Gerdab.IR | گرداب

با اعتراف به قدرت اسلام‌گراها؛

انديشكده صلح آمريكا نقش ايران در انقلاب مصر را بررسي كرد

تاریخ انتشار : ۲۱ بهمن ۱۳۸۹

مؤسسه صلح آمريكا در گزارشي ضمن بررسي انقلاب مصر به تاثيرپذيري‌هاي تحولات اخير در اين كشور از ايران پرداخته و تأكيد مي‌كند كه اسلام‌گراها قدرتمندترين بازيگر و نيروي مخالف دولت در مصر هستند.

به گزارش گرداب به نقل از فارس،‌ "دنيل برومبرگ"، كارشناس مؤسسه صلح آمريكا در مقاله‌اي به نقش ايران در انقلاب مصر پرداخته است.

وي در بخشي از اين مقاله به سخنراني اخير رهبر معظم انقلاب در خطبه‌هاي نماز جمعه اشاره كرده و مي‌نويسد: «رهبر ايران از بيداري اسلامي مصر خبر داد و گفت كه "ملت مصر عزت زيادي در مسير مبارزات اسلامي و پيشبرد تفكرات اسلامي خلاقانه به دست آورده است. ترديدي وجود ندارد كه اين ملت خيانت رهبران خود را تحمل نمي‌كند و با آنها مقابله مي‌كند".»

برومبرگ در ادامه مقاله خود نوشته است كه رهبر ايران بر اين نكته تاكيد كرده كه ايران در امور مصر مداخله نمي‌كند.
 
اين كارشناس مؤسسه صلح آمريكا مقاله خود را با ذكر دلايل قيام مردم مصر ادامه داده و نوشته است: «دولت مصر دولتي سكولار بوده كه يك ايدئولوژي متمركزي ندارد و قوانين آن براي مدت‌ها است كه با تركيبي از ملي‌گرايي و عرب گرايي اداره مي‌شود. از سوي ديگر چندپارگي در بين طبقه حاكم مصر، زمينه را براي مذاكرات انتقال قدرت فراهم كرده است.»

دنيل برومبرگ اضافه كرده است: «اسلام‌گراها بازيگران مهمي در جامعه و سياست‌هاي مصر ايفا مي‌كنند اما سكولارها، ملي‌گراها و فعالان كارگري نيز به همان اندازه مهم هستند و البته 10 درصد از جمعيت مردم مصر را مسيحيان تشكيل مي‌دهند. ممكن است اسلامگراهاي مصر به عنوان قدرتمندترين نيروي مخالف ظاهر شوند، اما چيزي كه آنها به دنبال آن هستند تاثيرگذاري بر سياست ملي به ويژه در زمينه‌هاي اخلاقي، قانوني و آموزشي به جاي حكمراني مستقيم است. اخوان المسلمين خواستار "قوانين مدني" شده و حتي اعلام كرده‌اند كه براي انتخابات رياست جمهوري كانديدايي معرفي نمي‌كنند.»