Gerdab.IR | گرداب

هاآرتص:

"کار‌تر" ایران را و "اوباما" مصر را از دست داد

تاریخ انتشار : ۱۱ بهمن ۱۳۸۹

در هر دو دوره ریاست جمهوری کارتر و اوباما، آمریکا گرفتار بحران مالی بوده و پس از جنگ‌های ناموفق نفوذ جهانی‌اش سست شده است.

خبرگزاری صهیونیستی هاآرتص نوشت: «نام "جیمی کار‌تر" به عنوان رئیس جمهوری در تاریخ آمریکا ثبت شد که ایران را از دست داد و اکنون نیز"باراک اوباما" مصر را از دست داد.»

به گزارش گرداب به نقل از خبرگزاری هاآرتص، طی دوره ریاست جمهوری "جیمی کار‌تر"، ایران از یک متحد اصلی استراتژیک آمریکا به جمهوری اسلامی انقلابی تبدیل شد و اکنون نام "باراک اوباما" نیز به عنوان رئیس جمهوری در اذهان خواهد ماند که مصر را از دست داده است.

این گزارش می‌افزاید، این دو رویداد شبیه‌اند و در هر دو مورد آمریکا گرفتار بحران مالی بوده و پس از جنگ‌های ناموفق نفوذ جهانی‌اش سست شده است.

اما بر خلاف کار‌تر که حتی در صورت لطمه دیدن متحدانش از حقوق بشر سخن می‌گفت، اوباما موضعی دو پهلو و محتاطانه اتخاذ کرده است. او نه کاملا از رهبران منفور حمایت می‌کند و نه از بیم تضعیف ثبات، از آزادی سیاسی.

بر اساس این گزارش، شورش‌های خیابانی در تونس و مصر نشان می‌دهد آمریکا نمی‌تواند کار زیادی برای نجات دوستانش انجام دهد و دولت اوباما دچار مخمصه شده است.

اکنون اوباما سعی خواهد کرد تا فرو نشستن طوفان شورش در موضع انفعال بماند و سپس به برقراری رابطه با رهبران جدید در منطقه بپردازد.

منبع: باشگاه خبرنگاران