Gerdab.IR | گرداب

اعضای کمیته سازماندهی "جنگ نرم" آمریکا مشخص شدند

تاریخ انتشار : ۱۱ بهمن ۱۳۸۹

یکی از اعضای ارشد در مرکز سیاست دو حزبی گفت: «با توجه به قدرت و دسترسی اینترنت و رسانه‌های اجتماعی ما باید یک استراتژیِ دیپلماتیک را ایجاد کنیم که هم از لحاظ تکنولوژیکی هوشمند و تاثیر گذار بر ظرفیت بالقوه بخش خصوصی باشد و هم به شکل نزدیکی با استراتژی و اهداف امنیت ملی ما هماهنگ باشد.»

مرکز سیاست دو حزبی آمریکا طی پروژه‌ای جدید به ارائه استراتژی برای احیا دیپلماسی عمومی آمریکا و بهره گیری موثر از ظرفیت بالقوه رسانه‌هایی نظیر اینترنت، تلفن همراه و شبکه‌های اجتماعی به منظور پیروزی در "جنگ ایده‌ها" علیه مسلمانان می‌پردازد.

به گزارش گرداب به نقل از مشرق، سایت مرکز سیاست دو حزبی آمریکا اعلام کرد که در پروژه جدید خود در نظر دارد برای جنگ نرم علیه مسلمانان در "جنگ ایده‌ها" به برنامه ریزی استراتژیک در دیپلماسی عمومی با محوریت شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌های جدید بپردازد. این اقدام به منظور کاهش آسیب پذیری آمریکا در مقابل مسلمانان صورت می‌پذیرد.

این منبع اعلام کرد: «این هفته "مرکز سیاست دو حزبی ابتکار عمل امنیت ملی" یک پروژه جدید با هدف ایجاد مفهومی جدید از دیپلماسی عمومی آمریکا و دسترسی به مخاطبان در سراسر جهان را آغاز کرد.»

 پروژه دیپلماسی عمومی استراتژیک که به ریاست مشترک "جیمز گلاسمن"، معاون دیپلماسی عمومی جورج بوش و همچنین "دن گلیکمن"، سیاستمدار آغاز شده، به دنبال توسعه پیشنهادهایی برای انسجام هر چه بیشتر دیپلماسی عمومی با سیاست خارجی است، تا بدین وسیله منافع استراتژیک آمریکا در عصر رسانه‌ای جدید به پیش برده شود.

مرکز سیاست دو حزبی بر این باور است سیاستگذاران آمریکا باید دیپلماسی عمومی را بخش حیاتی جعبه ابزار سیاست خارجی ما در مقایسه با دیپلماسی سنتی و قدرت نظامی تلقی کنند.

گلیکمن از اعضای ارشد در مرکز سیاست دو حزبی گفت: «اینترنت، تلفن همراه و شبکه‌های اجتماعی در حال تغییر دادن روش دریافت و انتقال اطلاعات از سوی جوامع هستند. با توجه به قدرت و دسترسی اینترنت و رسانه‌های اجتماعی ما باید یک استراتژیِ دیپلماتیک را ایجاد کنیم که هم از لحاظ تکنولوژیکی هوشمند و تاثیر گذار بر ظرفیت بالقوه بخش خصوصی باشد و هم به شکل نزدیکی با استراتژی و اهداف امنیت ملی ما هماهنگ باشد.»

این منبع ضمن متهم کردن مسلمانان به افراطی‌گری در مقابل آمریکا، افزود: «در حال حاضر، افراط گرایی اسلامی و آسیب پذیری دولت‌ها، نگرانی‌های مهم امنیت ملی هستند.»

مرکز سیاست دو حزبی بر این باور است یک برنامه دیپلماسی عمومی راهبردی قدرتمند می‌تواند نقشی مهم در دستیابی به اهداف سیاست خارجی آمریکا ایفا کند.

