Gerdab.IR | گرداب

عضو هيئت علمي دانشگاه تهران:

اينترنت نيازهاي فردي و گروهي جوامع را دگرگون كرده است

تاریخ انتشار : ۰۷ مرداد ۱۳۸۸

عضو هيئت علمي دانشگاه تهران گفت: اوج مذهب سكولاريسم اينترنت است و تمام‌ افكار، تخيلات و نيازهاي درون فردي، ميان فردي و گروهي را مورد تاثير قرار داده و آنها را شكل مي‌دهد.‌

‌ابراهيم فياض امروز در گفتگو با خبرنگار فارس در قم در بيان دليل گرويدن بشر به اديان مختلف گفت: هر يك از اجتماعاتي كه در تبيين و معرفي خدا موفق‌تر عمل كند مردم را بيشتر به سوي خود جذب مي‌كند.

وي نقطه مركزي هر فرهنگي را تعريف خدا عنوان كرد و بيان داشت: بايد در تعريف درست از نام و منزلت خدا قدمي مثبت همانند علامه طباطبايي برداريم.

عضو هيئت علمي دانشگاه تهران خداي يهود را خدايي دست و پا بسته دانست و اظهار داشت: در يهوديت انسان‌محوري حكم فرماست و انسان در راس امور دنيوي قرار مي‌گيرد به طوريكه براي انجام و تحقق بسياري از امور به انسان‌ها متوسل مي‌شوند.

فياض با اشاره به آيات سوره حمد گفت: در آيات اين سوره مي‌توان به تمام‌ ابعادي كه خدا ما را به آن فراخوانده و كارهايي كه بازداشته دست يابيم.

وي با بيان اينكه در سكولاريسم انسان آينه تصويري از حيوان است، بيان داشت: پيشرفت اين عقيده تا جايي بود كه انسان را با حيوان يكي مي‌دانستند و از روي خصوصيات رفتاري حيوانات به نحوه رفتار انسان دست مي‌يافتند.

عضو هيئت علمي دانشگاه تهران ادامه داد: در برابر اين عقايد پوچ خداي شيعي موجود است كه نمود واقعي آن را مي‌توانيم در معاني دعاي عرفه احساس كنيم.

فياض معنا و مقصد تمامي موجودات در جهان هستي را خدا دانست و افزود: در صورت جايگزيني نشانه‌ها با معنا دچار تكرار مي‌شويم كه منشا شكل‌گيري سكولاريسم و پوچي در جهان كنوني است.

وي فرهنگ را به دليل رايج شدن ارتباطات پويا تحول‌پذير عنوان كرد و اظهار داشت: ارتباطات باعث از بين رفتن فرهنگ سنتي و قديمي هر ملتي مي‌شود.

عضو هيئت علمي دانشگاه تهران در ادامه اضافه كرد: اوج مذهب سكولاريسم اينترنت است و تمامي افكار، تخيلات و نيازهاي درون فردي، ميان فردي و گروهي را برآورده مي‌كند و آنها را شكل مي‌دهد.

فياض با بيان اينكه هر يك از رسانه‌ها بايستي در جايگاه خود به كار گرفته شوند اظهار داشت: صدا و سيما نبايد در جايگاه كتاب قرار گيرد و رسانه فردي را به رسانه گروهي تبديل كند.

وي در پايان گفت: صدا و سيما مي‌تواند با تاثيري كه در بين مردم بر جاي مي‌گذارد از سكولاريزه شدن آن جلوگيري كند.