دموكراتيك آگاه شديم، من در ابتدا مي‌خواهم از وي و برادرانمان در اين حزب تشكر كنم كه موضع قاطع و روشني را اتخاذ كردند و در كنار سوريه و مقاومت ايستادند. جنبلاط با حمايت از مواضع حزب‌الله، مخالفت خود را رسماً با حكم دادگاه ترور حريري و مواضع 14 مارس اعلام كرد.»

نصرالله افزود: «ما از هر كسي كه در مسند نخست‌وزيري قرار گيرد مي‌خواهيم دولتي تشكيل دهد كه همه، از هر قشر و جريان و جناحي حضور داشته باشند. ما خواهان دولتي يك رنگ و يك شكل نيستيم، ما حضور هر جريان و هر جناحي را محترم مي‌شماريم. دولت جديد بايد با تمام گروه‌ها و جريان‌ها همكاري داشته باشد و نبايد در صدد حذف گروه يا جرياني خاص از عرصه سياسي لبنان باشد.»

دبيركل حزب‌الله تصريح كرد: «در چنين شرايطي كه گفته مي‌شود عدم نخست‌وزيري "سعد حريري" ترور سياسي محسوب مي‌شود، بايد گفت اگر از ترور سياسي يك شخص معين سخن گفته مي‌شود، چرا از ترور سياسي جنبش مقاومت كه يكي از شريف‌ترين جنبش‌هاي مقاومت در منطقه است، حرفي به ميان نمي‌آيد

سيد‌حسن نصرالله افزود: «من مي‌خواهم به شما بگويم تمام ادعاهايي كه اكنون در زمينه طرح فارسي و ايراني و شيعي و دولتي كه حزب الله رهبري آن را به دست دارد، به گوش ما مي‌رسد، تحريف و گمراهي و دروغ محض است. نه تنها اين سخنان بلكه خصومتي كه آغاز نموده‌اند نيز دروغ و فريب و گمراهي محض است.»

آشوب ‌هواداران حريري
در گرماگرم مذاكرات تشكيل كابينه، شبکه تلويزيوني العربيه گزارش داد، شماري از طرفداران گروه 14 مارس چند خيابان در بيروت را بستند. اين افراد با آتش زدن لاستيک خودرو و سطل‌هاي زباله با نيروهاي ارتش لبنان درگير شدند. نيروهاي ارتش هم در مقابل به تيراندازي هوايي متوسل شدند. جنبلاط، حريري را مسئول پيامدهاي تظاهرات خياباني طرفداران گروه 14 مارس دانست. در پي اين اقدامات ارتش لبنان اعلام كرد كه يگان‌هاي ارتش لبنان تدابير امنيتي فوق‌العاده خود را در سراسر خاك لبنان افزايش داده است.

منبع: ایران