Gerdab.IR | گرداب

وبلاگ "یاسر کنعانی"

تجزیه و تحلیل تحولات اخیر لبنان در ۸ پرده

تاریخ انتشار : ۰۹ بهمن ۱۳۸۹

خروج اعضای فراکسیون حزب الله و متحدان سیاسی آن از کابینه دولت سعد حریری منجر به سقوط دولت لبنان شد؛ این در حالی بود که سعد حریری در دیدار با واشنگتن و پاریس در حال توجیه سناریوی غربی – سعودی متهم کردن جنبش حرب الله لبنان به مداخله در ترور رفیق حریری بود.

کار‌شناسان امور لبنان معتقدند که آبستراکسیون1 اعضای ۸ مارس از دولت حریری که در فرآیندی قانونی و دموکراتیک صورت گرفت باعث وحشت گروه ۱۴ مارس و اعلان شکست در طرح سعودی –لبنانی گردید و طرفداران نخست وزریری سعد حریری با به آشوب کشیدن خیابانهای طرابلس و بیروت و برخی شهرهای دیگر؛ توحش خود را به جهانیان به تصویر کشیدند.

آشوبهای شهری و به آتش کشیدن اماکن و وسایل نقلیه از سوی اعضای گروه مستقبل، وابسته به ۱۴ مارس در حالی بود که آن‌ها سه شنبه را "روز خشم" اعلام کره بودند و این درگیری‌ها شکل نوینی از هرج و مرج طلبی را نشان می‌داد که بنا بر اعلان نجیب میقاتی در لبنان "بی‌سابقه" بوده و همین باعث شد تا شبکه‌های خبری العربیه؛ بی‌بی‌سی، العراقیه، الشرقیه مجبور به پخش زنده این آشوبگری شوند. به آتش کشیدن خودروی شبکه الجزیره باعث واکنش‌های گسترده‌ای در محافل رسانه‌ای شد.

کار‌شناسان سیاسی و امنیتی در خصوص اهداف سناریوی آشوب در لبنان عنوان داشته‌اند:

۱-سناریوی اخیر "غربی - سعودی" در لبنان در حالی صورت گرفت که داداگاه بین المللی ترور رفیق حریری در گزارشی مغرضانه اقدام به انتشار گزارش نیمه محرمانه‌ای از عوامل ترور نمود که درصدد متهم کردن اعضای حزب الله لبنان به دخالت در ترو حریری بود.

سعد حریری در مصاحبه تلویزیونی بعد از درگیری‌ها در کلماتی تبیلیغاتی از مردم لبنان خواست تا به تربیت و دموکراسی پایبند باشند و از محکوم کردن آشوب‌ها طفره رفت و آنرا صدای مردم طرابلس نامید.

۲- انتخاب نجیب میقاتی به عنوان نخست وزیر لبنان با رای نمایندگان مجلس این کشور به سقوط سعد حریری از منصب نخست وزیری در روز سه شنبه منجر شد که باعث پیروزی گروه ۸ مارس بر گروه ۱۴ مارس گردید و با کسب ۶۸ رای موافق در برابر ۶۰ رای مخالف این روند قانونی شکل گرفت.

اعمال فشار بر میشل سلیمان، رئیس جمهور لبنان بخشی دیگری از سناریوی آشوب در لبنان است که با رایزنی با گروههای سیاسی برای معرفی نخست وزیر لبنان سرانجام میقاتی را نامزذ نخست وزیری اعلام کرد.

۳- انتخاب روز اربعین حسینی در لبنان برای اعلان روز غضب و خشم از سوی گروههای وابسته به اهل سنت در حالی شکل گرفت که شعیان لبنان در حال عزاداری و سوگواری بودند و جهان تشیع و کربلای معلی شاهد حضور میلیونی شعیان و محبان اهل بیت علیهم السلام بود. حزب الله نیز برای احیای مراسم اربعین در بعلبک در جنوب لبنان تدارک خاصی را ترتیب داده بود.

سناریوی به درگیری کشاندن شیعیان و طرفداران حزب الله لبنان و متحدانش با مزدران حریری، در تداوم سناریوی نخ نما شده‌ای است که آمریکا و غرب مدت‌ها در منطقه خاورمیانه آزمایش کرده‌اند تا بتوانند با به درگیری سنی – شیعی دامن بزنند.

شبکه العربیه در اخبار خود با منتصب کردن این آشوبهای خیابانی به شیعه و سنی درصدد تحریک مذاهب در لبنان و تشویق به درگیری برآمد و در اخبار خود از "قصد حزب الله لبنان برای تعیین نخست وزیر مورد حمایت ولایت فقیه خبر داد"!

شبکه عربی الشرقیه نیز با تکرار همین ادعاهای واهی درصدد هجمه به حزب الله و ولایت فقیه برآمد و ادعا کرد که تظاهرکنندگان در طربلس علیه ایران و ولایت فقیه شعار دادند!

این خط خبری میان العربیه و الشرقیه از هماهنگی رسانه‌ای حکومت سعودی برای هجمه به جمهوری اسلامی خبر می‌دهد و این شبکه‌ها در حمایت از علاوی در عراق و حریری در لبنان، بدیهی‌ترین اصول حرفه‌ای رسانه‌ای را زیر پا گذاشتند.

