Gerdab.IR | گرداب

به‌منظور مداخله در کشورهای هدف صورت می‌گیرد؛

خدمات مستقیم اینترنتی پنتاگون برای تحریک اغتشاشگران

تاریخ انتشار : ۲۶ بهمن ۱۳۸۹

هیلاری کلینتون چندی پیش در سخنرانی خود بر لغو تحریم‌های اینترنتی آمریکا تاکید کرد تا از این طریق مانعی برای ایجاد این زیرساخت‌ها در کشورهایی مانند ایران از بین برود.

ارتش آمریکا قصد دارد برای حمایت از مخالفان در کشورهای هدف از توان سایبری خود برای ارائه خدمات اینترنتی و شبکه‌ای به اغتشاشگران در این کشور‌ها استفاده کند.

به گزارش گرداب به نقل از فارس، ارتش آمریکا در راستای به کارگیری قدرت هوشمند قصد دارد در حوزه کمک و حمایت از مخالفان در کشورهای هدف حضور جدی‌تری داشته باشد که لازمه عملیات‌های سایبری ارتش آمریکا وجود زیرساخت‌های اینترنتی در این کشور‌ها است.

هیلاری کلینتون چندی پیش در سخنرانی خود بر لغو تحریم‌های اینترنتی آمریکا تاکید کرد تا از این طریق مانعی برای ایجاد این زیرساخت‌ها در کشورهایی مانند ایران از بین برود.

مقاله‌ای که متن آن ارائه می‌شود ادعاهایی است که از سوی ارتش آمریکا در خصوص توانایی‌های سایبری آن برای ارائه خدمات به اغتشاشگران در کشورهای هدف مطرح شده است:

امکانات ارتش آمریکا برای برقراری ارتباطات مردمی
"جان آرکوئیلا"، یکی از کار‌شناسان برجسته نظامی آمریکا در این‌باره می‌گوید: «تنها مشکل ما این است که چنین اقدامی می‌تواند به منزله اعلان جنگ تلقی شود.»

 ارتش آمریکا امکاناتی را در اختیار دارد که می‌تواند ارتباط مردمی را که از سوی حاکمانشان از دنیای خارج قطع شده‌، مجدداً برقرار سازند. چنین توانمندی می‌تواند گزینه جدیدی را پیش روی سیاست گذاران قرار دهد و آن‌ها را از متوسل شدن به اقدام نظامی باز دارد.

آرکوئیلا، پروفسور دانشکده تحصیلات تکمیلی نیروی دریایی آمریکا، سال‌های متمادی تلاش کرده است که ارتش را به استفاده از ظرفیت اینترنت ترغیب کند و از این طریق حضور آنلاین دشمنان را مختل ساخته و حتی ارتباطات گروه‌های معاند را پیش از آنکه به توانمندی هسته‌ای دست یابند، قطع کند. او معتقد است آن چیزی که ارتش قادر به خاموش کردن آن است، قادر به روشن کردنش نیز هست، یا حداقل می‌تواند فضای مرده و بلااستفاده را پر کند.

هواپیماهای سری آمریکایی می‌توانند ارتباطات مختل شده اینترنتی را برقرار سازند
مرکز پخش برنامه نیروی هوایی را در نظر بگیرید. این مرکز با به کارگیری هواپیما‌ها، عملیات‌های روانی خود را از طریق امواج AM و FM برای رادیو و UHF و VHF برای تلویزیون، اجرا می‌کند. آرکوئیلا تشریح نکرد که چگونه هواپیماهای سری این مرکز می‌توانند در منطقه‌ای که اینترنت مختل شده، مجدداً آن را برقرار سازند؛ اما گفت که این هواپیما‌ها با پرواز بر فراز این مناطق سبب می‌شوند که اتصال به اینترنت میسر شود.

آرکوئیلا اضافه کرد که ما با در اختیار داشتن ادوات ماهواره‌ای و غیرماهواره‌ای، درگاه‌های ورود به اینترنت لازم را برای مردم فراهم می‌آوریم. برخی از این اقدامات از روی کشتی‌ها صورت می‌پذیرد. از این طریق شما به نوعی نسخه سایبری یک رادیو مخفی را فراهم آورده‌اید.

مختل ساختن امواج رادیویی در انقلاب‌های اجتماعی
طریقه دیگر استفاده از ادوات هوایی است. ارتش قبلا از هواپیماهای خود به منظور تقویت امواج ارتباطاتی در کشور‌هایی همچون افغانستان استفاده کرده است.  برخی از شرکت‌ها در همین راستا ادوات پیشرفته‌تری را تولید کرده‌اند: "فست‌کام"، عنوان برنامه‌ای است که شرکت نظامی تکسترون آغاز کرده است. در این پروژه دستگاه‌های پیشرفته‌ای روی هواپیما‌های بدون سرنشین کار گذاشته می‌شود تا از طریق آن‌ها ارتباط اطلاعاتی بهتر برقرار شود بدون اینکه نیاز به خلبان باشد. در نتیجه تا شعاع چند کیلومتر زیر این هواپیما پوشش داده می‌شود و ارتباط اینترنتی برقرار می‌شود. البته این هواپیماهای بدون سرنشین نقطه ضعف بسیار جدی دارند و آن اینکه در مقابل دفاع هوایی نیمه پیشرفته نیز آسیب پذیرند.

در صورت عدم امکان استفاده از چنین ادواتی، همواره روش‌های قدیمی مختل ساختن فرکانس‌های ارتباطاتی حکومت مورد نظر و ارسال و پخش پیام‌های مطلوب وجود دارد. این روش‌ها از جمله تخصص‌های هواپیماهای مرکز پخش برنامه نیروی هوایی است. آرکوئیلا در این‌باره اظهار داشت که مختل ساختن امواج رادیویی، معمولاً در جنگ‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد، اما در انقلاب‌های اجتماعی نیز می‌تواند به کار گرفته شود.