Gerdab.IR | گرداب

اقدامی که به آمریکا قدرت‌نرم می‌دهد؛

آموزش زبان انگلیسی اولویت اول سیاست خارجی آمریکا

تاریخ انتشار : ۱۹ بهمن ۱۳۸۹

آموزش زبان انگلیسی می‌تواند به آمریکا حاشیه "قدرت نرم" بدهد که کشورهای دیگر مثل آن نمی‌توانند؛ زبان انگلیسی برای ایالات متحده شیوه آسانی در جهت حفظ منافع اقتصادی، دیپلماتیک و نظامی روشن فراهم می‌کند.

مدرس پروژه امنیت ملی ترومن می‌نویسد: «آموزش زبان انگلیسی اولویت اول سیاست خارجی آمریکا است؛ اقدامی که اگرچه برنامه هسته‌ای ایران را متوقف نمی‌کند اما به آمریکا قدرت‌نرم می‌دهد.»

به گزارش گرداب به نقل از فارس، "فرانکی استورم"، مدرس داوطلب زبان انگلیسی مرکز آموزش زبان (ای. تی. سی)، وابسته به پروژه امنیت ملی ترومن است. وی زبان انگلیسی را از سال ۲۰۰۴ - ۲۰۰۶ در فرانسه تدریس کرده است.

وی در مقاله‌ای می‌نویسد: «"دیزنی" یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های رسانه‌ای و سرگرمی جهان است که به تدریج در حال توسعه در چین است. دیزنی علاوه بر نمایش شخصیت‌های کارتونی، پارک‌های مصنوعی و به ترویج زندگی آمریکایی و زبان انگلیسی را نیز رواج می‌دهد.»

در طول پنج سال آینده، دیزنی مدارس زبان انگلیسی را در چین، از ۱۱ مدرسه امروزی به ۱۴۸ مدرسه تا سال ۲۰۱۵ گسترش خواهد داد. پیش بینی می شود گسترش این مدارس سودی بیش از ۱۰۰ میلیون دلار در پی داشته باشد.

آموزش زبان انگلیسی اولویت اول سیاست خارجی آمریکا
آموزش زبان انگلیسی می‌تواند منافع استراتژیک از نظر تجارت، دیپلماسی عمومی و حتی قدرت نظامی را تامین کند. به همین دلیل برنامه‌های زبان انگلیسی باید در اولویت بیشتر سیاست خارجی آمریکا قرار بگیرد. بدیهی است که زبان مشترک به تقویت تجارت کمک می‌کند. با توجه به رواج زبان انگلیسی به عنوان زبان بین‌المللی، این خبر خوبی برای انگلیسی زبان‌ها است. با این‌حال، انگلیسی زبان‌ها نباید به موفقیت‌های به دست آمده اکتفا کنند. از ۳۰ کشور پیشرفته اقتصادی در سال ۲۰۰۹، تنها پنج کشور به زبان انگلیسی به عنوان زبان رسمی صحبت می‌کنند.

ملت‌های غیر انگلیسی زبان، تاثیرشان را بر اقتصاد جهانی گسترش می‌دهند
حتی ۱۰ کشور هم زبان انگلیسی را به عنوان زبان دوم صحبت نمی‌کنند و به عنوان ملت‌های غیر انگلیسی زبان، تاثیرشان را بر اقتصاد جهانی گسترش می‌دهند. آن‌ها انگیزه‌ای برای مردم ایجاد خواهند کرد تا زبانی غیر از زبان انگلیسی یاد بگیرند. در واقع، در سال ۲۰۰۲ تا ۲۰۰۷، تعدادی افراد غیرچینی که چینی را یاد می‌گیرند از مرز ۳۰ میلیون نفر گذشته است. اگر چین هم‌چنان به سرمایه‌گذاری خود در خارج از اروپا مثل آفریقا ادامه دهد، در آن صورت تعداد افراد یادگیرنده زبان رسمی چینی افزایش خواهد یافت.

آموزش زبان انگلیسی می‌تواند به دیپلماسی عمومی آمریکا کمک کند
همچنین آموزش زبان انگلیسی می‌تواند به دیپلماسی عمومی ایالات متحده کمک کند. نگاهی به پاکستان بکنید؛ در آن ایالات متحده بودجه زیادی صرف تولید محتوای تلویزیون می‌کند تا زندگی مسلمانان را در آمریکا به تصویر بکشد.

متاسفانه، طبق گفته "کا‌ترین براون"، مشاور سابق ارتباطات سفارت آمریکا در کابل که به تازگی از سفر تحقیقاتی به پاکستان بازگشته است، چنین تلاش‌هایی فوراً از سوی مخاطبان هدف این برنامه‌ها به عنوان تبلیغ سیاسی درک می‌شوند.

علاقه ارتش آمریکا به ترویج زبان انگلیسی
در مقابل، براون گفت: «چیزی که پاکستانی‌ها به ویژه جوانان از تلاش‌های دیپلماسی عمومی آمریکا بیشتر استقبال می‌کنند آموزش و پرورش و آموزش‌های حرفه‌ای است. اگر آن‌ها را با آموزش زبان انگلیسی ادغام بکنید، در آن صورت آمریکا به پاکستانی‌ها چیزی را می‌دهد که آن‌ها می‌خواهند: مهارت برای موفقیت در بازار جهانی.»

