Gerdab.IR | گرداب

در كنفرانس مونيخ مطرح شد:

جهان به پدافند سایبری نیازمند است

تاریخ انتشار : ۱۹ بهمن ۱۳۸۹

در این نشست اعلام شد که روش‌هاى پدافندی مربوط به تسلیحات سایبری نیازمند یک کنفرانس امنیتی در سطح بین‌المللی است. همچنین در این نشست در مورد قوانین مربوط به کشمکش‌های سایبری نیز بحث شد که بعد از انتشار کرم مخرب استاکس‌نت، به اوج خود رسیده است.

گرداب- در چهل و هفتمین کنفرانس امنیتی مونیخ (MSC) که به مدت سه روز و با حضور رهبران و مقامات بلندپايه سياسي جهان در مورد مسائل امنیتی جهان برگزار شد، موضوع امنیت سایبری نیز برای اولین بار مورد بحث قرار گرفت.

در این نشست سالانه که به "داووس خط‌ مشی امنیت" مشهور است، به چالش‌های امنیتی جهان نظیر بحران اقتصادی، جنگ سایبر، امنیت فرا اقیانوسی، افغانستان و خاورمیانه پرداخته شد.

از میان 350 رهبر سیاسی که در این نشست شرکت کرده بودند می‌توان به بان کی‌مون، دبیرکل سازمان ملل، مرکل، صدر اعظم آلمان، دیوید کامرون، نخست‌وزیر انگلیس، هیلاری کلینتون، وزیر خارجه آمریکا و سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه اشاره کرد.

در این نشست اعلام شد که روش‌هاى پدافندی مربوط به تسلیحات سایبری نیازمند یک کنفرانس امنیتی در سطح بین‌المللی است. همچنین در این نشست در مورد قوانین مربوط به کشمکش‌های سایبری بحث شد که بعد از انتشار کرم مخرب استاکس‌نت، به اوج خود رسیده است. با آنکه تاکنون افزارهای جاسوسی سایبری بسیاری در جهان شناخته شده‌اند اما برخی استاکس‌نت را اولین جنگ‌افزار سایبری جهان می‌خوانند.

از آنجا که هم‌اکنون در سراسر جهان، سیستم‌های کامپیوتری زیربنای ارائه خدمات ضروری همانند تسهیلات زندگی، ارتباطی و همچنین خدمات بانکداری و دولتی هستند، امنیت این شبکه‌ها برای هر کشوری مهم و ضروری است.

برخی معتقدند که خطرات جنگ سایبر یا جنگ اطلاعات بسیار  واقعی بوده و در برخی مواقع خسارات جبران‌ناپذیری را به همراه دارد، همانند آنچه در حملات به شبکه‌های کامپیوتری استونی و سیستم‌های گوگل دیده شد.

بر اساس قوانینی که در کنفرانس امنیتی مونیخ مطرح شد، ایجاد نام‌ دامنه‌های حفاظت شده به طور مثال برای سایت‌های مدارس و بیمارستان‌ها می‌تواند حملات سایبر را به حداقل برساند. همچنین در این کنفرانس اعلام شد که برای جلوگیری از حملات اینترنتی شناسایی منابع این تهاجمات یکی از اولویت‌های این امر خواهد بود.

منابع دولتی انگلیس اعلام کردند تا زمانی که ندانیم در مقابل حملات سایبر چه واکنشی انجام دهیم و حتی منبع آن را به کجا نسبت دهیم، نمی‌توانیم به صورت بین‌المللی با این حملات مقابله کنیم. به عقیده آنها، مشکل‌ترین مرحله "شناسایی منابع تهاجمات سایبری" است، زیرا ممکن است شخصی بدون اینکه گروهی را جمع  کرده و خود را مجهز به اسلحه کند، از آن سوی جهان شبکه‌های کامپیوتری کشوری را مورد حمله قرار دهد.

آنها همچنین اعلام کردند تا زمانی که ندانیم چه کسی، از کجا و به چه قصدی به شبکه‌ها حمله کرده، نمی‌توانیم جلوی آنها را بگیریم.

کارشناسان روسیه و آمریکا در کنفرانس امنیتی مونیخ اعلام کردند که جهان نیازمند قوانین پدافندی برای مقابله با جنگ سایبر است تا بتواند از پس حملات اینترنتی برآید.

بر اساس طرحی که این کارشناسان از موسسه Influential در نیویورک، طی این کنفرانس ارائه کردند، از آنجا که دنیای سایبر با دنیای واقعی ما درآمیخته است، باید توجه ویژه‌ای به این امر معطوف شود. از همین رو، برخی مناطق حساس که تسهیلات ضروری زندگی نظیر آب و برق بیمارستان‌ها و مدارس در آنها وجود دارد باید حفاظت بیشتری شوند.

در پیش‌نویس این سند همچنین آمده که باید تعریف دقیق‌تر و به‌روزتری از "ملت و سرزمین" و مرزهای فضای سایبر نظیر چند ملیتی، NGO‌ها و شهروندی ارائه شود.

گروه تحقیقاتی آمریکایی- روسی موسسه Influential در این کنفرانس با اشاره به اینکه مرزبندی میان اهداف نظامی و غیر نظامی در فضای سایبر بسیار دشوارتر از فضای واقعی است، اعلام کردند که اینترنت نیاز به نام دامنه‌های حفاظت شده و مشخص دارد.

اسلحه‌های سایبری به هیچ‌ وجه شباهتی به اسلحه‌های سنتی ندارند، همچنان که قابل بررسی با قوانین کنونی نیز نیستند، زیرا اسلحه‌های سایبر به راحتی و در یک چشم به هم زدن می‌توانند منتقل شوند؛ ویروس‌هایی در فضای مجازی منتشر می‌شوند که می‌توانند خودشان را تکثیر و منتقل کنند؛ آن هم بدون اینکه  ردی به جا بگذارند.

منبع: فناوران