Gerdab.IR | گرداب

در نشست رسانه‌ به مثابه ديپلماتي جهاني مطرح شد:

ديپلماسي عمومي براي بهبود فضا درباره آمريكا ناكارآمد است

تاریخ انتشار : ۱۴ بهمن ۱۳۸۹

اين گزارش خلاصه‌اي از يافته‌ها و پيشنهادات اين نشست را براي دولت جديد فراهم مي‌آورد تا با ديپلماسي عمومي متناسب عصر ديجيتال، با مسائل دنياي امروزي مواجه شود.

نشست "رسانه‌ به مثابه ديپلماتي جهاني" از مديران بخش‌هاي عمومي و خصوصي درخواست كرد كه توضيح دهند چگونه آمريكا مي‌تواند با استفاده بهينه از رسانه‌ها، استراتژي ديپلماسي عمومي نفوذ خود را تقويت كرده و گسترش بخشد.

به گزارش گرداب به نقل از  فارس، "موسسه صلح آمريكا" (USIP) ميزبان جلسه اي با عنوان "رسانه‌ به مثابه ديپلماتي جهاني" بود. در گزارشي كه اين موسسه از اين نشست منتشر كرده، آمده است: در طول دهه گذشته، تصوير آمريكا در عرصه بين‌المللي رو به ضعف نهاده است و از عدم كارآمدي تلاش‌هاي آمريكا در حوزه ديپلماسي عمومي به عنوان عامل اصلي اين ضعف ياد مي‌شود. بر اساس نظرسنجي سرويس بين‌الملل "بي‌بي‌سي" و همچنين برنامه بررسي رويكرد‌هاي سياست‌گذاري بين‌المللي در دانشگاه مريلند، 64 درصد شهروندان تركيه كشوري كه يكي از اعضاي ناتو است آمريكا را بزرگترين تهديد براي كشور خود قلمداد كرده‌اند.

اينترنت مهم‌ترين مرجع بيشتر مردم آمريكا
رسانه‌هاي ديجيتال در شيوه كسب آگاهي مردم آمريكا از زندگي مردم ديگر كشور‌ها و اينكه چگونه مخاطبين خارجي در مورد آمريكا كسب آگاهي مي‌كنند، تغييري بنيادين ايجاد كرده‌اند. بر اساس يافته‌هاي پروژه برتري در روزنامه‌نگاري موسسه پيو، اينترنت به مهم‌ترين منبع و اصلي‌ترين مرجع بيشتر مردم آمريكا تبديل شده است. شمار آمريكايي‌هايي كه مي‌گويند بيشترين اخبار داخلي و خارجي خود را از طريق اينترنت كسب مي‌كنند، در دو سال اخير به 67 درصد افزايش يافته است.

با توجه به ارتباط شهروندان كشور‌هاي مختلف در عرصه بين‌المللي، ديپلماسي عمومي لازم است از يك مدل چند جهتي رسا‌نه‌اي استفاده كند كه در آن رويكرد‌ها و نظرات مختلف ميان مردم آمريكا و مخاطبين خارجي رد و بدل شود و از اين طريق گفتماني دموكراتيك و جهاني شكل گيرد.

به كارگيري قدرت اينترنت، در جهت بهبود تصوير آمريكا
دولت جديد آمريكا كه فهم دقيقي از تكنولوژي‌هاي اطلاعاتي و قدرت اينترنت داشته است، فرصت‌هاي جديدي را براي به كارگيري اين تكنولوژي‌ها فراهم مي‌آورد تا بدين طريق تصوير آمريكا در خارج از مرز‌هاي اين كشور، تقويت شود. آمريكا بايد شراكت بخش خصوصي ـ عمومي را عمق بخشد. اين كار سبب مي‌شود رويكرد‌هاي خارجي از طريق رسانه‌هاي شبكه‌اي تعاملي و اجتماعي، جذب شوند.

ديپلماسي عمومي در فضاي رسانه‌اي امروز، از رويكردي غير متمركز بهره مي‌برد كه بيانگر بخش بندي شدن اطلاعات است و بر اساس شراكت‌ها و همكاري‌هاي محلي شكل گرفته است كه بيش از بلندگو‌هاي رسانه‌اي دولت آمريكا در ميان مخاطبين خارجي،‌ برد دارد. شركت‌هاي رسانه‌اي، سازمان‌هاي مردم نهاد و خروجي‌هاي خبري، مي‌توانند در ميان برخي از جوامع انساني حضور پيدا كنند كه رسانه‌هاي دولت آمريكا به هيچ وجه به آنها دسترسي ندارند.

به كارگيري رسانه‌هاي شهروندي و شبكه‌هاي مدني به‌منظور ارتقاي سطح آگاهي مردم
تبادلات شهروند با شهروند و روزنامه‌نگاري شهروندي، امكان دسترسي و شركت در "گفتمان ميداني" را فراهم مي‌آورد كه خارج از كانال‌هاي دولتي صورت مي‌گيرد. آمريكا بايد از پتانسيل رسانه‌هاي شهروندي و شبكه‌هاي مدني به منظور ارتقاي سطح آگاهي مردم آمريكا از فرهنگ‌هاي خارجي و معرفي آمريكا در ميان مردم خارج از اين كشور، بهره گيرد.

در 3 فوريه سال 2009، بيش از 250 كارشناس امور رسانه، ديپلمات، سياست گذار، استاد دانشگاه و مديران سازمان‌هاي مردم نهاد، در نيوزيوم در واشنگتن گرد هم آمدند و در "نشست رسانه به مثابه ديپلماتي جهاني" شركت كردند.

ديپلماسي عمومي متناسب با عصر ديجيتال راهي براي مواجه با مسائل روز دنيا
مؤسسه صلح آمريكا که ميزبان اين جلسه بود، با مطرح ساختن مشكلات و ناهماهنگي‌هايي كه بر فضاي رسانه‌اي فعلي حاكم است، از مديران بخش‌هاي عمومي و خصوصي درخواست كرد كه توضيح دهند چگونه آمريكا مي‌تواند با استفاده بهينه از رسانه‌ها، استراتژي ديپلماسي عمومي و نفوذ خود را تقويت كرده و گسترش بخشد.

اين گزارش خلاصه‌اي از يافته‌ها و پيشنهادات اين نشست را براي دولت جديد فراهم مي‌آورد تا با ديپلماسي عمومي متناسب با عصر ديجيتال، با مسائل دنياي امروزي مواجه شود.