Gerdab.IR | گرداب

برای تاثیر گذاری بر احساسات مسلمانان؛

انتشار اخبار دروغ در دستور کار "دفتر نفوذ استراتژیک" آمریکا

تاریخ انتشار : ۱۱ بهمن ۱۳۸۹

دفتر نفوذ استراتژیک تلاش می‌کند با فراهم آوردن خوراک خبری، حتی اخبار دروغ، برای رسانه‌های خارجی، به عنوان بخشی از تلاش‌های جدید خبری، در جهت تأثیر گذاری بر احساسات مردمی و سیاست‌گذاران در کشور‌های دوست و دشمن، گام بردارد.

دفتر نفوذ استراتژیک اندکی پس از حملات تروریستی ۱۱ سپتامبر تأسیس شد تا بتواند با انتشار اخبار دروغ در جهت تأثیر گذاری بر احساسات مردم و سیاست‌گذاران در کشور‌های دوست و دشمن گام بردارد.

به گزارش گرداب به نقل از فارس، تاسیس دفتر نفوذ استراتژیک (OSI) در واقع حاصل نگرانی‌های دولتمردان آمریکا بود که احساس می‌کردند آمریکا به تدریج حمایت‌ مردم کشورهای اسلامی را از جنگی که به بهانه مبارزه با تروریسم در منطقه به راه انداخته است، از دست خواهند داد.

در ۱۹ فوریه ۲۰۰۲، دونالد رامسفلد در مقاله‌ای که در روزنامه نیویورک تایمز به چاپ رسید در حالی که از تأسیس این دفتر جدید به شدت حمایت می‌کرد، اعلام کرد که وی طرح و برنامه خاصی برای این دفتر تعیین نکرده و از حقوقدان برجسته پنتاگون، "ویلیام جی. هینز" درخواست کرد تا این مهم را بر عهده گیرد.

دفتر نفوذ استراتژیک، به ریاست سرتیپ "سیمون پی. ووردن"، اجرای برنامه‌های محرمانه‌ای را آغاز کرد که برای منازعات تهاجمی طراحی شده بودند و نه تنها در رسانه‌های خارجی و اینترنت مورد استفاده قرار گرفتند بلکه برای انجام عملیات‌های سری نیز به کار گرفته شدند.

بر اساس گفته‌های مقامات پنتاگون که در روزنامه نیویورک تایمز به چاپ رسید، ووردن برای انجام طیف گسترده‌ای از عملیات‌ها برنامه ریزی کرده بود؛ از تبلیغات "سیاه" و استفاده از اطلاعات نادرست و دیگر فعالیت‌های سری گرفته تا روابط عمومی "سفید" برای انتشار اخبار صحیح و موثق.

مقامات پنتاگون همچنین اعلام کردند که دفتر نفوذ استراتژیک تلاش می‌کند با فراهم آوردن خوراک خبری، حتی اخبار دروغ، برای رسانه‌های خارجی، به عنوان بخشی از تلاش‌های جدید خبری، در جهت تأثیر گذاری بر احساسات مردمی و سیاست‌گذاران در کشور‌های دوست و دشمن، گام بر دارد.

پس از واکنش‌های صورت گرفته نسبت به انتشار اخبار مربوط به این دفتر در مصاحبه‌ای در تاریخ ۲۶ فوریه ۲۰۰۲، رامسفلد تعطیلی دفتر نفوذ استراتژیک را اعلام کرد و به خبرنگاران گفت: «آسیب‌های وارده به این دفتر به قدری بود که بر من مسلم شد که نمی‌تواند کارآیی مؤثری داشته باشد، بنابراین تعطیلی آن را اعلام می‌کنم.»

اعلام تعطیلی این مرکز می‌توانست بهترین حرکت برای ادامه کار این سازمان بدون حاشیه و ایجاد حساسیت باشد.