بر اساس گفته "جیمز گلاسمن"، رئیس مشترک این پروژه که مدیر اجرایی موسسه جرج دابلیو بوش است و پیش از این معاون وزیر خارجه در امور دیپلماسی عمومی و امور عمومی بوده است؛ یکی از وظایف مهم دیپلماسی عمومی باید تحت فشار گذاشتن و تضعیف ایدئولوژی پشت سر افراط گرایی باشد و در عین حال جایگزین‌های مطلوب را توضیح دهد و از آن‌ها حمایت کند و همچنین جوانان را از پیمودن مسیری که به افراط گرایی خشن منجر می‌شود، دور سازد.

این پروژه در یک دوره یک ساله موارد زیر را پوشش خواهد داد:
بررسی درس‌های آموخته شده از اقدامات دیپلماسی عمومی قبلی؛ تعریف موارد استفاده راهبردی و ابعاد دیپلماسی عمومی؛ تعیین چالش‌های کوتاه مدت و میان مدت مهم که دیپلماسی عمومی ‌می‌تواند در پرداختن به آن‌ها کمک کننده باشد؛ ارائه پیشنهادهای خاص درباره اینکه چگونه دیپلماسی عمومی می‌تواند مخاطبان کشورهای خاص (مانند پاکستان) را بهتر مورد هدف قرار دهد، چگونه می‌تواند منافع آمریکا را به پیش ببرد و بهترین راه برای تعامل با بخش خصوصی به منظور داشتن بیشترین تاثیر در سراسر جهان کدام است.

با کمک یک کار‌شناس، کمیته سازماندهی دو حزبی و کارکنان مرکز سیاست دو حزبی، این پروژه پیشنهادات قابل توجهی ارائه خواهد داد تا دیپلماسی عمومی آمریکا احیا شود و از ظرفیت بالقوه رسانه‌های جدید به منظور پیروزی جنگ ایده‌ها بهره گیری موثری به عمل آید.

اعضای کمیته سازماندهی عبارتند از:
"جیمز گلاسمن"، رئیس مشترک این پروژه که مدیر اجرایی موسسه جرج دابلیو بوش است و پیش از این معاون وزیر خارجه در امور دیپلماسی عمومی و امور عمومی بوده است.

"دن گلیکمن"، رئیس مشترک این پروژه، عضو ارشد مرکز سیاست دو حزبی، رئیس و مدیر عامل سابق "the Motion Picture Association of America" و رئیس سابق کمیته منتخب سنا در زمینه اطلاعات

"زینب السویج"، مدیر اجرایی کنگره اسلامی آمریکایی

دکتر "پی‌تر برکویتز"، عضور ارشد مؤسسه هوور

"جرد کوهن"، مدیر ایده‌های گوگل؛ عضو سابق بخش سیاست و برنامه ریزی کارکنان وزارت خارجه آمریکا

سفیر "پائولا دوبریناسکی"، معاون ارشد رئیس و رئیس جهانی دولت و امور تنظیمی مؤسسه تامسون رویترز؛ معاون وزیر خارجه سابق در امور عمومی

دکتر "مایکل دوران"، استاد مهمان دانشگاه نیویورک؛ مدیر ارشد سابق شورای امنیت ملی

دکتر "آرون لوبل"، رئیس موسسه رسانه‌های خارج آمریکا

دکتر "جوزف نای"، استاد دانشکده دولت دانشگاه هاروارد؛ رئیس سابق شورای اطلاعات ملی

"پریستو پدن"، استادیار دانشگاه برنامه ارتباطات میان رشته‌ای کلورادو؛ رئیس سابق شبکه تلویزیونی ای‌بی‌سی

دکتر "راب ساتلوف"، مدیر اجرایی موسسه سیاست خاور نزدیک واشنگتن

درباره مرکز سیاست دو حزبی:
در سال ۲۰۰۷، "هوارد بیکر"، "تام داشل"، "باب دُل" و "جرج میچل" رهبران اکثریت سنای آمریکا مرکز سیاست دو حزبی (BPC) را تشکیل دادند تا راه‌حل‌هایی را ابداع و ارتقا دهند که می‌تواند حمایت عمومی و قدرت سیاسی برای دستیابی به پیشرفت واقعی را جذب کند. در حال حاضر مرکز سیاست دو حزبی بر موضوعاتی چون بهداشت، انرژی، امنیت ملی و داخلی، حمل و نقل و سیاست اقتصادی در راستای منافع آمریکا تمرکز دارد.