همچنین ارتش آمریکا علاقه زیادی به ترویج زبان انگلیسی دارد. "گلن اندرسون"، قائم مقام معاونت نیروی هوایی در امور بین‌الملل می‌گوید: «قسمت مهمی از ایجاد مشارکت، آموزش لازم برای سازگاری با متحدان و شرکای ماست.» این برنامه آموزشی شامل آموزش پرواز، آموزش تعمیر و نگهداری، و سایر آموزش‌های حرفه‌ای نظامی و نیز آموزش زبان انگلیسی است. اما چنین عملی منافع بلند ‌مدت دارد و آن شکل‌گیری اتحاد و به هم پیوستگی و توسعه روابط است.

درخواست اوباما برای افزایش بودجه، برای برنامه‌های آموزش زبان انگلیسی
اندرسون اشاره می‌کند که دوستی‌ها در کلاس درس توسعه پیدا می‌کنند و ما این مسئله را زمانی که افسران را از کشورهای دیگر برای آموزش زبان انگلیسی می‌آوریم، می‌بینیم. بعد از بیست سال، برخی از این افسران در کشورهای خود، رهبران نظامی و سیاسی خواهند شد. بنابراین به طور ناگهانی در خیلی از کشور‌ها، دوستانی در مناصب بالا خواهیم داشت.

با وجود این منافع، آمریکا اولویت تامین بودجه و برنامه‌ریزی لازم برای زبان انگلیسی را آن‌چنان که شایسته است، انجام نداده است. بر همین اساس، دولت اوباما بودجه اضافی برای برنامه‌های زبان انگلیسی را در بودجه مالی ۲۰۱۰ خود درخواست کرد، اما روی هم رفته بودجه اختصاص یافته پایین است.

نیاز آمریکا به ۴. ۴ میلیون دلار در سال ۲۰۱۱ برای آموزش زبان به نیروهای خارجی
در سال ۲۰۱۰، کنگره ۴۶. ۵ میلیون دلار برای برنامه‌های زبان انگلیسی بخش وزارت امور خارجه اختصاص داد و وزارت امور خارجه، ۲۸ مدرس زبان انگلیسی استخدام کرد. همین‌طور بودجه‌ای برای ارتش که نیروی هوایی، مسئول مرکز زبان انگلیسی وزارت دفاع است، اختصاص داد. تخمین زده می‌شود برای توسعه برنامه‌ای جهت استفاده استراتژیک از زبان انگلیسی و گسترش برنامه‌ها برای آموزش زبان به نیروهای امنیتی خارجی، به ۴. ۴ میلیون دلار در سال ۲۰۱۱ نیاز دارد؛ اما این اعداد در مقایسه با بودجه اختصاص یافته به زبان‌های مهم مورد نیاز مثل عربی کم است.

اختصاص بودجه ۱ میلیارد دلاری فرانسه برای ترویج آموزش زبان فرانسوی
به نظر می‌رسد بودجه ایالات متحده برای برنامه‌های انگلیسی حتی کمتر از سایر کشور‌ها برای ترویج زبان خود است؛ مثل فرانسه. فرانسه هر سال بیشتر از ۱ میلیارد دلار برای ترویج آموزش زبان فرانسه در سراسر جهان اختصاص می‌دهد. انجمن دانشگاه‌های فرانسه زبان، شبکه دانشگاه‌های فرانسه زبان، بودجه‌ای تقریباً ۴۰ میلیون دارد و بیشتر آن‌ها از سوی دولت تامین می‌شود. انجمن آموزش زبان فرانسه به خارجی‌ها، که آموزش زبان فرانسوی را در سراسر جهان ترویج می‌کند، بودجه ۳۲۰ میلیون یورو در هر سال از وزارت امور خارجه فرانسه دریافت می‌کند. این بوجه زیادی است و به فرانسه اجازه حفظ و توسعه نفوذ سیاسی را می‌دهد. در غیر این صورت، نمی‌توانست نفوذی در جهان داشته باشد.

آموزش زبان انگلیسی می‌تواند به آمریکا حاشیه "قدرت نرم" بدهد
البته، آموزش زبان انگلیسی نمی‌خواهد طالبان را در افغانستان ریشه کن کند و یا برنامه هسته‌ای ایران را متوقف کند. اما در تلاش برای رهبری ژئوپولیتیک، می‌تواند به آمریکا حاشیه "قدرت نرم" بدهد که کشورهای دیگر مثل آن نمی‌توانند. زمانی که صاحب نظران، "انحطاط" آمریکا را اعلام می‌کنند، زبان انگلیسی برای ایالات متحده شیوه آسانی در جهت حفظ منافع اقتصادی، دیپلماتیک و نظامی روشن فراهم می‌کند. اگر می‌کی ماوس می‌تواند آن را در چین انجام دهد، قطعاً آمریکا می‌تواند آن را در سراسر جهان به کارگیرد.