Gerdab.IR | گرداب

بنیاد ملی دموکراسی آمریکا گزارش داد؛

برنامه "جنگ تبلیغاتی" پنتاگون ویران ‌شده است

تاریخ انتشار : ۲۰ بهمن ۱۳۸۹

بنیاد ملی دموکراسی آمریکا در گزارشی تحت عنوان "پنتاگون، عملیات اطلاعاتی و ایجاد رسانه‌های بین‌المللی" به اشتباهات و هزینه‌های گزاف پنتاگون در برنامه‌های تبلیغاتی خود پرداخته است.

بنیاد ملی دموکراسی آمریکا در گزارش اخیر خود اذعان کرد که برنامه‌های تبلیغاتی پنتاگون بر اثر سوء مدیریت و عدم کاردانی و همچنین جدال مالی، ویران شده است.

به گزارش گرداب، بنیاد ملی دموکراسی آمریکا در گزارش اخیر خود اذعان کرد که برنامه‌های تبلیغاتی پنتاگون بر اثر سوء مدیریت و عدم کاردانی و همچنین جدال مالی، ویران شده است.

بنیاد ملی دموکراسی (NED) به مسائل بودجه‌هایی می‌پردازد که به منظور اهداف تبلیغاتی (propaganda) از سوی وزارت دفاع آمریکا تجهیز شده است. این بنیاد در گزارشی تحت عنوان "پنتاگون، عملیات اطلاعاتی و ایجاد رسانه‌های بین‌المللی" به اشتباهات و هزینه‌های گزاف پنتاگون در برنامه‌های تبلیغاتی خود پرداخته است.

پیتر کاری، گردآورنده این گزارش، بیان داشته که بودجه پنتاگون در قیاس با بودجه وزارت خارجه بسیار گزاف است.

در سال 2010، وزیر دفاع آمریکا از کنگره خواست تا حدود یک میلیارد دلار به "ارتباطات استراتژیک" و "عملیات‌های اطلاعاتی" اختصاص داده شود. با این حال، به دلیل برخی لابی‌های وزیر خارجه، قانونگذاران آمریکا بر آن شدند تا این بودجه را به نصف کاهش دهند.

در مقابل این جنگ مدیریتی، بنیاد ملی دموکراسی نیز گزارشی را منتشر ساخت که در آن وزارت دفاع را به خاطر "سوء مدیریت و عدم کاردانیِ درست"، زیر سوال برد.

در این گزارش آمده است: «ظاهراً ارتش فکر می‌کرد که می‌تواند همانند موشک، روزنامه‌ها را نیز پرتاب کند. آنها به پیمانکاران دست دوم پول دادند تا رسانه‌های مهم را به کشورهایی از جمله افغانستان و عراق انتقال دهند. در همین حین، آنها رسانه‌ها را با کارهای پرهزینه و دستمزدهای نجومی آلوده کردند که در قراردادهای تجاری نظامی وزارت دفاع و ارتش مرسوم است.»

«پنتاگون روزنامه‌های بی‌شماری را در جهان اسلام، به ویژه در کشوهای تحت اشغال نظامی خود، ایجاد کرد. همانند کشورهای غربی، چنین وفوری نشان‌دهنده تکثر عقاید است که در واقع در رویکردهای متکثری که برای انتشار یک نقطه نظر ساده ارائه می‌دهند نمایان است.»

علاوه بر این، قسمت زیادی از این بودجه برای ایجاد وب‌گاه‌های اینترنتی استفاده شد که با ایستگاه‌های رادیویی و تلویزیونی وزارت دفاع (مانند صدای آمریکا، الحره و رادیو مارتی) رقابت می‌کردند، از جمله:

Info sur Hoy (به زبان‌های انگلیسی، اسپانیایی، و پرتغالی)،
Central Asia Online (انگلیسی، روسی، فارسی، و اردو)،
الشرفه (انگلیسی، عربی، و فارسی)،
موطنی (عربی)،
South East Times (انگلیسی، بوسنیایی، بلغاری، مصری، مجارستانی، مقدونی، رومانی، صربی، و ترکی)
و مغاربیه (انگلیسی، فرانسوی، و عربی).


منبع: مشرق