اصطلاح ولایت فقیه از سوی سید حسن نصرالله برای اعلان نوع نگرش حکومتی حزب الله لبنان به کار برده شد که  به الگوی سیاسی جمهوری اسلامی تعبیر می‌شود.

۴-بخش عمده‌ای از سناریوی سه ضلعی اخیر "آمریکایی –فرانسوی –سعودی" در لبنان برای مقابله با هژمونی جمهوری اسلامی در خاورمیانه طراحی شده است تا این کشور‌ها که در صلح خاورمیانه و نخست وزریری مالکی شکست سیاسی – امنیتی را متحمل شدند، بتوانند حداقل در لبنان اعمال قدرت و نفوذ سیاسی کرده و شکستهای خود را جبران کنند.

حمله به شبکه پرس‌تی‌وی بخشی از این سناریوی آشوبهای خیابانی برای مقابله با نفوذ جمهوری اسلامی است.

۵-پیشدستی گروه ۸ مارس و حزب الله لبنان در خنثی کردن سناریوی آمریکایی – صهیونیستی خلع سلاح مقاومت و متهم شدن به دخالت در ترور حریری، باعث شد تا این سناریو به ضد خود تبدیل شده و در حالی که قرار بود به بهانه خون ترور حریری، فرزندش سعد حریری قدرت نمایی و مظلوم نمایی کند. اما شکست این سناریو به سقوط سعد حریری از نخست وزیری منجر شد.

موفقیت حزب الله لبنان در همراه کردن مسیحیان و دروز‌ها در سیاستهای داخلی خود با حمایت ولید جنبلاط و سمیر جعجع وارد مرحله نوینی از جبهه گیری مقاومت در برابر جریان ضد مقاومت در لبنان شده است که از خروج جریان حزب الله از گروه اقلیت و تبدیل شدن به گروه اکثریت در آینده سیاسی – انتخاباتی لبنان خبر می‌دهد.

سید حسن نصرالله در سخنرانی مراسم اربعین در بعلبک با حمایت از خروج وزاری مخالف از سناریوی اغتشاش در لبنان، از مداخلات خارجی گسترده در امور داخلی این کشور خبر داده است.

دبیر کل حزب الله با انتقاد از مواضع و تهمت های سعد حریری و گروه ۱۴ مارس اعلام کرده است که الویت اصلی حزب الله، مقاومت در برابر رژیم صهیونیستی است و تمایلی به قدرت داخلی ندارد.
 
۶-شبکه‌های خبری سی‌ان‌ان، بی‌بی‌سی، یورونیوز و فرانس ۲۴ که کمترین تحرکات خاورمیانه را پوشش زنده می‌دادند و با برجسته سازی و تکرار درصدد تاثیرگذاری رسانه‌ای بودند در قبال آشوبهای خیابانی طرفدران حریری در خیابانهای شمال لبنان در حرکتی هماهنگ اقدام به سانسور خبری کردند.

شبکه خبری فرانس ۲۴ که اخبار لبنان و سعد حریری در راس اخبار و گزارش‌های خود قرار می‌دهد در مواجهه در آشوبگری طرفداران ۱۴ مارس تا ۴ ساعت از آغاز درگیری‌ها، صدر اخبار خود را به تحولات تونس اختصاص داد و در بخش خبری ساعت ۱۵ خود عنوان داشت که "طرفداران سعد حریری در واکنش کودتای حزب الله لبنان و گروه شیعی تظاهرات کردند".

این اقدامات غیر مدنی و مغایر با اصول دموکراتیک و معیارهای اتحادیه اروپا در حالی صورت گرفت که سعد حریری از دیدار با اوباما و سارکوزی به بیروت برگشته بود. کشورهایی که دولت‌هایشان داعیه حقوق بشر و دموکراسی را سر می‌دهند.

۷-دولت صهیونیستی سارکوزی که هنوز از سیلی انقلاب تونس گیج و منگ به نظر می‌رسد، با سقوط حریری در لبنان ضربه دیگری را دریافت کرد که نشان می‌دهد دیگر لبنان؛ حیات خلوط فرانسوی‌ها نیست و سیاستهای سارکوزی اعتبار خود را از دست داده است.

بعد از افشای مذاکرات محرمانه حکومت خودگردان فلسطین با سران رژیم صهیونیستی برای معامله با میراث اسلامی در قدس شریف از سوی شبکه الجزیره، باعث انحراف افکار عمومی شد که در راستای منافع رژیم غاضب تغییر داده شد.

بدیهی است درگیری و جنگ داخلی در لبنان از اصلی ترین الویتهای موساد و سیا در راستای تحکیم منافع اسراییل غاضب است.
 

۸-دولت آمریکا نیز که با ظاهر سازیهای اوباما قصد اعلان بی طرفی از مواضع بین المللی را دارد با سقوط حریری اعلام کرد که با دولت آتی لبنان که وابسته به مخالفان ۸ مارس باشد، همکاری نخواهد کرد.

در همین راستا بایدن معاون رئیس جمهور امریکا در تماس با برخی نمایندگان مجلس خواستار حمایت از سعد حریری شده بود.
 
1) عمل یا کوشش اقلیتی از نمایندگان پارلمان برای جلوگیری از اخذ تصمیم و تصویب قانون، با استفاده از ابزار قانونی را گویند.

یاسر کنعانی