Gerdab.IR | گرداب

نماز جمعه مصر، رسانه ای موثرتر از توییتر و فیس بوک

تاریخ انتشار : ۱۰ بهمن ۱۳۸۹

در حالی که قیام مردم مصر فاقد رهبری و نیز هدایت توییتری است، در جمعه خشم، نماز جمعه مصر تبدیل به رسانه ای شد که به مراتب موثر تر از توییتر و فیس بوک ظاهر شده است.

به زعم تحلیلگران غربی، انقلاب مردم مصر نه یک انقلاب توییتری است و نه یک انقلاب رنگی؛ و با مسدود شدن شبکه های اجتماعی، از مولفه های اسلامی موثرتری همچون نماز جمعه بهره می برد.
                   
به گزارش گرداب در جریان نا آرامی های اخیر کشور مصر، این دومین روزی است که به منظور جلوگیری از انقلاب توییتری شبکه های اجتماعی، اینترنت، پیام کوتاه و... بر روی انقلابگران مصری بسته است. این در حالی است که کارشناسان اذعان داشته اند که این انقلاب از جنس "انقلاب های توییتری" نیست. ضمن انکه انقلاب رنگی هم نیست.

گواه این موضوع این است که پس از مسدود شدن رسانه های جمعی و فلج سایبرنتیکی معترضان، آتش اعتراض مردم مصر شعله ور تر شده و فروکش نکرده است. پرسش اینجاست که قیامی که نه رهبر دارد، نه از رسانه های جمعی برای هدایت اعتراضات خیابانی بهره می برد چگونه به حیات خود ادامه می دهد؟ پاسخ این موضوع را در نماز جمعه مردم مصر باید یافت.

در حالی که قیام مردم مصر فاقد رهبری و نیز هدایت توییتری است، در جمعه خشم، نماز جمعه مصر تبدیل به رسانه ای شد که به مراتب موثر تر از توییتر و فیس بوک ظاهر شده است. آنچنانکه آتش خشم مردم مصر پس از اقامه نماز جمعه، جان گرفت و به اعتراض در ابعادی فراقاعده بدل شد.

البته با توجه به اهمیت نقش این شبکه ها در کنش های اجتماعی نمی توان ادعا کرد که شبکه های اجتماعی هیچ نقشی در این سلسله اعتراضات نداشته اند اما پس از مسدود شدن توییتر و فیس بوک و اینترنت و یا سرویس های ارسال پیام به تلفن همراه این اعتراضات، شبکه های اجتماعی نقش خود را به ابزارهای جمعی اسلامی، یعنی نماز جمعه و تکبیر های عمومی و... داده اند. این امر نشان می دهد که کنترل تظاهرات و سرکوب حرکت های اسلامی از این جنس، برای سرویس های امنیتی غرب به ویژه آمریکا پدیده ساده ای نیست و فرمول های متفاوتی از آنچه در زمین بازی غرب اتفاق می افتد دارد.

منبع: باشگاه خبرنگاران