Gerdab.IR | گرداب

آسيب‌پذيري شديد آمريكا در مواجهه با حملات اينترنتي

تاریخ انتشار : ۰۷ مرداد ۱۳۸۸

كمبود افراد مستعد و متخصص در حوزه امنيت سايبر موجب شده تا زيرساخت هاي سايبر در ايالات متحده در معرض خطر قرار بگيرند و آمريكا از اين لحاظ آسيب پذير باقي بماند.

به گزارش گرداب به نقل از سي ار ان، در حال حاضر دولت آمريكا در حال اجراي يك برنامه خاص بورس تحصيلي است كه در قالب آن سالانه 120 نفر براي مشاغل مرتبط با امنيت سايبر آموزش مي بيند.

بررسي هاي دولت اين كشور نشان مي دهد كه همين مسئله باعث نگراني در مورد احتمال بالاي موفقيت برخي تهديدهاي سايبر بر ضد اين كشور شده است.

در گزارشي با عنوان "ناامني سايبر: تقويت نيروي كار فدرال در حوزه امنيت سايبر" كه با همكاري چند ارگان دولتي و موسسه خصوصي در اين كشور تهيه شده، تاكيد شده است كه نيروي كار متخصص در ايالات متحده در زمينه امنيت سايبر كافي نيست و اين كمبود باعث ايجاد حفره هايي جدي در عرصه امنيتي ايالات متحده شده كه در مجموع آمريكا را آسيب پذير نموده است.

در بخشي از اين گزارش تصريح شده است: «يافته هاي مهم تحليل هاي ما نشان مي دهد كه دولت فدرال آمريكا قادر به مبارزه با تهديدهاي سايبر نيست، مگر آنكه تلاش هاي سازمان يافته و پايداري را براي افزايش تخصص در زمينه امنيت سايبر و تربيت نيروي كار فدرال انجام دهد.»

در حال حاضر دولت آمريكا در حال اجراي يك برنامه خاص بورس تحصيلي است كه در قالب آن سالانه 120 نفر براي مشاغل مرتبط با امنيت سايبر آموزش مي بيند. اما بر اساس بررسي فوق الذكر براي مبارزه موثر با چالش هاي موجود امنيتي، مديران اطلاعاتي و امنيتي به حداقل 1000 فارغ التحصيل متخصص امنيت سايبر نياز دارند تا آنان پست هاي خالي مانده را پركنند.

از سوي ديگر برنامه آموزشي دولت آمريكا تنها افرادي را در سطح پايه تربيت مي كند و پست هاي مربوط به افرادي با تخصص ميانه و كاملا عالي و برجسته خالي مي ماند.

"رابرت گيتس"، وزير دفاع آمريكا پيش از اين اعلام كرده بود كه پنتاگون به طرز نااميد كننده‌اي فاقد افرادي با قابليت هاي لازم به منظور موفقيت در نبردهاي مربوط به امنيت سايبر است.

هدايت و رهبري ناهماهنگ و غيرمتمركز از جمله دلايل اصلي اين معضل جدي عنوان شده است. به نظر نويسندگان گزارش اين امر منجر به عدم پاسخگويي به نيازهاي امنيتي در حوزه هاي مختلف مي شود.

در گزارش مذكور همچنين تصريح شده كه در شرايطي كه نگراني هاي امنيتي تشديد مي شود، نهادها و وزارتخانه هاي مختلف مجبوراند براي حل مشكلات به دانش و توانايي هاي خودشان تكيه كنند و اين امر در مواردي به وقوع اشكالات جدي و در مواردي به رقابت هاي بي مورد و غيرضروري منجر مي شود كه وقت و انرژي بسياري را به هدر مي دهد.

جالب آنكه در شرايطي كه آمريكا با كمبود نيروي كار در حوزه امنيت سايبر مواجه است، بوروكراسي اداري مزاحم و دست و پا گير هم مزيد بر علت شده و بر مشكلات افزوده است. اين امر افراد با استعداد را نيز به حضور در چنين مشاغلي در درون دولت آمريكا بي علاقه كرده است.

ارتباط محدود و ناكافي در ميان مديران استخدام كننده و مسئولان حوزه منابع انساني يك مشكل جدي ديگر در اين بخش است كه بر نارضايتي شاغلان عرصه امنيت سايبر مي افزايد.